Byggahus.se
P Paulina123 skrev:
Jag skulle gärna vilja läsa mer om smart förvaring och hur man maximerar utrymmet bäst. Inte i hus (som det finns mycket tips om på olika ställen) utan i garage och förråd. I garage och förråd har man oftast en massa verktyg och andra pryttlar i olika storlekar och former som inte riktigt passar storleksmässigt i en vanlig "byrålåda". Att slänga ner allt några stora lådor kan alla göra men hur hittar man allt igen och vet vad man har?

Samma med soptunnorna som man har ute. Hur "gömmer" man dom på enklast och snyggast sätt? Går det att förvandla detta fula måste till något fint?
Jag ska bygga in mina soptunnor i slänten nu när jag gör stenläggning där. Skulle nog passa som en mini projekttråd
 
  • Gilla
Paulina123 och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Jag skulle vilja se mer tester och kanske guider med saker man kan bygga, lite som tidningen Gör-det-själv (eller Ernst), jag gillade den när jag var barn.
Det finns ju en lucka att fylla sen Timell & Co försvann ut rutan.
Men tror det kan vara trevligt tillskott för många även om jag själv kanske inte är målgruppen.

En Dewalt DCD791 skulle passa mig bra, då jag har en DCD790 som ”brunnit”, så har batterier, laddare och matchande slagskruvdragare.
 
Betygsättning av trådar. Trådar som mynnar ut i givande och informativa diskussioner med bra innehåll kan ges bra betyg. Står man sen inför en badrumsrenovering kan man välja att sortera bland de högst rankade trådarna för att få fram massa matnyttig information på ett snabbt och enkelt sätt.
 
  • Gilla
Pasjostrom och 1 till
  • Laddar…
Nu vill jag ju helst vinna DEWALT DCD791 då eftersom jag redan har laddare och batterier men jag skulle vilja se en förbättrad bildfunktion där man kan skapa "gallerier", eller typ "bildbok", för att bläddra mellan fler bilder.
Jag gillar när man kan följa ett projekt med bilder typ "före/efter" och allt där emellan och att som trådskapare kunna skapa en mer logisk "bläddring" och kommentera bilder vore väldigt trevligt (både att titta på andras och kunna skapa)...

Nu blir det många gånger ett par bilder, sen sidor med kommentarer och diskussioner, någon bild igen och sen en massa text så att kunna samla alla bilder/inlägg från trådskaparen i ett bildgalleri blir mitt förslag!
 
Magnus E K
Jag har redan en skruvdragare men med en till, en i varje hand, skulle jobbet gå dubbelt så fort!

Skriv en artikel med tips om hur man "byter hand", så att man kan fortsätta sina projekt när den hand man normalt använder är slutkörd.
 
Inspiration bilder från olika hus inne och ute. Jag själv tycker i alla fall att det är kul att se belysnings idéer samt byggnas idéer. Samt hur man gör vissa saker på bästa sätt som tex dränering, renovering källare, putsa väggar ute och inne med mera
 
Jag är bara så nöjd så nöjd!

Mitt lilla hus som byggdes för 15 år sedan och som aldrig skulle ha byggts om jag inte inspirerats - och blivit modig -.av ByggaHus. Mitt husbygge blev vad jag önskade mig; höll kostnaden och blev färdigt på utsatt datum. Alla goda råd avseende teknik, juridik och myndigheter samt alla varningar gav ett fint resultat.

Jag vill bara ha en ny skruvdragare ;).
 
Att enklare kunna se de "stora projekten" som finns i olika trådar, men sedan även när man hittat dem att de borde kunna visas lite annorlunda än bara en vanlig tråd. Utifrån de inlägg som gjorts borde de kunna ha en typ av "artikelvisningsläge" så att det är enklare att följa processen och huvudflödet utan alla kommentarer runt om.

Skulle även i stort vilja ha mer redaktionellt material och lättare att söka register t.ex. om saker som testats, både kategorier och produkter, men även guider om hur man går till väga.
 
Jag skulle vilja ha en funktion med utvärderingar av olika företag (t.ex. plattsättare, därneringsfirmor, takläggare, VVS-företag, osv.) En lista med olika företag som olika admin lägger upp nya. Sedan är det endast medlemmar som betygsätter (1-5) och med två -tre rader skriver en kort recension.

Tjänsten "Hitta hantverkare" är tyvärr helt värdelös tycker jag.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat åtta skruvdragare och nu tävlar vi ut alla åtta till medlemmar på Byggahus.se, som ska få chansen att testa vidare att borra och dra skruv med sin vinsttrofé där hemma.

Test skruvdragare 2020

[bild]

Så här tävlar du:

Skriv ner dina idéer till vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se.
Till exempel vilka gör-det-själv-artiklar skulle du vilka kunna hitta hos oss? Har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Kanske byggt ett helt hus som vi inte har fått se än? Eller har du en idé till en helt ny funktion vi borde utveckla på sajten? Alla idéer till nytt innehåll och nya funktioner på Byggahus.se är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vem vinner?

Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.
Vi har alltså åtta stycken borrskruvdragare och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén vinner bäst-i-test och så vidare.

Skruvdragarna vi tävlar ut är:

Makita DDF484
Ryobi R18DD7-0
Makita DDF485
Black&Decker BL186KB
DEWALT DCD791
Metabo BS 18 L BL
AEG BSB18BL
Bosch GSR 18V-60C

Läs mer om skruvdragarna här: [länk]

Tävlingen pågår till och med fredag den 13 december kl 9 på morgonen.

Lycka till!
Hej!
Håller på att renovera ett badrum i fritidshuset och har funderingar på att undvika så mycket plast som möjligt. Kanske trä fungerar i kombination med kakel/klinker? Det är inte meningen att bli något lyxigt utan skall kännas mysigt!
Björn Arthursson, Nora/Resö
Bjornart53@gmail.com
0705870999
 
Ett implementerat verktyg för att kunna rita!
Ofta vill man bifoga en enkel ritning eller förklaring till sina problem/projekt, och vad vore smidigare än att direkt i trådstart eller svar kunna skissa fritt!

Behöver endast stödja enklare skapande som att dra raka linjer, lite frihandsmålning och infogande av kommentarer och förklaringar i text.

Produkten finns ju redan i webbaserade utföranden, smidigheten uppstår i att man inte behöver skapa bilden och ladda upp den.
Man kan även göra det möjligt att redigera ritningar, precis som att redigera sitt inlägg.

Här nedan har jag tex. bifogat en handgjord bild på en maskin jag gärna skulle vinna!
 
  • Enkelt ritad bild av en blå skruvdragare med texten "Bosch" och batteridetaljer.
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
Heij83
Jag saknar en funktion på forumet.
Jag skulle vilja ha en knapp där man kan sortera ut endast trådskaparens inlägg, ofta blir det ett alldeles för stort projekt att läsa igenom hela trådar men man kanske vill veta vad TS skriver.
 
  • Gilla
janwide och 3 till
  • Laddar…
Hela forumet och på sistone särskillt bolåneguiden har vart till enorm hjälp i samband med vårt första husköp.

En funktion jag saknat i bolåneguiden har vart att kunna "förfiltrera" även på bindningstid. Dvs kunna välja ut ett spektra bindningstider och sedan sortera vidare med befintliga kategorier.

Tack!

PS: Jag är svag för AEG, min käresta gillar Festool :) DS.
 
Jag skulle vilja läsa en test där ni kollar vad det kostar att byta ut en standard dörr( eller fönster) i ett kataloghus mot ett eget alternativ. Min erfarenhet är att det blir låga avdra på priset men höga tillägg. Detta kan vara bra för oerfarna kunder att få kännedom om.

Jag bygger just nu en ersättningsbyggnad efter en brand. En historia där andra kan få ta del av mina lärdomar.

Mvh
Patrik
patriksundberg67@hotmail.com

Vi har testat åtta skruvdragare
och nu tävlar vi ut alla åtta till medlemmar på Byggahus.se, som ska få chansen att testa vidare att borra och dra skruv med sin vinsttrofé där hemma.

Test skruvdragare 2020

Visa bilaga 369563

Så här tävlar du:

Skriv ner dina idéer till vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se.
Till exempel vilka gör-det-själv-artiklar skulle du vilka kunna hitta hos oss? Har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Kanske byggt ett helt hus som vi inte har fått se än? Eller har du en idé till en helt ny funktion vi borde utveckla på sajten? Alla idéer till nytt innehåll och nya funktioner på Byggahus.se är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vem vinner?

Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.
Vi har alltså åtta stycken borrskruvdragare och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén vinner bäst-i-test och så vidare.

Skruvdragarna vi tävlar ut är:

Makita DDF484
Ryobi R18DD7-0
Makita DDF485
Black&Decker BL186KB
DEWALT DCD791
Metabo BS 18 L BL
AEG BSB18BL
Bosch GSR 18V-60C

Läs mer om skruvdragarna här: https://www.byggahus.se/test-skruvdragare-2020

Tävlingen pågår till och med fredag den 13 december kl 9 på morgonen.

Lycka till![/QUOTE]
 
Det vore grymt bra med ett samlat bibliotek eller länksamling över nuvarande byggnormer och även historiska byggnormer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.