Byggahus.se
Hej.

Jag har funderat lite på hur värmesystemet är kopplat och hur det är tänkt att fungera.

Det är en gammal vedpanna (kramforspannan) utan fläkt. Den värmer en 1000L ackumulatortank.
Det är inte heller någon laddomat utan endast en cirkulationspump som ständigt drar
runt vattnet mellan pannan och acktanken.

Vad jag förstår så fungerar systemet såhär:
Man eldar i pannan tills det är lagom temp (80c?) i acktanken,
sedan fortsätter cirkulationspumpen ändå att pumpa runt vattnet precis som innan.
När tempen i tanken sjunkit till 40c(?) så eldar man igen.
Värmen ut i huset får man styra med shunten eller elementtermostaterna.
Det sitter en termostat på acktanken som stänger pumpen vid ca 85c
och jag antar att den startar igen vid 60-70c?


Borde inte tanken kylas onödigt fort när elden slocknat och pumpen tar det kalla vattnet i botten på tanken, trycker det genom den kalla pannan och upp i toppen på tanken igen?

Finns det något jag kan göra åt detta?
Utan att bygga om något så tänker jag att det går att stänga luckan på pannan när elden brunnit ut så den kyls långsammare och kanske stänga pumpen när jag är säker på att det slocknat helt.


Pannan har nog inte så många år kvar så det känns dumt att lägga en massa pengar på laddomat och rördragning.
Om det finns andra smarta lösningar för rimliga pengar så är det intressant.


Tack på förhand.


Nedan är en paint-ritning på anläggningen med lagom många pilar

Färgglad schematisk ritning av ett värmesystem med vedpanna, ackumulatortank, radiatorslinga och rörledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle ha skaffat en differenstermostat för att köra pumpen mellan panna och ack. När panntoppen är varmare än tanktoppen så går pumpen.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Vad har du för vedpanna? Kan du inte sätta en rökgastermostat på som stänger pumpen när elden har slocknat?
Du kunde koppla den in med den befintliga termostat så att strömmen bryts till den.
Att pumpen kör till vattnet har sjunkit till 40c är rent slöseri på energi. Värmen försvinner upp i skorstenen.
 
B BrokenArrow skrev:
Jag skulle ha skaffat en differenstermostat för att köra pumpen mellan panna och ack. När panntoppen är varmare än tanktoppen så går pumpen.
Nu efter att ha läst på lite så verkar en differenstermostat som en bra ide.
Jag har tyvärr inga tillgängliga dykrör att stopp in tempgivare i.

Jag undrar om det går att sätta givarna utanpå någonstans, exempelvis direkt mot plåten på tanken då den verkar bli varm.
Pannan verkar bättre isolerad och blir inte lika varm i höljet.
Jag funderar om det går att sätta givaren direkt i början på utgående röret från pannan eller om den förblir kall så länge pumpen är avstängd?

L lostinsweden skrev:
Vad har du för vedpanna? Kan du inte sätta en rökgastermostat på som stänger pumpen när elden har slocknat?
Du kunde koppla den in med den befintliga termostat så att strömmen bryts till den.
Att pumpen kör till vattnet har sjunkit till 40c är rent slöseri på energi. Värmen försvinner upp i skorstenen.
Det är en "Kramforspannan" som jag inte hittar någon info om på nätet men jag har hört att de inte är så bra.

Rökgastermostat funderade jag på först men är det inte risk att pannan kokar när elden brunnit ut men glöden fortsätter att värma pannan utan att det blir särskilt hög rökgastemp eller tänker jag fel?

Bilder på hur det ser ut
En äldre, röd och sliten vedpanna i ett oisolerat utrymme med synliga rör och en tryckmätare på fronten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Värmeanläggning med synliga rör och ventiler i ett källarutrymme med oisolerade väggar och trästöttor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.