Byggahus.se
Hej,

Har försökt att söka lite på nätet men har inte lyckats hitta det jag behöver. Jag hade tänkt att bygga en platsbyggd TV-möbel där tanken är att min 65 tums tv ska sitta på en lucka för att kunna komma åt utrymmet bakom. Dena lucka kommer bli en enorm pjäs, typ 100 cm hög och 150cm bred. Bara tvn väger typ 26 kg och så kommer själva luckan bli rätt tung den också. Tänkte bygga den i mdf med ordentligt med förstärkning baktill. Mitt problem är gångjärnen. finns det nåt på marknaden som klara denna vikt och storkel med 100% säkerhet och den ska självklart klara av att inte bli böjd ? Och är mdf ens ett alternativ eller bör jag ha någon form av massivt träför att gångjärnen ska klara av vikten?

Bild på tidig sketch och plats där möbel ska byggas

PS. svenska var aldrig min starka sida i skolan så ber om ursäkt för eventuell särskrivning

MVH// Matte
 
  • En 65 tum stor TV på en lila låg möbel med gula lådor i ett rum med parkettgolv, planerad plats för TV-möbelbygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss på en platsbyggd TV-möbel med luckor och lådor, avsedd för en 65 tums TV.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ett par rejäla hakgångjärn klarar nog vikten utan att svikta. Problemet är nog om du vill ha gångjärnen dolda på baksidan med luckan öppnad utåt så funkar det inte för pivotpunkten måste sitta i liv med väggen för att luckan ska kunna svänga fritt utåt.
 
nanowire nanowire skrev:
Ett par rejäla hakgångjärn klarar nog vikten utan att svikta. Problemet är nog om du vill ha gångjärnen dolda på baksidan med luckan öppnad utåt så funkar det inte för pivotpunkten måste sitta i liv med väggen för att luckan ska kunna svänga fritt utåt.
Har insett det och accepterat att dom kommer synas. Kommer få hitta någon finurlig lösning för att dölja dom slutändan
 
tommib
Välkommen till forumet!

Kul projekt. Det är nog inga problem att hitta gångjärn, du får bara kolla på grejer som är avsedda för t.ex. dörrar och inte möbler.

Har du övervägt att svänga luckan uppåt istället? Med ett par rejäla gasfjädrar så borde det kunna vara hanterbart. Tänker mig att luckan byggs av typ 22 mm MDF eller möjligen 18 mm Plywood eller liknande, möjligen förstärkt med ett par ribbor på baksidan där gångjärnen sitter.
 
tommib tommib skrev:
Välkommen till forumet!

Kul projekt. Det är nog inga problem att hitta gångjärn, du får bara kolla på grejer som är avsedda för t.ex. dörrar och inte möbler.

Har du övervägt att svänga luckan uppåt istället? Med ett par rejäla gasfjädrar så borde det kunna vara hanterbart. Tänker mig att luckan byggs av typ 22 mm MDF eller möjligen 18 mm Plywood eller liknande, möjligen förstärkt med ett par ribbor på baksidan där gångjärnen sitter.
Tackar :) det har jag faktiskt inte. Det låter som ett väldigt intressant alternativ. Ska kolla på det också. Har en förmåga att överdimintionera allt så tänkte nog 25 - 28 mm mdf. Dags att börja googla igen. Tack för grymma idéer
 
tommib
Svängning uppåt minskar också belastningen på gångjärnen rejält så du behöver inte alls ta i lika mycket. Kolla bara att de fungerar åt det hållet samt att du har ett bra sätt att fästa dem på. Det beror på hur mycket du kommer åt bakifrån när skivan hänger där för montering. Ev kan ett sätt vara att fästa gångjärnen på en regel eller liknande och sen bulta fast den mot en motsvarande regel i stommen uppifrån.
 
tommib tommib skrev:
Svängning uppåt minskar också belastningen på gångjärnen rejält så du behöver inte alls ta i lika mycket. Kolla bara att de fungerar åt det hållet samt att du har ett bra sätt att fästa dem på. Det beror på hur mycket du kommer åt bakifrån när skivan hänger där för montering. Ev kan ett sätt vara att fästa gångjärnen på en regel eller liknande och sen bulta fast den mot en motsvarande regel i stommen uppifrån.
Det kommer finnas ordentligt med plats för montering av gångjärn i överkant. Kommer vara en skiva som är ca 55cm djup så där bör jag inte ha några problem. Tack för tanken
 
tommib
Jag tänkte mer på att du måste hålla upp luckan och skruva fast gångjärnen samtidigt. Som jag uppfattade dig så skulle du ha luckan plant med väggen vilket utesluter tappgångjärn.

Om du kan tänka dig att skivan ligger utanpå väggen så kan du helt enkelt ha tappgångjärn och haka i luckan när de är monterade. Då är det nog bra att ha en spärr som hindrar den från att glida ur.
 
tommib tommib skrev:
Jag tänkte mer på att du måste hålla upp luckan och skruva fast gångjärnen samtidigt. Som jag uppfattade dig så skulle du ha luckan plant med väggen vilket utesluter tappgångjärn.

Om du kan tänka dig att skivan ligger utanpå väggen så kan du helt enkelt ha tappgångjärn och haka i luckan när de är monterade. Då är det nog bra att ha en spärr som hindrar den från att glida ur.
Jobbar som snickare så kommer låna några stemp som jag kan lägga luckan på medans jag skruvar fast gångjärnen och så tänker jag att jag köper någon smal variant som antingen är väldigt bred eller sätter flera stycken eftersom gasfjädrarna senare kommer ta den största vikten. Alltså någon variant som till stor del kommer döljas mellan skivan och själva luckan

Ps. Är dock inte en möbelsnickare men nån gång måste man lära sig det också :)
 
tommib
Vi vill ha bilder på resultatet :D
 
tommib tommib skrev:
Vi vill ha bilder på resultatet :D
Det kommer nog ta ett tag då jag inte ens vet om jag har råd att punga ut för allt på en gång men ska absolut uppdatera med bilder. Ramen kommer jag nog börja med nästa helg så då blir det lite uppdateringar :)
 
Jag hade övervägt lite större pianogångjärn. Många fästpunkter längs hela sidan.
 
Ska du hänga något mer än tv i luckan? Annars finns ju mängder med tv-hållare med utsvängdas armar osv som kan ta mer än en 65 timmars? Gör du då bara luckan lätt så är det ju inga problem? Men om den måste vara så grov för att mer ska hängas i den så förstår jag..
 
Jag menar, ska den bara dölja det som är bakom kan den i princip byggas av kartong. Eller kanske tunn plywood eller något annat.
 
Jag körde på en TV arm och lät TVn dölja hålet.
Annars köksluck gångjärn lär funka om du sätter några stycken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.