Byggahus.se
Hej,
Jag har murat rumsavskiljande ej bärande innerväggar i min källare. Men det ska in en bastudörr modulmått 19x7 och jag tänkte fixa en minibalk av två lecablock plus ett bistål att ha över dörröppningen. Den ska ju egentligen bara bära sin egentyngd.
Lite som idén i tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/armerade-leca-ovan-oeppningar.42733/

fråga:
1. Kan det funka att bara mura ihop blocken och sen gröpa ur en skåra för bistålet i blocken och gjuta in det med murbruk b?

Bonusfråga:
i anslutningen mot taket, ska jag köra vanligt murbruk B, eller ska jag gå ner till ett svagare bruk (C) här eller till och med bara fogskumma?
 
  • Murrade lecablock i källare som formar en dörröppning med en horisontell minibalk överst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två lecablock med armeringsjärn ovanpå betonggolv med måttband och markeringspenna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom du inte är ute med att gjuta, så slå ihop en form som passar och gjut med 4 st järn, 12 mm , 2 st ca 5 cm från underkant och 2 st ca 5 cm från överkant så har du något som är starkt. troligtvis ska du putsa där, gör då balken ca 1 cm smalare på varje sida för putsen
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
troligtvis ska du putsa där, gör då balken ca 1 cm smalare på varje sida för putsen
Men varför ska den vara smalare? även där den ansluter ska det ju på ett putslager. borde den då inte vara i liv med övrig nymurad vägg?
 
  • Gilla
Hermanshus
  • Laddar…
P proffsrik skrev:
Men varför ska den vara smalare?
Du kanske bör ha ett putsnät på balken , inte säkert men puts på betong biter inte så bra och då är det bra med lite plats för att vara på säkra sidan, så det inte ramlar ner när dörren smäller igen och skakar om
 
P proffsrik skrev:
Men varför ska den vara smalare? även där den ansluter ska det ju på ett putslager. borde den då inte vara i liv med övrig nymurad vägg?
Den ska vara lika bred som väggen. Innan puts
 
Jag tror nästan det blir svårt att göra den smalare utan att armeringsjärnen sticker ut. Blocken är ju bara 70mm tjocka. Dessutom ska det inte smällas i dörren då den kommer vara av glas... Jag får väl gjuta i en form av trä med grov ytstruktur och slamma betongdelen med välling av vidhäftare+portlandcement.
 
T
Finns det inte en färdig metallskena, med samma profil som blocken, för detta ändamål? Nu är detta en sådan detalj som man inte tänker på om man inte murar upp en vägg själv, men jag har för mig att min byggare använde en färdig metallskena. Men då var fabrikatet antagligen inte Leca utan finska Siporex, så kanske detta bara är något som finns här i Finland?

Nu vet jag inte om du bygger nytt eller renoverar, men det jag reagerar på är att du inte verkar bygga badrummet som ett rum-i-rummet? Åtm. är standarden här är att man murar upp innerväggar med ett par cm luftspalt till ytterväggarna och sänker taket med ca 15 cm. Både luftspalten och det nedsänkta taket ligger i samma utrymme s.a.s. och så ser man till att detta ytrymme är "i kontakt" med närmsta rum, typ hall eller liknande. Då får man ju en cirkulation runt omkring hela badrummet. Kanske lite dåligt förklarat, men du förstår säkert idén.
 

Bästa svaret

Jag skårade blocken med vinkelslip och knackade ut mittenbiten. Sedan i med ett armeringsjärn mitt i bruket, låt bränna under plast.

Efter några dagar var det bara att vända upp balken på plats, verkar hålla bra. För att förtydliga så är förstärkningen i underkant.
Bildserie visar processen av förstärkning av byggblock med armeringsjärn och bruk, inklusive det färdiga resultatet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PNO och 1 till
  • Laddar…
T Turbo_Tail skrev:
Finns det inte en färdig metallskena, med samma profil som blocken, för detta ändamål? Nu är detta en sådan detalj som man inte tänker på om man inte murar upp en vägg själv, men jag har för mig att min byggare använde en färdig metallskena. Men då var fabrikatet antagligen inte Leca utan finska Siporex, så kanske detta bara är något som finns här i Finland?

Nu vet jag inte om du bygger nytt eller renoverar, men det jag reagerar på är att du inte verkar bygga badrummet som ett rum-i-rummet? Åtm. är standarden här är att man murar upp innerväggar med ett par cm luftspalt till ytterväggarna och sänker taket med ca 15 cm. Både luftspalten och det nedsänkta taket ligger i samma utrymme s.a.s. och så ser man till att detta ytrymme är "i kontakt" med närmsta rum, typ hall eller liknande. Då får man ju en cirkulation runt omkring hela badrummet. Kanske lite dåligt förklarat, men du förstår säkert idén.
Jag renoverar i en befintlig källare.
Att bygga badrum som "rum i rummet" har jag aldrig hört talas om. Låter visserligen spännande, men det är nog väl sent att tänka om nu. Jag ska istället ha lokalt tätskikt runt duschplats då de svenska branshreglerna medger att man inte tätskiktar allt om man har oisolerat golv och bara mineraliska material.
 
pjodden pjodden skrev:
Jag skårade blocken med vinkelslip och knackade ut mittenbiten. Sedan i med ett armeringsjärn mitt i bruket, låt bränna under plast.

Efter några dagar var det bara att vända upp balken på plats, verkar hålla bra. För att förtydliga så är förstärkningen i underkant.
[bild]
Bra bilder, tack! Jag testar detta nu enligt bild så får vi se om det håller. Är ju bara 700mm spännvidd och ingen last ovanifrån.
 
  • Två betongelement på ett bygge med spännvidd på 700mm, inga laster ovanifrån, med verktyg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
pjodden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.