Byggahus.se
A
Hej

är det någon som nyligen har byggt ut sitt hus och kan komma med lite prisuppgifter?! Vi planerar att bygga ut vårt enplanshus med ca 30 kvm. Utbyggnaden ska stå på gjuten platta med vattenburen golvvärme. Ska innehålla ett vardagsrum så inga våtutrymme eller kök. Liggande träpanel och vanligt sadeltak.

förstår att en offert är att föredra men vore bra med lite input innan man drar igång med ritningar osv!
Tacksam för alla svar!
 
Inte nyligen, utan 2010. Då räknade man med 15000 kr/kvm i snitt för en tillbyggnad. Ska du bara ha vardagsrum i den så kan du nog räkna med den summan per kvm idag.
 
  • Gilla
AA44
  • Laddar…
Generellt kan man normalt räkna mellan 10 000 och 30 000kr per kvadratmeter, beroende på standard. För 10 000 gör du det mesta själv, för 30 000 har du entreprenörer som gör jobbet åt dig. Ett badrum eller kök gör att kostnaden lätt ökar ännu mer. Jag håller på att bygga till mitt hus just nu, enplan med platta och vattenburen golvvärme, gör i princip allt själv. Bygger dock till badrum med och om kalkylen håller kommer jag att hamna på ca 13 500kr per kvadrat. Dock är standarden relativt hög med stora fönsterpartier på en vägg.

Jag skulle säga att normalt sett om en entreprenör gör jobbet så hamnar man på runt 20 000kr per kvadrat utan några utsvävningar i materialval. Något som spelar in är dock var man bygger, i storstäderna ökar kostnaden lite.
 
  • Gilla
AA44
  • Laddar…
30k/m2 får man nog räkna med med rimlig standard, dvs en mille. Det är dyrare att bygga ut få m2 än att bygga stort hus per m2.
 
  • Gilla
AA44
  • Laddar…
A
Oj 1 miljon! ! Vi fick offert för isolerar garage 35 kvm samt utbyggnaden för ett år sedan. Då 975000kr för båda. Nyckelfärdigt.. känns ju som rena drömmen nu!

15000kr kvm låter mer rimligt, man kan alltid hoppas!
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Det kostar 30000.-/kvm och uppåt idag om du ska lägga ut allt på en byggfirma. Jag är mitt uppe i en 39 kvm tillbyggnad av en villa i Stockholmsförort. Bygget är på platta med vattenburen golvvärme, 25 kvm vardagsrum i bottenplan och 14 kvm sovrum på ovanvåningen. Puts på trästomme. Inga konstigheter.
Offerterna låg på 38-50' per kvadratmeter. 15-25' per kvadrat är en fantasi. Har en bekant som fick offert på tillbyggnad i Arvika och det var liknande siffror, så att det skiljer så himla mycket mellan olika delar av landet tror jag inte. Min byggare tar 450+moms i timmen och materialkostnader är de samma--om du inte gör en massa själv och håller på och köper in material och gör fynd ... så ser verkligheten ut inme.
Det här pratet om att det kostar 15-25 per kvadrat behöver nyanseras. Jag och min fru "gick på det". Vi frågade på forum som det här när vi för några år sedan drömde om en utbyggnad. För att vara på "säkra sidan" drog vi mentalt till med 30, vilket skulle ge oss en totalbudget strax över miljonen. Hanterbart för oss. Vi anlitade en arkitekt och hen ritade, tog fram alla handlingar och vi söker byggtillstånd. Vid det laget har vi lagt ner ca 100000 och vi skickar ut offertförfrågan till 4-5 olika byggfirmor. Då kommer chocken. Budget ligger ca 500000 över det tak vi satt och känner oss bekväma med. Vad göra? Backa och "elda upp" 100000:-, eller gå vidare och leva på gröt i några år... Vi har valt det senare och det kommer bli fantastiskt bra, men ... Räkna realistiskt så slipper ni obehagliga överraskningar. Vår budget är 1700000.

Tillägg: Golv, takpannor, fönster och fönsterdörrar kostar ca 200000, resten, ca 1500000, är övrig byggmaterial inkl. grund och arbetstid.
 
Redigerat:
  • Gilla
Husbyggaren2 och 4 till
  • Laddar…
M.a.o. inte konstigt att det inte går att bygga bostäder som folk har råd att bo i. Byggkostnaderna är så sjukt höga. I vårt område finns flera byggprojekt där gamla enfamiljshus rivits för att ge plats åt nya bostadsrättshus med 6-10 lägenheter i varje. Men alla har problem. Flera har inte kunnat räkna ihop det. Tomter och projekt har gjorts om, utvecklats, sålts vidare ...
 
Ja det är de verkligen och mycket handlar om material kostnader och standard.
Men jag tror grundtesen för TS är att om det kostar 20-25'/m2 att bygga ett hus i ett projekt så kommer det aldrig vara billigare att bygga på det senarei samma standard, material etc. Dvs 30'/m2+++ är rimligt. Dock inte sagt att den inte går att låta en byggare bygga billigare, det handlar i slutändan om material, standard och bra byggare.
 
  • Gilla
Christian_Sthlm
  • Laddar…
G guggen skrev:
Ja det är de verkligen och mycket handlar om material kostnader och standard.
Men jag tror grundtesen för TS är att om det kostar 20-25'/m2 att bygga ett hus i ett projekt så kommer det aldrig vara billigare att bygga på det senarei samma standard, material etc. Dvs 30'/m2+++ är rimligt. Dock inte sagt att den inte går att låta en byggare bygga billigare, det handlar i slutändan om material, standard och bra byggare.
Av egen erfarenhet låter 30’ som snålt när man tar totalentreprenad i Stockholmsområdet (ser dock inte att det verkar vara mycket billigare ute i landet eller varför det skulle vara det, snickare, elektriker, vvs etc. tar ung. samma timpeng). 40’ per kvadrat verkar vara normalt och inget avvikande här. Kök och bad kan bli klart dyrare. Jag skulle mentalt utgå från det om jag gav mig in i något.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Håller på med tillbyggnad och poolanläggning.

För 47 kvm byggyta på tillbyggnaden, har vi hittills offerter med ett kvadratmeterpris på 15-16K.
Dock har inga k-ritningar skapats än, så priserna är mer indikationer delvis baserade på K-ritningar från befintligt hus. Vi kommer ha ett vardagsrum och gästrum, så inget vatten och avlopp.

Bor precis söder om Malmö.
 
jonne77 jonne77 skrev:
Håller på med tillbyggnad och poolanläggning.

För 47 kvm byggyta på tillbyggnaden, har vi hittills offerter med ett kvadratmeterpris på 15-16K.
Dock har inga k-ritningar skapats än, så priserna är mer indikationer delvis baserade på K-ritningar från befintligt hus. Vi kommer ha ett vardagsrum och gästrum, så inget vatten och avlopp.

Bor precis söder om Malmö.
650000 då. (EDIT räkna på 45 kvm)

Gräva och gjuta platta (mycket snålt): 150’
Material till 47 kvadrat: 200 (? budget budget)
Då 300 kvar. Två man kostar ca 160’ i månaden, dom ska alltså smacka upp ditt bygge på mindre än två månader... Bon Chance säger jag.
 
A
C Christian_Sthlm skrev:
650000 då. (EDIT räkna på 45 kvm)
Tack för alla svar! Vi fick som sagt en offert för ett år sedan. Den innehöll utbyggnad på 30 kvm, nyckelfärdigt. Samt isolerat garage på 30 kvm. Inklusive gjuten platta för Båda byggena: 975000kr. Detta var vitt och med företaget som byggde vårt nuvarande hus för 4 år sedan. I den offerten landar vi inte på de summor per kvm som i ditt bygge. Så jag får verkligen hoppas det är billigare här än hos dig annars kan vi glömma detta :)

Gräva och gjuta platta (mycket snålt): 150’
Material till 47 kvadrat: 200 (? budget budget)
Då 300 kvar. Två man kostar ca 160’ i månaden, dom ska alltså smacka upp ditt bygge på mindre än två månader... Bon Chance säger jag.
 

Den offerten innehöll en utbyggnad på 30 kvm samt ett isolerat garage på 35 kvm?
 
A
O Onyx1 skrev:
Den offerten innehöll en utbyggnad på 30 kvm samt ett isolerat garage på 35 kvm?
Ja
 
  • Gilla
Onyx1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.