Byggahus.se
Hej!

Jag har haft problem med högt värmebärardelta på min ivt greenline ht plus c7. Jag har rensat filter, kollat luft i systemet och likaså rensat dom 3 flexslangarna från skit, Var inte så mycket i dom. Men får fortfarande samma larm när kompressorn jobbat en stund. Blir som mest 13-15 graders skillnad mellan gt8 och 9.

Börjar fundera på om det är pumpen som helt enkelt börjat ge sej. Har bifogat en video här hur man hör hur den låter. Börjar på läge 3 sen går jag ner och sen Tillbaka igen.

Hade gött!
 
Hej! Ja det låter inte bra alls utan som att impellern tar i godset i pumphuset tycker jag. Kan vara att drivmotorsidan är för hårt inskruvad mot pumphuset. Sitter en stor O-ring där som tätar och det är möjligt att dra åt för hårt. Man kan prova att lätta lite på skruvarna för att ljudet ska minska men kanske behövs det en ny O-ring om den suttit så länge(?)
 
  • Gilla
Larsson84
  • Laddar…
Har du skruvat isär något samt varit och grottat i slangarna så kan vara något som följt med in i pumpen, stäng alla ventiler och lossa skruvarna ( 4 eller 2 st ) på pumphuset, då får du drivsidan i handen och rensa i impellerhuset.
 
  • Gilla
Larsson84
  • Laddar…
Min Vilopump till värmerören stannade efter knappt 10 år.
Nu sitter det Grundfos pump där istället.
Inte alls ovanligt att Vilo pumparna ger upp enligt min VP leverantör. Inte tillnärmelsevis lika bra kvalitet som Grundfos
 
  • Gilla
Stegatorparn och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Har du skruvat isär något samt varit och grottat i slangarna så kan vara något som följt med in i pumpen, stäng alla ventiler och lossa skruvarna ( 4 eller 2 st ) på pumphuset, då får du drivsidan i handen och rensa i impellerhuset.
Jag lossade alla slangar och sköljde rent dom, borde ju inte följt med nån skit därifrån. Snarare borde det ju blivit motsatt effekt. Men vem vet, jag ska ta mej en titt inuti pumpen och se. Tack för svar.
 
J Josth skrev:
Hej! Ja det låter inte bra alls utan som att impellern tar i godset i pumphuset tycker jag. Kan vara att drivmotorsidan är för hårt inskruvad mot pumphuset. Sitter en stor O-ring där som tätar och det är möjligt att dra åt för hårt. Man kan prova att lätta lite på skruvarna för att ljudet ska minska men kanske behövs det en ny O-ring om den suttit så länge(?)
Tack för svar, ska genast testa detta. Men jag har inte rört pumpen alls och det har ju fungerat innan. Jag får också värme i elementen och allt fungerar som det ska förutom att den varnar för just värmedeltat.
 
Öppnade upp pumpen och det såg rent ut. Bifogar en video på hur den låter när jag vride runt den för hand.

Snurrade på den rejält en stund nu låter det inte sådär "sandigt" längre. Se om det gjorde nån nytta

Bifogar video före och efter
 
Är nog dags för ett byte av den eller en ny drivsida som kanske finns som reservdel, ett foto på hela den vita sidan i änden av den
 
Köp en grundfos Alpha så halverar du effektförbrukningen också....
 
  • Gilla
GoC
  • Laddar…
Redigerat:
J Josth skrev:
Ser ut att vara en sådan här vanlig drivmotor Wilo RS 25/6: [länk]

Är det snabbkontakt för el på nuvarande cirkulationspump eller utan snabbkontakt? Om med snabbkontakt är JS Energi kompletta pump med pumphuset bättre alternativ: [länk]
Ja den såg jag också, bättre o köpa hela pumpen isåfall ju. Vet inte om det är snabbkontakt eller inte, sladdarna går in bakom en panel som jag inte vill fingra med just nu när pumpen är igång. Inget som går att uttyda genom en bild på pumpen? En bild på en Wilo-cirkulationspump med tekniska specifikationer synliga, monterad med sladdar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om det är snabbkontakt ska det bara vara att dra ur kontakten ur den lilla el-boxen på motorn. Om man måste skruva av locket och lossa ledarna inne i boxen är det inte snabbkontakt på motorn.
 
Den ser ut så på boxen
 
  • Närbild på en elektrisk komponent med sladdar och en oval symbol på dess yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte snabbkontakt utan en dragavlastning som man kan skruva åt och ska vara vattentät. Tittar man på JS Energi bild ser man en svart fyrkant för snabbkontakten.
 
Ok, nu har kompressorn kört en Vända och den klarade sej utan larm. 10 graders diff som högst, är en förbättring men ändå lite högt kanske. Ska avvakta och se, blir väl förmodligen en ny pump. Återkommer här i tråden om nån är intresserad av hur det går. Och Tack för all hjälp! Guld värt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.