Byggahus.se
Vad är det för hus? Vad kan det tänkas ha varit för golv tidigare i begynnelsen? kanske de har spacklat på ett trägolv? Att pärlsponten försvinner ner bakom det gjutna tyder ju nästan på det och är såklart inget bra för panelen i sig. Det som hänt har dock hänt på 50 år, kanske mer. Då får man stå ut med lite sånt här. Vore skillnad om det ruttnat flera decimeter upp. Då kan man ju tänka sig att det är nåt galet....
 
Skulle inte lägga ned en minut på något som det är ytterst tveksamt att du får ut något i ersättning på. Dessutom så kostar underhåll oavsett. Jag skulle ta reda på varför betongen suger fukt och hur mycket. Ofta kan det räcka med bättre ventilation, golvvärme etc. Detta för att du inte skall behöva lägga ned en hög renoveringskostnad på längre sikt. En nödlösning kan vara att köra med list nedtill som du får byta med jämna mellanrum om du inte har pengarna/inte vill fixa problemet just nu.
 
S Stefan1972 skrev:
Vad är det för hus? Vad kan det tänkas ha varit för golv tidigare i begynnelsen? kanske de har spacklat på ett trägolv? Att pärlsponten försvinner ner bakom det gjutna tyder ju nästan på det och är såklart inget bra för panelen i sig. Det som hänt har dock hänt på 50 år, kanske mer. Då får man stå ut med lite sånt här. Vore skillnad om det ruttnat flera decimeter upp. Då kan man ju tänka sig att det är nåt galet....
Ja du har nog en poäng i detta.. Jag har ingen aning om vad de varit för golv etc tidigare. Enda jag vet är att de varit ingång och toalett i denna delen enl gamla ritningar.
Känner mig inte supersugen på att bila upp golvet och sen visar de sig att de bara är en platta utan trägolv....
 
Silver78 Silver78 skrev:
Skulle inte lägga ned en minut på något som det är ytterst tveksamt att du får ut något i ersättning på. Dessutom så kostar underhåll oavsett. Jag skulle ta reda på varför betongen suger fukt och hur mycket. Ofta kan det räcka med bättre ventilation, golvvärme etc. Detta för att du inte skall behöva lägga ned en hög renoveringskostnad på längre sikt. En nödlösning kan vara att köra med list nedtill som du får byta med jämna mellanrum om du inte har pengarna/inte vill fixa problemet just nu.
Hur tar man reda på detta?
 
Holidaay Holidaay skrev:
Kommer detta isåfall lösa sig "av sig själv" om jag tex lägger klinker istället eller Platon matta?
Ja de skulle jag tro, med den informationen du gett oss
 
  • Gilla
Holidaay
  • Laddar…
Är de någon som har åsikt kring de finmalda pulvret som syns på en av bilderna?
 
Pulvret är röta. Allt som är kvar av panelen. När ändträ slipper att dra i sig fukt så börjar det se ut så där.
 
Det ser ju ut som rester av murket trä, men svårt att säga så här. I så fall är det svårt att veta om det är från panelen, eller ifrån något bakom panelen.

Det blir säkert avsevärt bättre om du sätter ett öppet material som klinkers på golvet (skall i så fall inte vara något tätskikt under). Men dte finns nog risk att väggen kommer att suga upp en del iallafall, även om kanske inte lika mycket som nu.

Om vi gissar att detta är en betongplatta på mark, som inte är byggd enligt modern standard med isolering under plattan. Då kommer plattan alltid att suga upp en del vatten. Men det varierar oerhört mycket beroende på fuktförhållande i marken, exakt vad som finns under plattan osv. Det är tänkbart att det hjälper en del att ordna dräneringen runt byggnaden. Men oavsett vad man gör så kommer det alltid att vara en viss fuktvandring upp ur en sådan platta (OM det nu är som jag gissar). Även att säkerställa god ventilation av rummen är viktigt. Både för att vädra ut fukt som kommer underifrån, men även för att minska fukthalten i luften, där fukten kommer av att männiksor lever där. Vattenånga i luften trycks ned i plattan, kondenserar när den når undersidan av plattan, där det är kallare, sugs sedan uppåt av betongen, som blir blöt.

Det finns oerhörda mängder med hus som byggts med den här tekniken, framförallt på 70-talet. Det är en känd riskkonstruktion. Massor med hus har fått mögel och andra fuktproblem när de byggts enligt den här tekniken. Men de allra flesta har klarat sig, eller åtgärdats med lyckat resultat.
 
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
Jag kan nästan inget om ”dolda fel”. Men jag har fått intrycket av att ”dolda” ska tolkas i betydelsen ”fel som säljaren har kunskap om med dolt för köparen”? Alltså nån form av ond avsikt. Det verkar ju vara så i det här fallet?

Då spelar det väl mindre roll om huset är gammalt. Är kostnaden för åtgärdande liten kan det vara värt att svälja det såklart.
 
M Masthugg skrev:
Jag kan nästan inget om ”dolda fel”. Men jag har fått intrycket av att ”dolda” ska tolkas i betydelsen ”fel som säljaren har kunskap om med dolt för köparen”? Alltså nån form av ond avsikt. Det verkar ju vara så i det här fallet?

Då spelar det väl mindre roll om huset är gammalt. Är kostnaden för åtgärdande liten kan det vara värt att svälja det såklart.
Tyvärr har du ungefär 100% fel ;)
 
  • Gilla
Puhnallen och 4 till
  • Laddar…
Holidaay Holidaay skrev:
Hur tar man reda på detta?
För säkrast resultat är det provtagning som gäller. Men man kan köpa en billig mätare på Bauhaus som ger dig ett hum. Man vill veta hur mkt av fukten som går upp i väggen och hur högt det går. Detta för att komma fram till var problemet är. Platta på mark har ett högt RF värde pga det svenska klimatet och det är ju därför man isolerar den och dränerar runt huset för att få ned påverkan i så stor utsträckning som möjligt. Har du liten påverkan så kan det räcka med bättre ventilation. Golvvärme har också god effekt att tränga undan fukt men då får man se till att man inte får fukt som vandrar.
 
M Masthugg skrev:
Jag kan nästan inget om ”dolda fel”. Men jag har fått intrycket av att ”dolda” ska tolkas i betydelsen ”fel som säljaren har kunskap om med dolt för köparen”? Alltså nån form av ond avsikt. Det verkar ju vara så i det här fallet?

Då spelar det väl mindre roll om huset är gammalt. Är kostnaden för åtgärdande liten kan det vara värt att svälja det såklart.
Nej.

Nu blir det lite Off Topic för den här tråden. Sorry.

I jordabalken som reglerar fastighetsköp. Så finns det regler om köparens reklammationsrätt. Om det finns fel eller egenskaper som köparen "med fog" inte borde behöva räkna med. Så får köparen reklammera detta. Men "med fog", innebär alltså att det går inte att reklammera normala ålders slitage, eller fel som man ser indikationer på.

Och så finns det en tilläggsregel. Köparen får inte reklammera fel som var kända för köparen, eller som köparen borde upptäckt själv vid en noggrann undersökning av fastigheten, innan köpet.

Det innebär alltså att för det första så skall det vara ett fel som köparen har rätt att förvänta sig inte finns, och det skall inte vara möjligt att upptäcka felet inom ramen för undersökningsplikten före köpet. Här kommer även då in att även om man inte upptäcker själva felet vid undersökningen så hittar man kanske indikationer på att något kan vara fel. Då har man inte rätt att förvänta sig att det skall vara felfritt. Så ser man ex. att det stiger fukt någonstans, så får man räkna med en risk att fukt finns på fler, även dolda ställen.

Här finns det fukt på andra sidan den murkna väggen, om jag fattat det rätt. Om den fukten var möjlig att upptäcka vid köpet, så har köparen anledning att förvänta sig att det kan vara fuktproblem i väggen, och troligen även på fler ställen i huset. Det behöver inte handla om fukt just vid undersökningstillfället. Det kan finnas gamla torkade fuktfläckar, det är också en indikation på möjliga fuktproblem, som därmed ev. inte räknas som dolda fel senare.

Men det finns inget svart eller vitt när det gäller dolda fel. Det vanliga är att domstolar underkänner dolda fel. men det finns några avvikande domar där en köpare fått rätt trots att egentligen allt pekat åt andra hållet. Sedan finns det givetvis en massa fall där köpare fått rätt för tydliga "äkta" dolda fel. Men de fallen hamnar sällan i domstol, i de tydliga fallen betalar säljaren oftast innan det hamnar i domstol.
 
Holidaay Holidaay skrev:
Idag skulle vi byta golv i vår hall i huset som vi köpte i somras.
På golvet låg en ful plastmatta som förra ägarna hade bytt.
Plastmattan gick upp några centimeter på väggen (typ som de brukar vara i våtutrymmen). Men vi har liksom aldrig reflekterat över det mer än så förens vi idag började slita väck plastmattan och upptäckte att väggpanelen är helt rutten i nederkanten, den delen och neråt som plastmattan har dolt.

Mer än så har vi inte undersökt. Jag meddelade direkt försäkringsbolag och säljare.
Mattan är som sagt nylagd och förre ägaren har målat panelen men nekar till att den har varit skadad på något vis...
Men jag menar såhär ruttet blir de inte på nån månad som vi har varit ägare.

Jag upptäckte även på väggens baksida som ligger i garaget (enl bild) att de ser rätt blött ut i betongen..
Min gissning är att De endast är innerpanelen som är skadad och att den suger upp vatten från betongplatta eller liknande.

Vad säger experterna kring detta? Dels vad gäller skadan i sig, men även vad man kan tänka kring dolt fel etc. Jag menar, vi hade inte rimligen kunnat upptäcka detta före köp utan att riva upp mattan som vi nu började med.
Det ser ut som en odränerad betongplatta gjutits i direkt kontakt med trädelar och med fel höjder också!
1. Ta upp ett hål i betongplattan så att du kan se hur gjutningen är gjord
2 Om du inte tänker åtgärda fukten så måste allt trä som är i direkt kontakt med betongen bytas mot fuktokänsligt
3 Även om du åtgärdar så måste du också se över otillräcklig isolering som också ger fuktproblem

Jag hade gjort följande...
Gjort en utredning om hela husets dränering och isolering!
För om ni säkrar huset avseende fukt och samtidigt tilläggsisolerar kommer dessa problem minska!

Nästa steg skulle jag ta itu med betongplattan och ta bort plastmattan försöka torka plattan och se vad att göra?

Om det ligger bara sand under går det inte torka ut plattan på rimlig tid utan då måste andra trix till

Om bygghöjder inte är ett problem så finns det många lösningar !
Ventilerat golv med Platon tex med isolering och ny betong och golvvärme

Är det kritiskt med bygghöjder blir det knepigare...
Då behöver du antagligen både dränera utvändigt tilläggsisolera och byta betongplatta samt åtgärda rutten syll och botten på reglar o panel
 
Nu har jag undersökt närmre. Här lever eller har levt nånting i väggen. Myror?
Det är gångar och pulver överallt.
Väggen ligger emot nåt, som för mig, ser ut som betong. Mellan betongen och träet ligger dock nån form av tunn pappmaterial. Detta är rätt konstigt då de är ett trähus.
Vad tänker ni?
 
  • Närbild av ett trästycke med myrgångar och hål, tecken på skadedjur, mot suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppnad vägg avslöjar spår av skadedjur, gångar i isoleringen mellan trä och betong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad trävägg och fundament med gångar och pulver som indikerar skadedjur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat trä och gångar i väggen vid kontakt med betong, misstänkt insektsangrepp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hästmyror brukar gilla fuktigt trä.

är resten av huset trästomme men här är det mot garaget?
Har huset platta på mark eller vad är det för bjälklag i övrigt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.