Byggahus.se
Fick se en bräda som har blivit kluven som en kil, skulle vilja veta vad den skall användas till. Skickar en bild.
Mvh
PECKA PG
 
  • Person mäter en kluven träbräda kilformad bland andra brädor på ett betongunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
fotbräda till tak ,läggs längst ner för att första takpanne raden skall få samma lutning som resten av takpannorna
 
Tack för tipset.
 
T tergo skrev:
fotbräda till tak ,läggs längst ner för att första takpanne raden skall få samma lutning som resten av takpannorna
Nja, varför skulle de inte få samma lutning utan kilen?
 
  • Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
N Noseone skrev:
Nja, varför skulle de inte få samma lutning utan kilen?
För att de inte har någon rad nedanför sig att vila på.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Det kan också vara en restprodukt. De finaste bräderna är tagna ur stocken så att ådringen är stående när man ser den från kortsidan. Ett sätt att såga bräder ut stockar är att ta dem som en stjärna så att alla får stående årsringar. Då får man kilformade bitar mellan delarna man vill ha.

Vid en närmare åskådning är det inte fallet här.
 
Dalbotant Dalbotös skrev:
För att de inte har någon rad nedanför sig att vila på.
Fast man brukar väl bara ställa bärläkten ståendes?
 
Rickard.
N Noseone skrev:
Fast man brukar väl bara ställa bärläkten ståendes?
There's more than one way to skin a cat tror jag Amerikanerna brukar säga, finns säkert en svensk motsvarighet men den kan jag inte.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
There's more than one way to skin a cat tror jag Amerikanerna brukar säga, finns säkert en svensk motsvarighet men den kan jag inte.
"Det finns många sätt att skinna en katt"
 
Takfotskil precis som nån tidigare påtalat. Används när man vill att vattnet från underlagstaket ska komma ut i hängrännan.
 
Gjorde en sådan förra året för att byta ut en rötskadad.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Takfotskil precis som nån tidigare påtalat. Används när man vill att vattnet från underlagstaket ska komma ut i hängrännan.
Det ska inte förekomma något vatten på underlagstaket (jag förmodar att du avser takpappen) om pannorna är täta. Vad gäller takfotskil eller ej så måste taket ha en högre lutning än 22 grader om du ska använda kilbräda. Annars kan just det hända om vatten kommer in på takpappen så kan det bli stående innanför takfotskilen och inte komma ut i rännan. Med högre taklutning rinner vattnet över kilbrädan och ner i rännan. Sedan minskar kilbrädan också luftningen. Bäst är att låta ströläkten gå ner till takfoten och sedan en takfotsbräda så att nedersta pannan hamnar i rätt vinkel. Du ser inte konstruktionen om du monterar en fotplåt ovanpå takfotsbrädan.
 
Tomture61
Satte den nedersta läkten på högkant , blev bra + fågelband .
Målade läkten svarta så de ej syns så mycket (y)
 
E Elston Gunn skrev:
Det ska inte förekomma något vatten på underlagstaket (jag förmodar att du avser takpappen) om pannorna är täta. Vad gäller takfotskil eller ej så måste taket ha en högre lutning än 22 grader om du ska använda kilbräda. Annars kan just det hända om vatten kommer in på takpappen så kan det bli stående innanför takfotskilen och inte komma ut i rännan. Med högre taklutning rinner vattnet över kilbrädan och ner i rännan. Sedan minskar kilbrädan också luftningen. Bäst är att låta ströläkten gå ner till takfoten och sedan en takfotsbräda så att nedersta pannan hamnar i rätt vinkel. Du ser inte konstruktionen om du monterar en fotplåt ovanpå takfotsbrädan.
Men med den lösningen blir fotplåten större för att erhålla rätt djup till rännan. Hur snyggt är DET;). Luftningen är absolut tillräckligt med pannornas profiler och med kil kan man därmed få upp rännan i förhållande till taket.
(Ursäkta att det är uä, men likväl.;))
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Men med den lösningen blir fotplåten större för att erhålla rätt djup till rännan. Hur snyggt är DET;). Luftningen är absolut tillräckligt med pannornas profiler och med kil kan man därmed få upp rännan i förhållande till taket.
(Ursäkta att det är uä, men likväl.;))
Noramasen Noramasen skrev:
Men med den lösningen blir fotplåten större för att erhålla rätt djup till rännan. Hur snyggt är DET;). Luftningen är absolut tillräckligt med pannornas profiler och med kil kan man därmed få upp rännan i förhållande till taket.
(Ursäkta att det är uä, men likväl.;))
Hej!
Vi pratar om samma sak.: med kilbräda spikad i råsponten blir höjden 63 mm och längden 200 mm, sedan fräser man rännkrokarna ovanpå kilbrädan, sedan papp YEP 2500 och sedan kommer fotplåten. Det är ett vanligt sätt att göra. Jag menade bara att kilbrädan täcker luftpassagen nere vid sponten 25 mm (lika med ströläkten).
Ett annat sätt att göra är att spika en 40x50 mm bräda ovanpå ströläkten, fräsa rännkrokarna i den, sedan samma papp och sedan fotplåten. Då får du luftning både vid råsponten och vid pannornas profiler.
Kilbräda är vanligast men taklutningen måste vara högre än 22 grader.
 
  • Gilla
Noramasen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.