Sitter och klurar på vattbrädor och skulle vilja höra forumets åsikter
Om man tillverkar en enklare vattbräda som skall sitta ovanför ett fönster likt denna bild:
En digital ritning av ett fönster med klassisk vit fönsterbräda och vågräta paneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


skulle man helst då gör urtag i panelen?
3D-modellerad interiörmiljö, fönsterfoder i redigeringsläge, designverktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller vill man hellre göra urtag i vattbrädan?
3D-modell av en vit fönsterbräda i en virtuell miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller finns det måhända ett alternativ C som jag inte är smart nog för att komma på? 😅
 
Du bör göra urtag i panelen, så inte vatten rinner bakom och in i karmen.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
ja det var min första tanke också men sen tänkte jag att om man jackar ur panelen så lär den ju suga lite vatten i urtaget och bli dålig snabbare.
Och det är ju lite mer att stå i byta panelbrädan än bara själva vattbrädan. Men det kanske är obefintligt hur mycket vatten som tar sig in där
 
Alternativ2
Man sätter alltid dit vattenbrädan först och så brädslår man efteråt och passar in bräderna runt vattenbrädan. Till sist passar man in ribborna. Man hakar inte ur vattenbrädan i ändorna utan man hakar ur de stående bräderna för vattenbrädan.
Man brukar lägga en bit av någon skiva en lämplig ribba ovanpå vattenbrädan som man sedan ställer bräder och ribbor på. Sedan tar man bort skivbiten och så har man en 4-6mm luftspalt.


Det finns många fuskmetoder men det här är det enda som fungerar.
 
H heimlaga skrev:
Alternativ2
Man sätter alltid dit vattenbrädan först och så brädslår man efteråt och passar in bräderna runt vattenbrädan. Till sist passar man in ribborna. Man hakar inte ur vattenbrädan i ändorna utan man hakar ur de stående bräderna för vattenbrädan.
Man brukar lägga en bit av någon skiva en lämplig ribba ovanpå vattenbrädan som man sedan ställer bräder och ribbor på. Sedan tar man bort skivbiten och så har man en 4-6mm luftspalt.


Det finns många fuskmetoder men det här är det enda som fungerar.
Bra svar, tack!

Jag hade tänkt att man skulle gå tight med läkten baserat på hur det såg ut tidigare men det låter ju vettigt med en luftspalt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.