Byggahus.se
Halloj!
Jag har en vad jag kan tolka en lite udda installation? Jag har svårt att få upp framledningstemperaturen (och på så vis även temperaturen i rummen) på mitt nyköpta hus.
1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pannan ger ca 42grader ut, vilket sedan går dels till radiatorerna på övervåningen och dels till batteriet på bilden. Fördelningen sker via vanlig T-koppling. Mätarna på bilden visar ca 24° ut och 23°C på retur

Inkommande vatten på bilden är till vänster, men det är röret paralellt med shuntventilen jag är lite fundersam på. Jag har provat alla möjliga inställningar på shuntventilen utan större lycka, "max åtragen" (plus på vredet) är det som verkar ge mest värme ut. Har även provat att stänga ventilen på B-porten på shunten utan vidare resultat.

Är installationen felaktig eller är det något som är trasigt/felinställt? De termostater som inte kallar på värme är pga att dessa slingor är avstängda (sovrum + rummet som "batteriet" sitter i)
Tidigare ägare hade nog ingen större koll, eftersom samtliga termostater satt felmonterade (kragen som ansluter mot fördelningsblocket var vriden 180° vilket gjorde att magnetventilen inte "nådde ner" till pinnen)=alltid fullt blås i alla rör. Huset är från 2006.

Mvh
Anders
 
  • Gilla
Skaerby
  • Laddar…
Jag försår inte riktigt... Det ser ju ut som om vattnet flödar förbi slingorna om man tittar på bilden...
Den nedre röda ventilen verkar ju vara bypass då med shunt men det övre röret där med skarven kommer ju då att by-passa slingorna helt... Jag förstår inte... :surprised:
 
Exakt min tanke!

finns vissa teorier om att det skall vara en backventil där i den övre slingan, men jag ser då inget tecken på att det är en backis...skall kolla mera noga på just den.
 
Krilleman
Ser väldigt suspekt ut.

Jag har aldrig sett denna "shunt" tillverkad av LK!

Du borde ha en fördelarshunt VS 2-2,5 (max 200m²)
 
Nä, någon backventil kan det inte vara... Ta dit en rörmokare eller se till så det blir kopplat enligt den skiss krilleman viasr.
 
Krilleman
Verkar sakna max begränsare som hindrar ev. hög temp vatten att nå slingorna, är ingen Lk kännare men det ser lite mysko ut.

mvh
 
P
Känns som ett bondmek, inte sett denna lösning som prefab.
 
Det står lagerstedt & krantz AB på en klisterlapp på den.

Bäst resultat verkar jag få med shunten i mittenläget och kranen stängd.

då får jag 30grader ut och 27 på returen(inväntar stabilisering dock)
 
Redigerat:
Ser ut att vara en dålig koppling delarna motverkar varandra, men man kan ana vad man försökt åstadkomma. Är ventilen med vita handratten på inkommande helt öppen? Kan kanske hjälpa dig upp i temp lite.
 
Tror den är fullt öppen, den är långt utskruvad...men det är 43 grader "efter" den iaf...
 
Marike
Golvvärmefördelare med termostatventiler och mätare i ett Myresjöhus från 2005.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lyfter tråden. Hur gick det sen?
Dottern har exakt samma grupp,Enda skillnaden är att den där minishunten ser annorlunda ut Myresjöhus byggt 2005, så något hemmafix är det troligen inte. Samma problem svårt att få ut värme i golven.
Så det är högintressant om det blev löst och hur.
 
Redigerat:
Är det möjligen luft i golv rören? Om jag inte minns fel så fyllde vi på med vatten ”ett rör i sänder”.
Och tvingade ut luft på så sätt...

Men kanske någon tråd följare kan förklara bättre?

(//hade golvvärme i vån1...Våning 2 och 3 var det vanliga element. Dessa element luftades som vanligt.//)
 
Marike
G Granatäpple skrev:
Är det möjligen luft i golv rören? Om jag inte minns fel så fyllde vi på med vatten ”ett rör i sänder”.
Och tvingade ut luft på så sätt...

Men kanske någon tråd följare kan förklara bättre?

(//hade golvvärme i vån1...Våning 2 och 3 var det vanliga element. Dessa element luftades som vanligt.//)
Det borde ju inte finnas luft kvar efter så många års drift, men man vet ju aldrig.
Men med rumstermostaterna på max och panna som levererar 37 grader värmevatten så stannar ut till slingan på 22 grader och returen på 20, det känns som något är fel.Fortfarande 21 grader inne.
 
S
Fungerar shuntmotorn i returen? Borde gå att handställa den och strypa porten mot tilloppet, vilket ger varmare vatten till pumpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.