Byggahus.se

Hur hade du gjort som köpare när höga radonvärden framkommit vid egen besiktning

  • Antal röster
    261
Efter att även ha pratat med miljöenheten på kommunen och två olika radonsaneringsföretag har jag nu fattat beslutet - jag drar mig ur affären. Radonfrågan gör att renoveringsprojektet som helhet går över gränsen till vad jag mäktar med.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Klokt!
R rvschf skrev:
Efter att även ha pratat med miljöenheten på kommunen och två olika radonsaneringsföretag har jag nu fattat beslutet - jag drar mig ur affären. Radonfrågan gör att renoveringsprojektet som helhet går över gränsen till vad jag mäktar med.
Klokt tror jag!
 
Du har uppenbart gjort ditt val men i samma läge igen så ska en en duktig radonkonsult/radonsanerare snabbt kunna utesluta radonhaltig lättbetong och om detta är uteslutet återstår det då markradon. En sådan analys ska gå snabbt att göra med optisk (ev med lite borrande) inspektion samt mätning av strålning från väggar.

Kan en firma inte göra detta så skulle jag bli lite skeptisk. För 10-20 år sedan var precisa korttidsmätningar dyra och strålningsmätare likaså. Små firmor hade inte en full uppsättning av grejer så en liten firma kanske saknade utrustning, Idag finns inga sådana ursäkter och kunderna kräver även annat så precisa korttidsloggers och strålningsmätare med kunskap och utbildning ska samtliga konsulter ha.

Om nu fastigheten står på sand och radon från byggmaterial har uteslutits ska en installation av radonsug varken vara extremt dyr eller komplex att få till. En viss kanaldragning givetvis från sugpunkter genom plattan innifrån.
 
M myrstack skrev:
Du har uppenbart gjort ditt val men i samma läge igen så ska en en duktig radonkonsult/radonsanerare snabbt kunna utesluta radonhaltig lättbetong och om detta är uteslutet återstår det då markradon. En sådan analys ska gå snabbt att göra med optisk (ev med lite borrande) inspektion samt mätning av strålning från väggar.

Kan en firma inte göra detta så skulle jag bli lite skeptisk. För 10-20 år sedan var precisa korttidsmätningar dyra och strålningsmätare likaså. Små firmor hade inte en full uppsättning av grejer så en liten firma kanske saknade utrustning, Idag finns inga sådana ursäkter och kunderna kräver även annat så precisa korttidsloggers och strålningsmätare med kunskap och utbildning ska samtliga konsulter ha.

Om nu fastigheten står på sand och radon från byggmaterial har uteslutits ska en installation av radonsug varken vara extremt dyr eller komplex att få till. En viss kanaldragning givetvis från sugpunkter genom plattan innifrån.
Jag har inte haft någon radonkonsult på plats i huset, det skulle givetvis ha varit nästa steg om jag gått vidare med affären, just för att utreda varifrån radonet kommer och få ett specifikt åtgärdsförslag. Nu nöjde jag mig med att konstatera resultatet av mätningen och att diskutera med radonkonsulter per telefon kring olika möjligheter. I det här fallet hade resultatet av en fördjupad radonundersökning inte gjort någon skillnad för mitt beslut. Jag hade av flera skäl troligen inte nöjt mig med något mindre än FTX-ventilation och den totala renoveringssituationen (inklusive det jag visste sen tidigare) hamnade på en nivå som jag inte var villig att ge mig in i.
 
Med tanke på allt annat som ska göras så hade det extra med ftx varit ett mindre tillskott i det hela.
Högst troligen kommer det bli svårt att hitta något hus som är några/något 10-tals år gammalt och med fungerande ventilation ...
 
M Mikasw skrev:
Med tanke på allt annat som ska göras så hade det extra med ftx varit ett mindre tillskott i det hela.
Högst troligen kommer det bli svårt att hitta något hus som är några/något 10-tals år gammalt och med fungerande ventilation ...
Så är det förstås, om man bara ser till mängden renoveringar som skall göras. I det här fallet handlade det mer om att radonsituationen påverkade renoveringsplanen i stort och ej bara kunde ses isolerat samt att det även blev droppen som fick bägaren att rinna över i ett läge där alla andra renoveringar gjort att jag nått min gräns för att huset skulle vara intressant.

Rent generellt räknar jag förstås inte med att äldre hus har perfekt ventilation, men det är ju en skillnad på att sätta in lite extra friskluftsventiler och paxfläktar för att få bättre luftgenomströmning och att bli av med ett påtagligt större problem som t ex radon, där åtgärder som inte är anpassade för ändamålet till och med kan förvärra problemet.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Många kommuner lånar ut gammamätare gratis. Man kollar upp alla väggar med direktvisande instrument. Får man inget (nämnvärt) utslag, kommer radonet från marken. Är huset rimligt dränerat, dvs det finns luft under huset, blir man oftast av med problemet för sisådär 25 000 i egen kostnad. Märkligt nog steg kostnaden för radonsug kraftigt samtidigt som statsbidraget kom tillbaka... Jag brukar säga till folk: Blåbetong kan bli dyrt att åtgärda. Markradon sänker man i genomsnitt med 85% med en radonsug. Alltså låter man inte ett husköp stå eller falla med ett högt eller okänt radonvärde om man vet att det inte är byggt i blåbetong.
 
Jag är helt övertygad om att detta med faran för radon är en myt som tyvärr kostar samhället enorma pengar.
När man läser statistiken, så får man klart för sig att man tror att ca 45 personer om året dör av lungcancer till följd av radon (om man är ickerökare, annars 500 inkl. ickerökare). Alltså som mest 0,005 promille. Tittar man på hur risken ökar med stigande radonhalter, så verkar det inte heller vara särskilt ökad risk. Om man jämför detta med nästan vad som helst i samhället som man kan dö av, så verkar det hysteriskt
 
För den som aldrig har rökt är radon ett litet, men inte obefintligt problem. Jag vill inte vara en av de 50 per år. Det är ungefär 10 gånger så många som dör i samband med förlossning i Sverige (inte så aktuellt för mig...). Om du röker ett paket om dagen och bor i radonhus, ökar din risk att drabbas av lungcancer vid 75 års ålder från ungefär 10% om du bor i tält till ungefär en fördubbling vid 600 Bq/m3.
 
L Lesserwisser skrev:
För den som aldrig har rökt är radon ett litet, men inte obefintligt problem. Jag vill inte vara en av de 50 per år. Det är ungefär 10 gånger så många som dör i samband med förlossning i Sverige (inte så aktuellt för mig...). Om du röker ett paket om dagen och bor i radonhus, ökar din risk att drabbas av lungcancer vid 75 års ålder från ungefär 10% om du bor i tält till ungefär en fördubbling vid 600 Bq/m3.
Kan du ta det där en gång till ? Dör det 5 personer om året vid förlossning ? Från 10% till vad ?
 
Alltså. Sannolikheten att statistiken är missvisande är ju enorm med ett tal på 50 om året med en befolkning på 10 miljoner. Hur kan de vara säkra på att de här 50 inte hade fått lungcancer i vilket fall ?
 
Radonsug och tätning av läckage i plattan är billiga åtgärder som tar bort all radon. Du kan göra detta själv för 5000kr. Köp kärnborr, hyr borrmaskin, köp utsugsfläkt och spirorör. Hur enkelt som helst. Fick ner radonet hemma från 200 till <30 med hjälp av en fläkt på dräneringen runt huset men kommer att installera en ordentlig anläggning i framtiden. Det är inte svåra saker. Du behöver dock investera i en radonmätare så att du ser att åtgärderna hjälper. Jag köpte en airthings wave och ser direkt skillnad.

Använd radonet för att pruta ner priset men var inte orolig för att sen sänka värdena enkelt.

Jag tror inte att FTX är vägen att gå - om du inte jobbar aktivt med att täta om hela huset. Sätt tilluftsventiler på rätt ställen och frånluft i badrummen stället. Jag valde att gå på ftx men har under renoveringens gång jobbat aktivt för att få ett tätt hus och räknar på att spara några kw med ett FTX system.

Börja med tak och sen dränering. Gör det tråkiga först och alltid torrt som prio 1. Har själv ett 70-tals hus och rev min kamin med tillhörande isolerad stålskorsten. sätter in en ny kamin med ny skorsten på annat ställe..

Nu läste jag att du dragit dig ur.. Radon går i princip ALLTID att få bort..
 
C calleman skrev:
Radonsug och tätning av läckage i plattan är billiga åtgärder som tar bort all radon. Du kan göra detta själv för 5000kr. Köp kärnborr, hyr borrmaskin, köp utsugsfläkt och spirorör. Hur enkelt som helst. Fick ner radonet hemma från 200 till <30 med hjälp av en fläkt på dräneringen runt huset men kommer att installera en ordentlig anläggning i framtiden. Det är inte svåra saker. Du behöver dock investera i en radonmätare så att du ser att åtgärderna hjälper. Jag köpte en airthings wave och ser direkt skillnad.

Använd radonet för att pruta ner priset men var inte orolig för att sen sänka värdena enkelt.

Jag tror inte att FTX är vägen att gå - om du inte jobbar aktivt med att täta om hela huset. Sätt tilluftsventiler på rätt ställen och frånluft i badrummen stället. Jag valde att gå på ftx men har under renoveringens gång jobbat aktivt för att få ett tätt hus och räknar på att spara några kw med ett FTX system.

Börja med tak och sen dränering. Gör det tråkiga först och alltid torrt som prio 1. Har själv ett 70-tals hus och rev min kamin med tillhörande isolerad stålskorsten. sätter in en ny kamin med ny skorsten på annat ställe..

Nu läste jag att du dragit dig ur.. Radon går i princip ALLTID att få bort..
När skrev TS att det rörde sig om markradon ? För annars stämmer ju inte mycket av det du skriver
 
J Johnsson 56 skrev:
När skrev TS att det rörde sig om markradon ? För annars stämmer ju inte mycket av det du skriver
Så resonerar jag, vad är fel menar du? Sand ger mer markradon, ingen ventilation likaså?
 
C calleman skrev:
Så resonerar jag, vad är fel menar du? Sand ger mer markradon, ingen ventilation likaså?
Fel och fel. Men "Radonsug och tätning av läckage i plattan är billiga åtgärder som tar bort all radon" stämmer ju inte om du har blå gasbetong i väggarna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.