Byggahus.se
J
M Markarbetaren skrev:
Men när rörisen kommer och ska ”titta” på jobbet, vad är det han ska ”titta” på? Om han öht. har kompetens att genomföra det? Om han vill ha det? Jag förstår inte problemet. Skulle jag ringa hem en kille för att göra ett jobb åt mig så börjar vårt affärsförhållande i samma stund som vi bestämmer över telefon när han ska komma. DÅ är jag införstådd med att det kommer börja ticka pengar. Hans första besök borde innefatta en genomgång på jobbet på plats. ”Okej, övertrycksventilen vill du ha där, automatluftaren där, backventil där” samtidigt antecknar han materialåtgång, nödvändiga verktyg osv. Varför skulle detta vara gratis? Jobbar han inte när han specar fram vad som behövs?
Det behöver inte vara gratis, det har jag aldrig skrivit. Det är upp till parterna att komma överens om vad som kostar. Och detta måste som sagt alltid komma ifrån den som vill ha betalt, vilket inte är gjort i detta fall.

Den som beställer tjänsten kan ju omöjligen kunna vad alla olika hantverkare och personer vill ha/kan tänkas ha för utgifter vid olika kontakter.

Du menar alltså att så fort jag ringer eller pratar med någon ska förutsätta att det kommer en faktura? Det är ju helt orimligt bakvänt. Den som vill ha betalt måste ju säga eller visa det innan den tar betalt.

Varför förutsätter folk att vi menar att det ska vara gratis? Alla får ta betalt för det de vill och hur mycket de vill, men inte utan att det informas i förväg
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Så, vad tror du är hönan och vad är ägget?
Ja de kan man ju diskutera i oändlighet men ska jag vara helt ärlig så tror jag att sanningen finns någonstans mittemellan. För det är ingen tvekan om att det finns ett ömsesidigt förakt och båda sidor är lika skyldiga till att det har blivit som det är
 
A
J Jotsat skrev:
Det behöver inte vara gratis, det har jag aldrig skrivit. Det är upp till parterna att komma överens om vad som kostar. Och detta måste som sagt alltid komma ifrån den som vill ha betalt, vilket inte är gjort i detta fall.

Den som beställer tjänsten kan ju omöjligen kunna vad alla olika hantverkare och personer vill ha/kan tänkas ha för utgifter vid olika kontakter.

Du menar alltså att så fort jag ringer eller pratar med någon ska förutsätta att det kommer en faktura? Det är ju helt orimligt bakvänt. Den som vill ha betalt måste ju säga eller visa det innan den tar betalt.

Varför förutsätter folk att vi menar att det ska vara gratis? Alla får ta betalt för det de vill och hur mycket de vill, men inte utan att det informas i förväg
Men sluta nu.
Pratar du med en hantverkare i telefon så får du väl aldrig en faktura men om du däremot beställer jobb och denne kommer till din adress och börjar arbeta. Då skall du som kund förvänta dig att betala, hur svårt kan de vara.

Undra varför privat personer är så under prioriterat!
Men de spelar ju ingen roll. Läser man här är ju hela bunten proffs ändå !
 
  • Gilla
lärjungen och 4 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Hade jag tagit hem en hantverkare vilket förvisso aldrig händer så hade jag nästan begärt skriftligt på vad det kostar.......Spelar ingen roll att de borde upplysa en, jag vill veta själv så jag slipper överraskningar.
Så du menar att du kan allt själv då? Eller bor du i en hyreslägenhet. Eller så har du låga krav.
Konstigt resonemang.
 
Det svåra i det här är väl att människor generellt drar slutsatser efter tidigare upplevelser. Såsom jag själv som tog in offerter, runt åtta, för en större renovering. Ingen har tagit betalt, det skulle nog vara så jag också skulle förutsätta vid kommande offerter. Rätt eller fel; ingen aning. Skulle vara intressant att se om det finns nån vägledande dom på det.

MEN, jag tycker det är mer intressant att Ts blev fakturerad för en timme, trots mycket kortare faktisk arbetstid. Är det rimligt? Ska man förutsätta att påbörjad timme betyder hel fakturerad timme?
 
H HLen skrev:
Det svåra i det här är väl att människor generellt drar slutsatser efter tidigare upplevelser. Såsom jag själv som tog in offerter, runt åtta, för en större renovering. Ingen har tagit betalt, det skulle nog vara så jag också skulle förutsätta vid kommande offerter. Rätt eller fel; ingen aning. Skulle vara intressant att se om det finns nån vägledande dom på det.

MEN, jag tycker det är mer intressant att Ts blev fakturerad för en timme, trots mycket kortare faktisk arbetstid. Är det rimligt? Ska man förutsätta att påbörjad timme betyder hel fakturerad timme?
Det har väl aldrig varit tal om att betala för en offert utan han åkte dit för att titta vad som behövdes för att utföra arbetet, väsentlig skillnad.
Och han ska väl ha lön för tiden han sitter i bilen också och då är väl en timme inte orimligt.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
G Grävkalle skrev:
Det har väl aldrig varit tal om att betala för en offert utan han åkte dit för att titta vad som behövdes för att utföra arbetet, väsentlig skillnad.
Och han ska väl ha lön för tiden han sitter i bilen också och då är väl en timme inte orimligt.

Okej, då missuppfattade jag; jag trodde Ts skickade bilder, mätte etc och skickade till rörmokaren dagen efter; vilket jag skulle trott att man gjorde själv om man var där för att jobba och se vad som behövs.

Absolut ska han ha lön för tiden i bilen, vilket jag hoppas hans arbetsgivare ger honom. Men om vi ändå tycker att det är ok att han fakturerar restid som samma timpeng som för jobb (inte nåt jag skulle vara överdrivet förtjust i), så är det fortfarande inte en timme, vilket var min frågeställning. Är det något man ska förutsätta? Påbörjad timme är hel timme?
 
Måste komma med en liten jämförelse angående att betala för en fill timme när det bara handlat om 15 min.

Jag hade beställt lite olika jobb från ett större VVS-företag, flytt av ett handfat, D/M element och lite smått och gott i samband med en badrumsrenovering. Inga konstigheter på fakturan förutom en sak, man hade tagit betalt för en tub silikon á 650kr, och då hade man bara dragit en sträng på knappt 7 cm och duttat i 4 hål för toalettstolen. 650kr för en tub silikon, seriöst? Och en HEL tub. Eftersom jag jobbar i bilskadebranschen så vet jag att en öppnad tub av olika slag inte är förbrukad förrän den är slut, man byter bara munstycke och jag undrade även om det var guldsilikon pga priset. Tuben ströks på fakturan. Men här har vi en sak som man kan tjäna storkovan på, hur många kunder kommer få betala samma tub silikon?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Claes Sörmland
Henrik Nordlander skrev:
SIST MEN INTE MINST. Det är inte olagligt att inte informera om pris.
Det är inte olagligt att skäligt debitera utan att informera.
Ett litet guldkorn värt att citera! Konsumenttjänstlagen ger utrymme för att tjänster utförs utan avtal om priset. Men situationen tjänst utan pris resulterar i att betalningen ska vara skälig och det kanske inte är det som hantverkaren eller konsumenten förväntar sig. Man får helt enkelt diskutera betalningen efteråt och komma överens om något. Precis som TS och hantverksföretaget tycks ha gjort via faktura och sen nedjustering av beloppet efter telefonsamtal. Kommer man inte överens så får konsumenten betala vad denne tror är skäligt. Är hantverkaren inte nöjd med det beloppet så finns då tinget. Där brukar skälig betalning hamna på vad den lokala/regionala marknaden tar för att utföra motsvarande tjänst.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
D DanyBouy skrev:
Bara inom ventilationsskrået.
:rofl:
 
Henrik Nordlander skrev:
Men sluta nu.
Pratar du med en hantverkare i telefon så får du väl aldrig en faktura men om du däremot beställer jobb och denne kommer till din adress och börjar arbeta.
Hur ska kunden veta det?
Telefonsupport är gratis hos rörmokare.

Igen, berätta gärna vilken firma du jobbar på, så vi kan ringa dit för gratis support. Nör det är dags att komma och kolla på plats, får vi ringa annan firma. :)

Men okej, "beställt jobb" säger du, om jag beställer ett jobb och leverantören delar upp det på flera dagar (som i TS fall) fast det egentligen bara tar en, varför ska jag betala för flera? Jämför med andra, om en beställning delas upp på delleveranser, betalar man normalt bara en avgift för transporten.
 
Det är egentligen inte underligt, jämför med ditt eget jobb. Skulle du göra detta utan betalning?
Dels resan som ju kostar och tar tid. Sedan tar det tid arr titta också.
500kr i timman är billigt.
Vad kostar du själv per timme?
Gun
 
  • Gilla
Grävkalle
  • Laddar…
G Gun L skrev:
Det är egentligen inte underligt, jämför med ditt eget jobb. Skulle du göra detta utan betalning?
Dels resan som ju kostar och tar tid. Sedan tar det tid arr titta också.
500kr i timman är billigt.
Vad kostar du själv per timme?
Gun
Nu var ju summan efter rot, så timpris ligger på 714 kronor. Jag skulle göra resan ”gratis” men det är praxis i min bransch att de är inbakade i timpenningen.
 
Senast jag hade en VVS:are hos mig var gången denna:

Jag ringde och bad dem byta en kopplig på inkommand vatten eftersom det droppade. Tyvärr på fel sida vattenmätaren så dom fick tajma med kommunen som stänger vattnet "ute i gatan".

Redan vid första kontakt berättade han att jobbet troligtvis tar 30 minuter och att dom alltid debiterar 2 tim. Så han bad mig fundera över om det var nåt mer han kunde göra när han ändå var där.

Det fanns det, så han kollade på värmesystemet och kom fram till att blåsan i tryckkärlet skulle bytas. Detta var en beställningvara så det tog nån vecka innan han kunden komma tillbaka. När allt var klart så hade han lagt drygt 2 timmar inkl resor till grossisten och fakturan kom på 2,5 timmar.

Jag har tyvärr behövt hans kompetens igen, men då har firman inte en enda lucka på flera veckor. Andra VVS:are kunde komma med några dagars framförhållning.
Slutsats: Dom duktiga som fattat att tydlighet yrket består av kundvård och andra saker än bara koppla rörgrejer, verkar ha fullt upp, vilket jag glädjs åt!
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 7 till
  • Laddar…
Vissa företag har en timme som minimidebeitering, andra har halvtimmar (kanske rent av finns de som har kvartar, men det har jag inte sett). Oftast får man räkna med en timme för att vara på säkra sidan.. så hos mig kan de inte pysa efter 10 minuter, för jag samlar på lista året runt på småsaker de kan fixa när "de ändå är här". Så jag kan alltid fylla ut tiden sådär lite lagom..

Tyckte det också var värdelöst att betala för tid de inte var här (gör samma sak för elektriker och andra områden som annars inte alltid har så långa uppdrag på plats) :) I värsta fall bjuder jag på kaffe eller pratar! Jag får ju betala för tiden iaf..

Men när det kommer till att ge offerter, så brukar de ju bjuda på första "träffen" .. men ska jag vara helt ärlig, så tror jag det inte lönar sig för småjobb om kunden bor ute på landet. Givetvis kan de jämka ut den förlusten med andra jobb och högre timpenning sen.. men ja det är svårt det där (de är ju rädda att bli bortsållade om de har för hög timpenning samtidigt).

Trots att enda skälet till att du fick avdrag är att de vill ha fortsatt gott rykte, inte att de tycker du har rätt eller att de gjort fel.

Än en gång kan jag bara säga att det där skulle ni gått igenom innan hen kom till dig första gången! Hen skulle varit tydlig med att det kostade för dig, att hen åkte dit och tittade.. och du skulle ha frågat vad det skulle kosta för hen att komma till dig att titta!

Kommunikation är svårt ibland.

Hoppas du blev nöjd iaf! De drog ju av i slutänden.
Tycker jag är väldigt schysst gjort (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.