Byggahus.se

Faktura från rörmokaren

1. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Den enda rörmokare jag anlitat hade 2 timmar som minimi.
    Han var här max en halvtimme, och hade inte nämnt något om detta, samt var bara rent ut sagt otrevlig också.
    Så jag har ingen positiv upplevelse av rörisar i alla fall.

2. G
    Medlem Nivå 1
    Hej igen!
    Ja här ligger resan utanför, tänker på mig själv där resan ingår och tar 1200kr i timmen. Med alla omkostnader och tidsspill är det på tok för lite om man jämför med en anställning.
    Det som var och en borde göra är att räkna ut vad man själv kostar inklusive kontor, kaffe, toapapper, datorer osv. Jag lovar att man häpnar! Ibland undra jag hur det är möjligt att dra in så mycket för att ha en anställd (som jag ju haft under långa perioder)

• Laddar…
  3. M
    Medlem · Nivå 7
    Skrev jag det, verkligen, att nån faktuerar när man ringer? Jag skrev att man bör räkna med att taxametern tickar när jobbet gås igenom och rörisen skriver upp vad som ska handlas osv.
    Det är ganska naivt att tro att det inte kostar pengar. Lika naivt är det att anse att man ska bli upplyst om kostnaden hela tiden.
    Men visst, vi ser alla olika på saker o ting.

4. H
    Medlem · Nivå 8
    1200 per timme låter som en extremt god timpenning som du borde vara väldigt nöjd med och med den debiteringen borde du inte ha några problem att ha anställda om de genererar samma intäkter. Jag gissar att du berättar innan du blir ”hyrd” vad du kostar och vad som ingår vilket gör att man kan ta ställning innan. Visst kan man hävda att det är upp till den som anlitar, men själv är jag alltid tydlig mot uppdragsgivare kring mina kostnader och vad jag tar betalt för.

5. W
    Medlem · Nivå 7
    För den pengen kan jag med bjuda på resan och lastbil/grävmaskin utan att gråta.

6. Snigla
    Allvetare Nivå 24
    Tar du 1200 kr/tim? :surprised: vad jobbar du med? (given nästafråga hehe) :)

7. S
    Medlem Nivå 3
    Det är lika naivt att tro att konsument vid en telefonförfrågan till entreprenör har uppfattat alla villkor . Avtalsvillkorslagen anger
    att villkor som inte varit föremål för individuell prövning skall vid tvist tolkas till konsuments fördel . Det är upp till
    entreprenören ( som förmodas kunna entreprenadens villkor) att tydligt framföra dem så att konsumenten kan ta
    ställning och det är upp till entreprenören att visa att detta utförts. För ett avtal fordras parternas samstämmiga viljeförklaringar.
    Att som röris debitera 1200 kr/tim är oskäligt även om det avtalats och skall bestridas enligt 36 § avtalslagen.

8. Snigla
    Allvetare Nivå 24
    Nog för jag tycker att 1200 kr/tim är en hmm.. intressant timpenning så måste jag ändå fråga varför den skulle bestridas ? Oskäligt? I jämförelse med vad? Om det är avtalat att det kostar si och så mycket per timme så kan det inte vara oskäligt, det finns ingen "underlägsen" part.. det finns hundratals rörmokare med andra priser, vill man inte betala den ena timpenningen tar man ju helt sonika nästa på listan? Det är ju ett val personen som anlitar gjort.. att godkänna timpenningen menar jag?

Har iof aldrig varit med om att någon tagit de timpenningarna här, men jag har varit med om att bekanta frågat om prisuppgifter för vissa jobb (inte bara vvs) och hantverkaren hugger till med en "dubbelt så dyr timpenning" för hen vill egentligen inte ha jobbet (för denne har fullt upp med andra jobb - men vill inte riktigt säga att den har bättre/mer jobb på annat håll). Men för dubbla timpenningen kan denne hantverkare tänka sig att sätta andra i klistret.. (dvs ge sig själv lite dåligt rykte genom att dra ut på tiderna för andra jobb..och dra in mer pengar till sig själv).

Ingen tvingar ju någon att godkänna dyra hantverkare.. det är ju ett val man gör själv?

9. Fairlane
    Medlem · Nivå 11
    Själv kan jag absolut tänka mig en högre timpenning. Det som är intressant är ju timpris*tid.

Jag var för några år sedan en av få i Sverige med kompetens på en viss produkt. Jag var rätt vass på den om jag får säga det själv. Jämfört med en kollega i England var jag dock rätt usel. Det som jag skulle behöva 4 veckor på klarade han på 1 vecka då han visste precis allt som gick att veta om produkten (han hade varit med att utveckla den), medan jag fick leta i dokumentation och testa mig fram i vissa delar. Han tog knappt dubbla timpenningen mot vad jag gjorde, men jag rekommenderade alltid kunderna att ta honom om det var speciallösningar.

• Laddar…
  10. G
    Medlem Nivå 1
    Konstnär med 8 års högskolestudier, även andra ämnen såsom kemi,teknik och konstvetenskap...jobbade som professor i konst i USA där ju timpengen för mig ligger betydligt högre
    Så jag är inte röris.

• Laddar…
  11. G
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Gör nästan aldrig jobb som inte skrivs kontrakt i förväg, alltså nästan bara stora jobb. Kan dock bli en del juryjobb eller paneldiskussioner osv. Dessutom ör omkostnaderna höga med kvalitetsmaterial och även jag behöver hyra in experter på olika områden för att kunna slutföra. Ofta när man ser folks förskräckelse över kostnad för en offentlig skulptur ligger nästan alla kostnader på bygg-,gräv-,fraktdelen av jobbet pch oerhört lite på mig. QUOTE="HLen, post: 3433955, member: 189396"]1200 per timme låter som en extremt god timpenning som du borde vara väldigt nöjd med och med den debiteringen borde du inte ha några problem att ha anställda om de genererar samma intäkter. Jag gissar att du berättar innan du blir ”hyrd” vad du kostar och vad som ingår vilket gör att man kan ta ställning innan. Visst kan man hävda att det är upp till den som anlitar, men själv är jag alltid tydlig mot uppdragsgivare kring mina kostnader och vad jag tar betalt för.[/QUOTE]

Hej!
    Jag gör sällan direkta timjobb. Gör stöt

12. M
    Medlem · Nivå 7
    Du sitter på kontor va?

13. M
    Medlem · Nivå 9
    Hur svårt är det egentligen?

”Hej, jag har ett fel i min anläggning, jag vet inte vad det är, kan ni komma och titta/åtgärda? - Självklart vi kan komma om X dagar och vår debitering är xxx kr/timme, framkörning xxx och vi använder Ahlsells prislista rakt av”

” Hej, jag behöver få ett rör bytt som läcker - Ok kan du ta några bilder med mobilen och ge mig lite mått? Då slipper vi köra ut utan att ha sakerna med oss. Ja men vi har en minimidebitering på xxx kr så efter vad du säger kanske något annat ska ordnas samtidigt?..”

”Hej, jag ska göra ett större VVS jobb, vill ni komma och titta för att lämna en offert? - Ja men jag vill informera att vi tar ut en avgift för att lämna en offert.”

Om jag får en dålig hantverkare på besök kommer garanterat tio kompisar få veta det inklusive namnet på företaget... så rent generellt bör hantverkare lära sig kundvård.

Kundvård betyder inte att få mindre betalt, det betyder att informera kunden i förväg och komma med lösningar som är bra och som sparar kundens pengar..

14. N
    Medlem · Nivå 9
    Ang kundvård:
    Visst vet 10-20 bekanta vilken skitröris du haft på besök. Men röris kanske har 20 nöjda kunder också (läs 20x10-20 bekanta) samt några mindre föreningar och någon brf på det. Då har röris fullt upp ändå, kan köra pickup och åka till Thailand.
    Dessutom är han statistiks sett en bra röris eftersom majoriteten av hans kunder är nöjda.

Slutsats: Man får inte alltid som man själv vill. Barn skriker och snorar när detta uppstår. Kanske känns det bättre för vuxna också. Jag vet inte.

15. M
    Medlem · Nivå 9
    Självklart, det måste ju vara kunden som är felet :crysmile:

Om jag inte minns fel har vi haft detta samtal tidigare och även förra gången ville jag gärna veta var du arbetade för att slippa risken att vara den där ENDA felande kunden... vill ju inte hindra dig från Thailandsresan

• Laddar…