Tjena! Fick min faktura från rörmokaren idag, han var här i ca 10-15 min och kikade vad som behövdes, 21/8. Sen 2 timmar 3/9 för själva jobbet. Till saken hör att firman ligger 3 mil från där jag bor. Jag känner personen i fråga och de 10-15 minuterna han var här för att kolla på jobbet så var det jämt innan han skulle sluta för dagen. Vi bor på samma ort.
På fakturan har företaget tagit ut 500 + 120 (resekostnader t.o.r) de 10-15 minuterna han var här för att kika. Är detta normalt?
Skulle ni ha ringt eller bara betalat glatt?
På fakturan har företaget tagit ut 500 + 120 (resekostnader t.o.r) de 10-15 minuterna han var här för att kika. Är detta normalt?
Skulle ni ha ringt eller bara betalat glatt?
Medlem
· Västernorrland
· 10 365 inlägg
Om ni inte gjort upp om nåt innan så har du i princip accepterat jobb enligt gällande prislista. Du kan naturligtvis bestrida vilken faktura som helst men vad ska du argumentera med?
Första besöket var ju bara för att kolla läget/lämna ev. offert, behöver absolut inte kosta något.
Så funkade det när jag hade elektriker här för att installera jfb, en snubbe kom först och kollade förutsättningarna, en vecka senare kom elektriker och installerade, betalade bara för installationen, billigt också, drygt 1500 efter rot.
Så funkade det när jag hade elektriker här för att installera jfb, en snubbe kom först och kollade förutsättningarna, en vecka senare kom elektriker och installerade, betalade bara för installationen, billigt också, drygt 1500 efter rot.
Ja precis, hade jag vetat att de skulle ha 600kr för första tillfället så kunde jag ju kunnat skickat en bild.
Det är väl inte det som är det normala, men helt lagligt. Skicka ett mail, kanske sänker de priset. Annars får du se det som läropeng.
Kan själv!
· Trelleborg
· 14 355 inlägg
Återigen, varför ska alltid konsumenten ta läropengen, hantverkaren är proffs och borde utan bekymmer kunna berätta om vilka kostnader som tillkommer förutom arbetet.
Absolut en läropeng, men de tidigare hantverkarna jag har haft har jag aldrig fått betala för den korta stunden det tar att kika på jobbet. Dagen efter rörmokaren var här så fick jag ta bilder och mäta rör och skicka till han. Så känns som de 10min vart extremt dyra i jämförelse till det.
Ska absolut ringa och fråga.
Ska absolut ringa och fråga.
Borde ja. Skyldighet nej. Då gäller det att fråga och inte inte ta för givet att det ska vara "kostnadsfritt" även om jag självfallet tycker att man inte tar betalt för en enklare offert.13th Marine skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 10 365 inlägg
Hade jag tagit hem en hantverkare vilket förvisso aldrig händer så hade jag nästan begärt skriftligt på vad det kostar.......Spelar ingen roll att de borde upplysa en, jag vill veta själv så jag slipper överraskningar.
Precis, så de första 10min då han kollade vad som behövdes göra skulle de ha betalt för 1 timme plus 120kr resa. Sen när arbetet utfördes så 2 timmar plus resa.
Är den första jag inte kan förstå
Är den första jag inte kan förstå
Okay, ja det var ju kanske lite osmidigt, inte på ngt sätt olagligt dock.N Novvehehe12 skrev:
Kutym är ju att man inte tar betalt för det första besöket, alt kan man ju påtala att även det kostar.
Men ifrågasätt den delen av fakturan på ett snyggt sätt så kanske dom ändrar den.
Ringt nu, och de blev lite stötta men de drog bort de 620kr. Ett samtal kan göra mycket
Toppen!