Byggahus.se

Faktura från rörmokaren

1. Y
    Medlem · Nivå 18
    Mycket fokus på var företagens kontor ligger.
    Fast alla firmor har inte egna superlager.

Många åker till närmsta bästa butik och handlar,
    vilket kan vara i grannstaden.

2. smiler
    Medlem Nivå 7
    El så valde dom att inte bråka om den lilla summan... trots att dom gjort rätt.

3. W
    Medlem · Nivå 7
    Om du inte ser en prislapp på varan i affären finns det tre alternativ.
    1 fråga personalen om priset.
    2 Gå till kassan och ta reda på priset och/eller betala vad det kostar.
    3 skit i att köpa varan.

• Laddar…
  4. M
    Medlem · Nivå 5
    Detta är en gråzon för många, som ofta vill se det som att hantverkaren bor i närheten och därför ska ingen restid tas ut. Jag har hoppats så själv. Ofta är det inte uttalat innan fakturan kommer. Borde vara tydligare. Från båda håll.
    ”Jag kan komma förbi och kolla” betyder ju inte att det ska vara gratis. Det är ju ändå en beställd tjänst. Denne rörmokare hade också kanske mer jobb den dan och måste tillbaka till jobbet med bilen. Kanske. Klart att felsökning/koll på plats måste få kosta något. Egentligen.

• Laddar…
  5. J
    Medlem · Nivå 8
    Vill bara få med att du citerar fel person, av någon anledning står jag i citatet

• Laddar…
  6. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    19600:- blev plötsligt 49600 ... Hantverkarmatematik ... :thinking:
    Men det var inte det jag egentligen tänkte skriva.

Detta blir bara en förlust så länge som man inte har timpenning = löneutgift.
    Dvs ifall hantverkaren har en timpenning på ca 220-250:- / timme, så är det inte någon förlust, utan då handlar det om overheadkostnader.
    Tar man 500:- /timme har man plats för en hel del overheadkostnad, typ att kolla på jobb, räkna på anbud, fakturera, och åka och köpa frimärken.

7. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 17
    Eller så körde de en rövare och hittade på beloppet för att fakturabeloppet var för lågt. Om du vill leka spekuleraleken.

• Laddar…
  8. S
    Medlem Nivå 1
    Tror inte många hantverkare åker runt och lämnat pris på 2 timmars jobb!
    QUOTE="13th Marine, post: 3428614, member: 130424"]Kan också tillägga att korrekta prisuppgifter kan vara av värde för kunden så att denne kan:
    1. Avgöra om denne är intresserad av att överhuvudtaget få jobbet utfört.
    2. Kunna jämföra priser från olika hantverkare.[/QUOTE]

9. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 20
    Om du inte berättar att något kostar förvänta dig inte att få betalt.

• Laddar…
  10. D
    Medlem Nivå 1
    Uppenbarligen är det ju bara att välja en annan för din del. Det är väl det konkurrens handlar om? Sedan kan man ju tycka att hantverkaren kan upplysa tex om en startkostnad. Men att lekmannen ska berätta förutsättningarna för ett jobb kan ju ligga mellan olämpligt och befängt. Man kollar ju innan för att kunna avgöra hur lång tid jobbet kommer ta, och slippa börja med att åka och hämta ut rätt grejer. Småjobb åt privatpersoner är ju nästan att betrakta som good will eftersom det sällan uppskattas. Såvida det inte utförs gratis.

11. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 20
    Så är det ju.
    Därför är det viktigt att på förhand lämna uppgift om alla tillkommande kostnader.

12. S
    Medlem Nivå 1
    Helt rätt!

Som kund vilket jag också är frågar jag alltid innan.

13. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 17
    Du har naturligtvis helt rätt för varuköp i affär men liknelsen hjälper inte för att förstå tjänsteköpssituationen. Avtal sluts på helt olika sätt och det är olika lagstiftning gällande vad som händer om man inte avtalar om priset. Dessutom är det helt olika prisredovisningskultur.

Men liknelsen visar lite hur opraktiskt om det skulle vara om det inte fanns priser på varorna i affärerna och du i efterhand fakturerades olika belopp beroende på affärens interna prisberäkningsmodell:

Mjölk 42 kr
    Ost 123 kr
    Tomater 73 kr
    Färskvaruhanteringsservice 73 kr
    Kassaservice 82 kr
    o s v

14. L
    Medlem · Nivå 14
    Det beror lite på. För oss som jobbar på ett större företag, så finns det ett krav på att all arbetad tid ska debiteras.

Om min chef åker ut och tittar på ett jobb, och lämnar en offert, så tar han inte betalt för det. Men om jag själv som arbetare åker ut och gör samma sak, så måste jag debitera minst 1 timme. Krav från högre ort.
    Det kan tyckas dumt, men så är det hos många stora företag.
    Hade jag varit egenföretagare, så hade jag inte tagit betalt för detta.

15. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 20
    Problemet är att man som konsument ska veta allt man ska fråga efter. Det är bra att som konsument fråga, då slipper man förhoppningsvis problem, men ansvaret ligger egentligen på den starkare parten, dvs hantverkaren.

• Laddar…