Byggahus.se
ska som rubriken lyder montera upp en gammal sätersåg, alltså en klingsåg från 1900 talets första hälft.

formen är gjord och den blir 1,5x16,5 meter

ca 20 cm tjock

jag har köpt överbliven armering 8150 samt 6150

så det ska räcka med ett lager av varje.

fundering är om det spelar någon roll vilken man lägger överst?

samt vilka höjder de bör ligga på?

när jag köpte armeringen fick jag med massa distanslinjaler i plast, de är 50mm

dessa tänkte jag lägga i botten direkt på gruset.
så första mattan hamnar 50mm upp, fungerar det? avstånd till nästa matta, och vilken typ av distanser ska man använda sig av?


en till fråga svår att besvara, hur många rullar najtråd tror ni behövs? =)
 
Lägg det grövre i underkant och det tunna i överkant. 50mm från makadam blir perfekt, distanser till överkant ska passa så det nätet hamnar ungefär 30mm från färdig betong.

Angående najtråden så beror det givetvis på storleken av näten, hur många du drar av, vilka typer av överkantsstöd du ska ha o.s.v. Men oavsett så kommer det inte gå fler än fem rullar, det räcker gott och väl.
 
tack för snabbt svar!

vad är överkantsstöd?


funderar på bocka egna distanser mellan mattorna som kallades kattfötter om jag förstått det rätt, såg nån video på youtube
det borde väl fungera?

hur tätt ska de sitta, eller med andra ord hur många ska jag förbereda =)
 
Lägger in en bild, sånt är alltid kul:)
 
  • Person som arbetar med grunderna för ett byggprojekt i skogsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
C camaro1969 skrev:
tack för snabbt svar!

vad är överkantsstöd?


funderar på bocka egna distanser som kallades kattfötter om jag förstått det rätt, såg nån video på youtube
det borde väl fungera?

hur tätt ska de sitta, eller med andra ord hur många ska jag förbereda =)
Helt enkelt ett samlingsnamn för distanser till överkantsarmeringen.
Kattfötter fungerar alldeles utmärkt, men det finns även färdiga om du vill ha det. Googla på nätstöd så hittar du en uppsjö av olika modeller.

Nackdelen med att använda så pass klena nät är att man behöver sätta distanser ganska tätt. Dels för att man ej ska knäcka armeringen när man jobbar och gjuter samt att det är helt enkelt jäkligt jobbigt att hela tiden sjunka ner om man inte trampar precis rätt.
CC400mm tycker jag är absolut i överkant, men känn lite på det själv när du väl kommit igång.
 
C C.Lundin skrev:
Helt enkelt ett samlingsnamn för distanser till överkantsarmeringen.
Kattfötter fungerar alldeles utmärkt, men det finns även färdiga om du vill ha det. Googla på nätstöd så hittar du en uppsjö av olika modeller.

Nackdelen med att använda så pass klena nät är att man behöver sätta distanser ganska tätt. Dels för att man ej ska knäcka armeringen när man jobbar och gjuter samt att det är helt enkelt jäkligt jobbigt att hela tiden sjunka ner om man inte trampar precis rätt.
CC400mm tycker jag är absolut i överkant, men känn lite på det själv när du väl kommit igång.
då gör vi kattfötter=) för hittade en hög med gamla 6mm armeringsjärn, visserligen rostiga som tusan men det bör väl gå..


tror vi slipper gå på dem eftersom plattan blir så smal som 1,5 meter..
vi sätter så pass att mattan ligger någorlunda rakt=)

något mer bra att tänka på?

som det är nu står formen lite ovanför gruset för vi skulle kunna väga in den rakt, formen är 20cm hög och plattan blir därför 21-22 cm ca..

är det väldigt overkill? visst borde man kunna skyffla i lite grus i botten så den blir närmare 20cm? eller kanske tom 18-19?
 
C camaro1969 skrev:
då gör vi kattfötter=) för hittade en hög med gamla 6mm armeringsjärn, visserligen rostiga som tusan men det bör väl gå..


tror vi slipper gå på dem eftersom plattan blir så smal som 1,5 meter..
vi sätter så pass att mattan ligger någorlunda rakt=)

något mer bra att tänka på?

som det är nu står formen lite ovanför gruset för vi skulle kunna väga in den rakt, formen är 20cm hög och plattan blir därför 21-22 cm ca..

är det väldigt overkill? visst borde man kunna skyffla i lite grus i botten så den blir närmare 20cm? eller kanske tom 18-19?
Helt sant. Tänkte inte på att den skulle bli såpass smal.

En 200mm tjock platta för ändamålet är overkill egentligen, ja. Men jag hade antagligen gjort precis som du. Däremot hade det inte skadat att sätta C-byglar längst kanterna. Från underkant upp till överkant alltså. Egentligen även det lite overkill för ändamålet, men plattan kommer att hålla mycket bättre.
 
c byglar?

tänker mig att det är en bygel som man najar fast mellan mattorna?
som typ de i svart i min utomordentliga skiss nedan? :)

Handritad skiss av en C-formad bygel använd för att fästa mattor, ritad i svart på blått papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
var skissen så dålig så ingen törs svara? =)
 
C camaro1969 skrev:
var skissen så dålig så ingen törs svara? =)
Nej då, jag tror bara folk är upptagna med att jobba!

Det är precis som du ritar. Ska man vara nitisk så ska de längsgående järnen som går åt det långa hållet ligga underst i underkant och överst i överkant. Detta gör också att byglarna faller in i näten ganska bra.

Som vi tidigare var inne på kommer det säkerligen gå kanon att göra lite hursomhaver här. Men alltid lite roligare att göra rätt tycker jag.
 
men jag sitter ju på jobbet och skriver här =) innebär det att jag har ett bra jobb ?=) hehe

jaha, c-byglarna är bara tänkt att vara på gavlarna av plattan alltså?
jag trodde de skulle vara runt om, kanske på cc600 eller så

jag tror vi får klippa mattorna så de längsgående järnen hamnar underst i båda lagren.

min "hjälpreda" hade igår bockat till 60 kattfötter.

jag drog mitt strå till stacken och köpte 6 rullar najtråd=)

köpte på byggmax, blev förvånad när det var blank tråd, brukar det inte vara typ brun rostig tråd?

spelar säkert ingen roll men=)
 
Nu är det färdigt för att gjuta, betongen kommer imorrn:)
Förberedd betongform med armeringsjärn på en byggarbetsplats, redo för gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundform med armeringsjärn redo för betonggjutning i en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förberedd gjutform med armeringsjärn, redo för betonggjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förberedelse för gjutning med armeringsjärn i form av träramar fyllda med grus på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.