Byggahus.se
Hej,

Jag har anlitat en firma för att byta fönster. När de tar ner första fönstret rasar tegelfasaden över fönstret. Fasaden ligger mot originalfasaden med luftspalt emellan (vilket var känt sedan innan).

Enligt firman beror raset på att teglet inte murat på rätt sätt. Självklart tillkommer extra kostnader men jag har svårt att avgöra om firman hade kunnat göra något annorlunda vid inspektion inför jobbet och vid själva nedmonteringen.

Och vad gör man nu?
Någon med kunskaper inom området?
 
  • Raserad tegelfasad över ett fönster med synlig isolering och träbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schade aan tegelfaçade boven venster na verwijdering, met zichtbare luchtspouw en isolatie.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är ingen expert men jag tänker att man skulle fält in någon balk eller liknande när man murade, att teglet vilar på fönsterkarmen känns inte som en bra lösning av fler anledningar.
 
  • Gilla
johel572 och 5 till
  • Laddar…
Det ska väl ligga armering i förbandet ovanför fönstret men tillvägagångssättet känns lustigt om det inte gör det. Antingen har de ju satt in fönstret när de murat eller så har de använt nån ram och murat emot och sen snabbt i med fönstren.....
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
Med tanke på att bruket har släppt från kvarvarande stenar, om det inte är borttaget efteråt, så är det inte korrekt gjort från början.
Ser också ut som ”hålet” i tegelfasaden är mindre än fönsterkarmen och då får man ta fönstret inåt om möjligt.
 
Hjälpte vänner att riva mexifasad på hus med putsfasad och de va riktigt läskigt, lossade stora sjok. Bara n=2 men skulle tro att de fuskades en hel del under mexitegelvågen.
 
  • Gilla
Bure och 2 till
  • Laddar…
Stående sten gör ingen skillnad för hållfastheten om dom inte "kilas" som i ett brospann.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Fuskmurat!!!
Bara ta kostnaden...
Varför byter du fönstren på detta sättet?
Karmarna ser ju friska ut?

Ta dit en riktig expert och låt honom utreda vad du håller på med och vad du vill uppnå!!
Fönsterbedragare byter fönster när tätlisterna är slut!
Stäm i så fall fönsterleverantören!
 
  • Gilla
  • Haha
maer031 och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
Mexitegel är djävulens gåva till mänskligheten, och fåfängans pris.

Min erfarenhet från förr, är att stenarna är väldigt dåligt sammanfogade eftersom teglet är helt slätt. Vid ett tillfälle skulle jag borra i en Mexitegelsten mitt i en fasad. Det gick åt skogen, eftersom hela stenen trycktes in i väggen.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
TickyNucker och 7 till
  • Laddar…
Ovanför öppningar i tegelfasad ska du ha någon form av tegelbalk, finns olika modeller. Allt annat är fuskbygge. Att teglet använder en fönsterkarm för stöd är inte speciellt bra varken för teglet eller fönsterkarmen. Du får stå för reparationskostnaden själv, dessutom bör du undersöka hur resten av fasaden är uppsatt.
 
  • Gilla
kalle55 och 3 till
  • Laddar…
Behöver man balk?
Fasaden är inte bärande.
Har inte det på mitt hus från -69 och det är inget tegel som ramlar ned. Kravet på balk borde baseras på vad som behöver bäras upp.

Däremot har alla öppningar i den bärande konstruktionen en balk.
 
  • Gilla
Mabarlin
  • Laddar…
M Mikasw skrev:
Behöver man balk?
Fasaden är inte bärande.
Du tänker att det inte borde vara något problem att låta stenarna över öppningar hänga i murbruket?
Uppenbarligen var det ett problem när man ville byta fönster....
 
  • Gilla
kalle55 och 3 till
  • Laddar…
Jo, du behöver en tegelbalk. Det är helt enkelt en rad tegelstenar som är sammanfogade med genomgående armering.
 
  • Gilla
Hustrollet och 2 till
  • Laddar…
M Mikasw skrev:
Behöver man balk?
Fasaden är inte bärande.
Har inte det på mitt hus från -69 och det är inget tegel som ramlar ned. Kravet på balk borde baseras på vad som behöver bäras upp.

Däremot har alla öppningar i den bärande konstruktionen en balk.
Fasaden är inte bärande men den borde väl rimligtvis vara självbärande?
 
  • Gilla
matsgran och 2 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Mexitegel är djävulens gåva till mänskligheten, och fåfängans pris.
Nu är du nog lite väl hård mot honom? @mexitegel är en kunnig och hjälpsam forummedlem som jag tycker vi ska respektera...
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Fadai och 32 till
  • Laddar…
Tyvärr bara att bita i det sura äpplet.
De ovanför anliggande stenarna är helt rena, detta innebär att ingen "vätning/klisterverkan", mellan stenarna.
Var felet ligger är inte lätt att klargöra, att välja rätt bruk är en konst.
Murningen skedde ju för mer än 10 år sedan, och värme/kyla rörelser hos stenarna gentemot bruket har gjort att bruket lossnat (om det någonsin satt fast ordentligt).
Fönsterfirman kan inte lastas för detta, det är din vägg som är dåligt murad.
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.