Byggahus.se
MultiMan MultiMan skrev:
Min FH35 har aldrig varierat fläkten på de fasta lägen, kör samma hela tiden så länge den värmer.
Det gör min också, men jag vill att fläkten ska gå med samma hastighet även när den inte värmer.
Det klarar Toshiban, den vispar runt luften i huset och ger bättre värmespridning anser jag.

Min MB som är 6 år gammal har dessutom börjat rosta en hel del i plåten på utedelen, är det någon som haft problem med det?
 
Lattjo-Snickaren Lattjo-Snickaren skrev:
Överväger att köpa en sån Fujitsu också Lars. Har du börjat provköra nu när det blivit höst? Når den ut i hela huset ok?

Finns för 9 900 hos bygghemma nu såg jag och totalpriset inkl installation för mig såhär:

Pris18 370 kr
ROT-avdrag-2 541 kr
Frakt Värmepump395 kr
Expeditionsavgift49 kr
TOTALT (inkl. moms)16 273 kr
Jag har kört den en vinter och kan konstatera att den duger tyvärr inte. Så här dags på året, under hösten och våren den funkar helt okey och man sparar en del pengar. Men så fort det börjar bli kallt (pratar om Stockholm) då orkar den inte alls. Jag använde elpannan rätt mycket i vinter fast pumpen var på hela tiden med högsta effekt. Jag skulle inte rekommendera den faktiskt.
Satsa på starkare pump 7,2 W, Mitsubishi eller Panasonic.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
du blev väl pålurad en för liten då. eller så har de gjort fel vid installationen.
hur stor yta skall den värma hur högt i tak har du?
vilken fläkthastighet har du ställt den på.
denna pump om den är rätt installerad ger nästan full effekt till -15C,
hur långa rör är det mellan innedel och utedel?

jag tittade på dina bilder och tycker att rörlängden understiger den kortaste som är 3m.
vilket kan innebära att förångaren har ett överskott på kondenserad gas och då tappar du effekt snabbt
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
electroluxaren electroluxaren skrev:
du blev väl pålurad en för liten då. eller så har de gjort fel vid installationen.
hur stor yta skall den värma hur högt i tak har du?
vilken fläkthastighet har du ställt den på.
denna pump om den är rätt installerad ger nästan full effekt till -15C,
hur långa rör är det mellan innedel och utedel?

jag tittade på dina bilder och tycker att rörlängden understiger den kortaste som är 3m.
vilket kan innebära att förångaren har ett överskott på kondenserad gas och då tappar du effekt snabbt
Jag reklamerade den i vintras men installatören tyckte att pumpen funkar som den ska. Den ger ut 40 graders varm luft när det är ca minus 10.
Det har jag mätt själv oxå. Utluftens temp är ca 40-42 grader.
Huset är iofs 145 kvadrat 1,5 plan. Högt tak där pumpen är monterad ca 6 meters.
Rör längden kan vara mindre än 3 meters. Väggen är 240 cm och utedelen är monterad ca 80cm från marken.
Står det i manualen att det inte får vara kortare än 3 meters?
 
40 grader låter lite lågt men det beror lite på hur varm luft den tar in , mäter man precis innan en avfrostning så kan man få lite lägre temp.
Luras man av din bild eller har du inte fått några vibrationsdämpare under utedelen?
 
Lars, det låter som att du har dubbelt så stort hus som vi har. drygt 80 m2 och lågt i tak!! Dock dåligt isolerat då det är 1820-talsväggar (tjärat virke på tjärat virke). Så om den är för liten för ditt hus så påverkar det inte mitt val, men om den inte motsvarar förväntningarna i effekt (som jag tycker mig förstå av ovan) ja då är den inte intressant!
 
Lattjo-Snickaren Lattjo-Snickaren skrev:
Någon som känner till om Elons eget märke Canvac är acceptabelt? Tänker särskilt på deras lilla variant:

[länk]

Påstås att den ska ge 4,8 kw i värmeeffekt...
Sannolikt en kinesmaskin från Gree eller Midea med eget klistermärke.
Den lilla ger som max 2,5kW vid -15 ute, vilken effekt du behöver vintertid beror på hur kallt det är ute normalt, yta som du når, isolering och hur det är ventilerat.
Vad en modell ger vid +7 säger inte allt.
 
Läste att det är olika beroende på modell, någon canvac va mitsubishi etc.
 
Förut var det många Mitsubishi Electric modeller som gömde sig bakom modellnamnet, vet inte om dom har kvar Mitsubishi överhuvudtaget.
Q heat 450 , 635 och 650 om jag minns rätt var Mitsubishi Electric.
Ring ner till Canvac och fråga vem tillverkaren är på respektive modell man är intresserad av.
 
Ok intressant. Ska undersöka.

Gällande hur högt ljud de gör. Canvac Scirocco 04 uppges ha 56 db ! Mkt högt men frågan är om det ör maxvolym som avses? Höst och vår kanske man kan ha lägre effekt, typ? Bor på Gotland.
 
L Lars48 skrev:
Jag reklamerade den i vintras men installatören tyckte att pumpen funkar som den ska. Den ger ut 40 graders varm luft när det är ca minus 10.
Det har jag mätt själv oxå. Utluftens temp är ca 40-42 grader.
Huset är iofs 145 kvadrat 1,5 plan. Högt tak där pumpen är monterad ca 6 meters.
Rör längden kan vara mindre än 3 meters. Väggen är 240 cm och utedelen är monterad ca 80cm från marken.
Står det i manualen att det inte får vara kortare än 3 meters?
Lars, i den delen avhuset som täcktes in av den, blev det ok värme där? och framförallt, hur tystgående är den på full effekt!!?? var den störande i vintras?
 
L Lars48 skrev:
Jag reklamerade den i vintras men installatören tyckte att pumpen funkar som den ska. Den ger ut 40 graders varm luft när det är ca minus 10.
Det har jag mätt själv oxå. Utluftens temp är ca 40-42 grader.
Huset är iofs 145 kvadrat 1,5 plan. Högt tak där pumpen är monterad ca 6 meters.
Rör längden kan vara mindre än 3 meters. Väggen är 240 cm och utedelen är monterad ca 80cm från marken.
Står det i manualen att det inte får vara kortare än 3 meters?
Det står i manualen och är förtydligat av FG Nordic
Du har troligen på tok för liten pump dessutom
Mättes temperaturen med fullfläkt?
 
Lattjo-Snickaren Lattjo-Snickaren skrev:
Lars, i den delen avhuset som täcktes in av den, blev det ok värme där? och framförallt, hur tystgående är den på full effekt!!?? var den störande i vintras?
Den är väldigt tyst vid full effekt och fläkten på max läge. Utedelen kan låta när det är kallast. Det kanske är bättre att montera den på markstativ. Om jag är nöjd med nånting av den här pumpen då är det den låga ljudnivån samt designen. Jag tycker att det blir rätt så varm i vardagsrummet, där den är installerad. Det är högt i tak som du ser på bilden och då går all varmluft till övervåningen. Om övervåningen inte fanns då skulle det blivit mycket varmare.
Nackdelen med lågt tak är att det kan bli varm runt pumpen och vid termostaten då går den på lägre effekt fast rumstemperaturen är lägre än den inställda temperaturen.
Värmepump installerad på högt väggparti i vardagsrum med vitmålat tak och trädetaljerat tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När man jämför ljud/oljud på innerdelen via produktblad eller direkt vid innerdelen så måste man även kolla så det är någorlunda samma luftmängd på dom modeller man jämför med.
Kan skilja rätt rejält på olika märken och modeller.
Sen har ljud olika karaktärer som kan påverka hur var och en upplever olika modeller vid samma luftmängd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.