Byggahus.se
Hej alla BH-medlemmar!
Jag har varit medlem i detta forum några år nu och dragit nytta av den kunskapen som florerar här under denna tid. Dags för mitt första inlägg.

Nu går jag i tankar att renovera köket i lägenheten där jag och frugan med vårt nyfödda barn bor.

Bakgrund:
Lägenheten är från tidig 90-tal med FTX-ventilation så inga motordrivna fläktar får anslutas till kanalen. Golvet är klinker men är kall och vill byta den mot något varmt (trälaminat). Köket är ca 10-15 år gammalt och något dåligt planerat vad gäller förvaring. Dessutom behöver jag byta ut vitvarorna för enhetlighets känsla och modernitet.

Jag har varit hos IKEA, Kvik och Epoq och fått köket planerat efter mina ursprungliga skisser och tagit åt mig deras råd och arbetat in dem och planerat vidare. Nu vill jag ha ERA synpunkter och tips.

Syfte:
Jag har en del mål som jag vill uppfylla med detta projekt.
- Budget: hålla den runt 100 000kr för material och vitvaror
- Förvaring: Öka den något jämfört med idag
- Öppenhet: Vill undvika överskåp framför fönster och ha ljusa färger på övriga överskåpen och bänkskiva för ljusare kök.
- Praktiska lösningar: Tänk arbetstriangeln (spis, disk, kylskåp), närhet av diskmaskin till var tallrikar kommer ställas in, lådor för bättre åtkomlighet samt inre lådor för bättre utnyttjande av lådvolymen.

Några specifika frågor:
  1. Är min budget realistisk?
  2. Hur ska jag belysa köket utan spottar i nedsänkt tak (har 2,4m i takhöjd)?
  3. Är köket funktionell och luftig som jag har planerat, se skissen?
  4. Var behöver jag el-uttag och hur mycket kan jag göra själv utan en elektrikers hjälp?
  5. Vilka vitvaror rekommenderar ni? Jag behöver inga fancy high-tech saker, utan det ska vara en basic mikro, induktionshäll, varmluftsugn, kolfilterfläkt, diskmaskin side-by-side kyl/frys.
  6. Vad kan jag få för mitt fullt fungerande gamla kök i andrahandsvärde?
  7. Var kan jag få tag en massiv träskiva som räcker för köksö och avlastningsytan med minimal spill?
Bilagor:
Bifogar 3D bilder på min köksplanering, en 2D-skiss på köket med mått, en volymberäkning av förvaringen för jämförelse (old vs. new), och ett grovt budget underlag.


Tyck till, kom med åsikter och tipsa mig!
 
  • Bilder på äldre kök något överbelamrat med träskåp och klinkergolv samt en köksplansskiss med mått.
  • 2D-köksplanering med mått, skisser av skåp, spis, disk, kyl och frys samt arbetsytors placering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-planering av kök med grå och vita skåp, träbänkskiva, vitvaror och köksö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D planering av kök med öppen förvaring, grå skåp, träbänkskivor och barstolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D- och 2D-bilder av planerat kök med jämförelse av förvaringsvolym och budgetkalkyl.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detaljerad budgetlista för köksrenovering med kostnader för bland annat skåp, vitvaror och golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
2. Hängande taklampor över matbord och skåpen bredvid bänken.
Hur ser det ut med takuttag idag?
LED-lister under alla överskåp.

3. Tycker du har fått till det bra med tanke på den begränsade ytan. På 90-talet var ofta kök rätt välplanerade och du ser ut att ha behållit den i stor utsträckning.
När det gäller luftighet minskar det väl något i och med att du har 30 cm mer högskåp och lite bänkyta försvinner ju också men det är ju bara du som kan veta om du tycker att det blir ett problem.

4. Hur är det med vägguttag idag och var har du saknat några?
Det blir ju billigare om du nöjer dig med hur du har det nu. Men det behövs vägguttag bakom ugn, mikro och kyl-frys. Hällen går att ansluta till det uttag som spisen använder nu. Normalt gör man det mesta på bänkytan mellan ho och häll så det är där det behövs uttag.
En 90-talslägenhet antar jag har 3-fas in.
Man får inte sätta upp vägguttag själv utan det ska en elektriker göra enligt de regler som finns. LED-lister under skåpen får du sätta upp själv om det är system som ansluts med stickpropp, t.ex. Ikeas Omlopp.

5. De flesta verkar nöjda med Ikeas bättre vitvaror. Annars köper många Bosch/Siemens om de väljer något dyrare.

Överskåpen över ugn och kyl/frys verkar vara felhängda på 3D-bilden.
 
  • Gilla
karincam
  • Laddar…
1: Jag tror att du räknat lite lågt, och det är några punkter som sticker ut, bla "golv". Frågan är också vad "snickaren" ska göra.
IKEA tar 1500 kr i leveranskostnad föv.

En annan fråga, kommer du kunna öppna den stora dörren på "kyl/frys" helt, med tanke på närheten till stolarna vid matbordet? Det är ju inte helt ovanligt med "lådor" som man drar ur på skenor i kylen numera, och de kan vara svåra att öppna om dörren inte står på "vid gavel" ...
 
  • Gilla
karincam
  • Laddar…
Hemmakatten
Trälaminatgolv är inte varmt som riktigt trägolv.

Barstolebord är ganska jobbigt att sitta vid. När barnet blir äldre och kan sitta på en stol så går det inte att klättra upp.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
N
Vad är det för syfte med mellanrummen i högra övre hörnet i ritningen, alltså till vänster om diskho? Om inte underskåpen går in till vägg bör du nog göra en vägganslutning, eller sätta en täckskiva. Annars ser det nog konstigt ut och blir troligen en dammfälla.
 
BirgitS
N NorraS skrev:
Vad är det för syfte med mellanrummen i högra övre hörnet i ritningen, alltså till vänster om diskho? Om inte underskåpen går in till vägg bör du nog göra en vägganslutning, eller sätta en täckskiva. Annars ser det nog konstigt ut och blir troligen en dammfälla.
Tycker att det ser ut som ett schakt för vatten- och avloppsstammar där. Väggen är alltså inte rak.
 
BirgitS
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Barstolebord är ganska jobbigt att sitta vid. När barnet blir äldre och kan sitta på en stol så går det inte att klättra upp.
Det är även ont om (eller saknas helt?) barnstolar som passar för bord som är högre än ca 70 cm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.