Byggahus.se
Jag har limmat 6mm renoveringsgipsskivor på väggarna i ett sovrum och ska nu limma pappersremsor i skarvarna innan jag spacklar. Jag tänker använda Flügger Vävlim Extra 378 att limma remsorna med. Det jag undrar över är... Ska jag spackla och slipa utrymmet mellan gipskivorna (mellan de röda linjerna på bilden) så att jag får en slät yta att limma pappersremsan mot eller ska jag limma pappersremsan direkt utan spackel?

Renoveringsgipsskivor på vägg med markerade skarvar mellan kivorna.
 
Spackla.
 
S
Jag brukar kladda i ordentligt med blött spackel och sen klistra remsan i det. Men om det är rätt / lättare att spackla & slipa först vettitusan.
 
  • Gilla
Chiippe
  • Laddar…
Det skall vara spackel i springan. Målarna brukar som @SvanteC skriver spackla in remsan utan att använda lim. Det går fortare. Men det är lättare att lyckas om man spacklar springan, limmar remsan och sedan spacklar över. Många torktider blir det.
 
Och jag limmar alltid dit remsan först och spacklar sen:)
Har inga skarvar som spruckit.
 

Bästa svaret

Risken är att remsan sugs in i springan och inte blir slät, då kan den röra sig om man har otur, är det slätt under blir remsan sträckt som den ska.
 
  • Gilla
Elnovis och 1 till
  • Laddar…
Spackla den lilla springan så att ytan du limmar remsan mot blir slät. Låt spacklet torka innan du limmar.
 
Jag spacklar, slipar och målar innan jag limmar pappremsor i skarvarna. Det blir en massa moment och torktider. Men det blir bra.
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Risken är att remsan sugs in i springan och inte blir slät, då kan den röra sig om man har otur, är det slätt under blir remsan sträckt som den ska.
Tack Stefan N och alla ni andra för bra tips.
 
A
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Spackla den lilla springan så att ytan du limmar remsan mot blir slät. Låt spacklet torka innan du limmar.
Jag har börjat göra så. Blir mycket bra och mycket starkare än att sätta remsan direkt i spacklet.

Jag gjorde ett test för jag drog bort remsan. Den som var enbart ispacklad gick nästan att dra loss i hela sin längd. En remsa limmad med trälim är omöjlig att dra loss.

Trälim torkar snabbt. Jag blandade i lite vatten och penslade på väggen. Satte upp remsan och drog av med en trasa.

Tror att trälim är bättre än vävlim eller tapetklister.
 
Redigerat av moderator:
Man kör våtrumslim då den är vattenfast. Jag har testat tapetlim en gång men det går inte alls.
 
A
Trälim håller bra. Står emot fukt tillräckligt bra.
 
  • Gilla
Svenerik_p
  • Laddar…
Jag limmar pappersremsor med våtrumsgrund, det är tunt, vattenfast och sitter som bara den. En till fördel tycker jag är att man kan "pensla" fast remsan på utsidan för att enklet få bort all luft under remsan.
 
Jag har för mig att rekommendationen vid limning är att INTE pensla på ovansidan för att undvika bandningar p.g.a. olika fuktupptagningsförmåga mellan papper och limmat papper. Har dock inte märkt någon skillnad utan kör glatt vidare med att limma med starkt vävlim (Flügger 378) på båda sidor för att armera ordentligt.
 
Sättes i vått enligt norgips.
 
  • Instruktionsbild för montering av spackelremsor på gipsskivor i tre steg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.