Byggahus.se
Vid sökning på nätet visar det sig att väldigt många drabbas av felen E24 och E25 på Bosch och Siemens diskmaskiner.

Jag råkade ut för detta och spelade in denna video som visar hur jag steg för steg löser problemet.

 
Oj. Är detta ditt område verkligen? Inte för att vara sån men demonteringen av vattenpaketet med efterföljande rengöring är inte riktigt det vanliga förfarandet när maskinen inte kan tömma vattnet.
 
Vi umgås väl här för att hjälpa andra med liknande problem och utmaningar som vi själva har stött på och ev. fixat. Så posta gärna "det vanliga förfarandet" här i tråden.
 
Första steget att ta loss locket vid avloppspumpen och kontrollera att den kan rotera är rätt.
Sen kolla så att avloppsslangen inte är blockerad, lämpligt att kolla vid anslutningen till kökets avlopp. Där är en flaskhals som lätt samlar upp skräp och likande. Lossa och känn efter. Kan vara bra att hålla slangen ner i en hink för att vara säker på att kökets avlopp inte spökar. Räcker inte att spola med kökskranen i hon och se att det sjunker undan där, stoppet kan sitta i pipen där diskmaskinens avloppsslang ansluter.
Sen att demontera avloppspumpen. Det kan ligga glasbitar och liknade som hoppar runt och ibland fastnar och ibland lossnar om vartannat.
Jag har varit ute på otaliga jobb med just e24/e25. Antalet gånger jag behövt lossa hela vattenpaketet går att räkna på ena handens fingrar.
Den smuts i vattenpaketet du pekar på stör inte funktionen.
Ta och kolla hur vattnet flödar vid en urpumpning så ser du det fungerar.
Sagt i all välmening
 
  • Gilla
Elefant och 1 till
  • Laddar…
Tack för mycket initierad komplettering.
Hursom så fungerade den ok ett tag därefter, men sedan återkom felet igen och då efter mycket surfning hittade jag ett tips om att öppna luckan och stänga den ingen, kort efter att 3 skilda pumpljud hörts. På så vis kommer man förbi E24.

Jag antar att det är något elektroniskt som knasar och att man stör programcykeln på detta vis.
Vet du möjligen rot-orsaken (och därmed hur jag mer permanent åtgärdar detta, jag har ju som sagt bara hittat en manuell work-around, som är lite enerverande i längden). Antar att det är något som behöver bytas.
 
  • Gilla
Svante Håkansson
  • Laddar…
torbeno torbeno skrev:
Första steget att ta loss locket vid avloppspumpen och kontrollera att den kan rotera är rätt.
Sen kolla så att avloppsslangen inte är blockerad, lämpligt att kolla vid anslutningen till kökets avlopp. Där är en flaskhals som lätt samlar upp skräp och likande. Lossa och känn efter. Kan vara bra att hålla slangen ner i en hink för att vara säker på att kökets avlopp inte spökar. Räcker inte att spola med kökskranen i hon och se att det sjunker undan där, stoppet kan sitta i pipen där diskmaskinens avloppsslang ansluter.
Sen att demontera avloppspumpen. Det kan ligga glasbitar och liknade som hoppar runt och ibland fastnar och ibland lossnar om vartannat.
Jag har varit ute på otaliga jobb med just e24/e25. Antalet gånger jag behövt lossa hela vattenpaketet går att räkna på ena handens fingrar.
Den smuts i vattenpaketet du pekar på stör inte funktionen.
Ta och kolla hur vattnet flödar vid en urpumpning så ser du det fungerar.
Sagt i all välmening
--------------------------------------

Tack för mycket initierad komplettering.
Hursom så fungerade den ok ett tag därefter, men sedan återkom felet igen och då efter mycket surfning hittade jag ett tips om att öppna luckan och stänga den ingen, kort efter att 3 skilda pumpljud hörts. På så vis kommer man förbi E24.

Jag antar att det är något elektroniskt som knasar och att man stör programcykeln på detta vis.
Vet du möjligen rot-orsaken (och därmed hur jag mer permanent åtgärdar detta, jag har ju som sagt bara hittat en manuell work-around, som är lite enerverande i längden). Antar att det är något som behöver bytas.
 
K Kenneth1x2 skrev:
--------------------------------------

Tack för mycket initierad komplettering.
Hursom så fungerade den ok ett tag därefter, men sedan återkom felet igen och då efter mycket surfning hittade jag ett tips om att öppna luckan och stänga den ingen, kort efter att 3 skilda pumpljud hörts. På så vis kommer man förbi E24.

Jag antar att det är något elektroniskt som knasar och att man stör programcykeln på detta vis.
Vet du möjligen rot-orsaken (och därmed hur jag mer permanent åtgärdar detta, jag har ju som sagt bara hittat en manuell work-around, som är lite enerverande i längden). Antar att det är något som behöver bytas.
Ja, e24 kan även innebära att det värde som cirkulationspump får vid starten (när maskinen testar båda pumparna) är fel.
Öppnar man luckan under detta test tappar den bort sig och kör vidare.

Om maskinen kan tömma vattnet och man tar sig förbi testet genom att öppna luckan så är det cirkulationspumpen som man skall byta. Ca 1400 kr kostar en sådan.
 
  • Gilla
ErikLtz och 1 till
  • Laddar…
Jag får E24 i slutet av programmet, om jag kör ett längre program kanske 20 minuter innan den är färdig och vid snabbprogram de sista fem minuterna. Den pumpar ut i och tömmer, varför kan den inte göra det i slutet?
 
CalleJohan CalleJohan skrev:
Jag får E24 i slutet av programmet, om jag kör ett längre program kanske 20 minuter innan den är färdig och vid snabbprogram de sista fem minuterna. Den pumpar ut i och tömmer, varför kan den inte göra det i slutet?
E:24 är egentligen att det är vatten kvar. men är det det tomt så byt cirkulationspumpen
 
Det är vatten kvar när jag får felkoden. Jag har kollat impellern på avloppspumpen som rör sig fritt och anslutningen till avloppet
 
CalleJohan CalleJohan skrev:
Det är vatten kvar när jag får felkoden. Jag har kollat impellern på avloppspumpen som rör sig fritt och anslutningen till avloppet
det kommer inte upp vatten i diskhon så du har stopp längre bort?
 
Tack för svar! Jag får ge mig på avloppet!
 
Väcker liv i denna gamla tråden då jag nu råkat ut för samma problem, felmeddelande E25, utfört alla ovanstående moment, filter, kollat impellern, roterar fint, anslutit hink till avloppsslang och kört diskprogram, pumpar ut snyggt o fint, får dock felmeddelande E25 någon gång under disksekvensen (ser att rester av diskmaskinstabletten ligger kvar i luckan...), minimalt med vatten kvar i maskinen, kan lätt torkas ut med "3 disktrasor", vad är mitt problem...?
 
A AudiTT skrev:
Väcker liv i denna gamla tråden då jag nu råkat ut för samma problem, felmeddelande E25, utfört alla ovanstående moment, filter, kollat impellern, roterar fint, anslutit hink till avloppsslang och kört diskprogram, pumpar ut snyggt o fint, får dock felmeddelande E25 någon gång under disksekvensen (ser att rester av diskmaskinstabletten ligger kvar i luckan...), minimalt med vatten kvar i maskinen, kan lätt torkas ut med "3 disktrasor", vad är mitt problem...?
Hej, då kan det vara elekroniken som tjurar. Jag har lagt upp en video på Youtube med en work around på det problemet. Lösningen kan se märklig ut men den funkar alldeles utmärkt och vi har kört så på våran diskmaskin i 3-4 år nu. Berätta gärna här om det fixade ditt problem.
 
Yes, jag såg din första video, tror jag, en Bosch maskin, som hade mös o mossa i internkanalerna i diskmaskinen, jag letar rätt på videon där du felsöker elektronikenc, återkommer i frågan..., Tack så länge...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.