Byggahus.se
Snart dags att investera i släp. Blir lite konfunderad och får inte svar om vad som gäller.
Har sökt runt utan resultat samt frågat transportstyrelsen men får inte svar på min fråga.

Om min bil får dra max 700kg på obromsat släp, kan jag köpa ett 750 kg släp och köra i 80 km/h, om jag inte lastar mer än 700 kg (last + släpets vikt).
 
Nej. Det är totalvikten på släpet som räknas vare sig det är lastat eller tomt
 
Tack för svar.
Det jag tycker är konstigt är att enligt släpvagnskalkylatorn på transportstyrelsen så har jag lov att åka i 80 km/h för 750kg släp.

Så här ser min data ut:
Tjänstevikt: 1577 kg
Max släpvagnsvikt: 1500 kg
Max släpvikt obromsad: 700 kg

Någon annan kunnig som har erfarenhet?
 
Med BE så är det bruttovikten som gäller, dvs släp+aktuell last

Protte
 
Jag köpte precis en själv och fick själv undersöka samma sak. Det jag kom fram till var precis det som du tror. Då rakt motsatt mot andra kommentarer här. Som jag förstod det så är den enda gången de 750kg spelar roll är ifall du närmar dig maxgränsen för ditt körkort, dvs har du B-körkort och din bil väger 3000kg så får ditt släp bara vara registrerat för 500kg ifall du ska få dra det.

För mig med liten bil som bara får dra 550 obromsat så blev det då ändå en 750 vagn men jag får ju då inte lasta så mycket som själva vagnen klarar utan 200kg mindre.
 
Och för att klargöra så provade jag nu släpvagnskalkylatorn på transportstyrelesens hemsida och kan konstatera att det jag trodde är så det är. Eller, jag kan i alla fall konstatera att jag får dra mitt 750 släp med min lilla toyota yaris som får dra 550kg obromsat med mitt B-körkort! Dock då bara lasta släpet med 368kg istället för de 568kg som är max för just mit 750 släp.
 
Hastigheten styrs av totalvikten, men eftersom din bils tjänstevikt är över 1500 kg så är det fritt fram, medans släpvagnsvikten är bruttovikten. Ett 750 kg släp räkas alltid som lätt så B eller BE är helt oväsentligt i det här fallet.

Kort sagt, bara att tuta och köra.
 
Du får alltid dra ett 750kg släp (om inte släpets tjänstevikt överstiger max släpvagnsvikt för bilen förstås), men precis som du säger får du inte överstiga bilens begränsningar - i ditt fall 700kg om släpet är bromsat.

Vad gäller farten så blir det 40kph om:

  • obromsad släp- eller husvagn (totalvikt högst 750 kg)
    a) om totalvikten överstiger bilens halva tjänstevikt eller
    b) om släp- eller husvagnen är olastad och tjänstevikten överstiger bilens halva tjänstevikt.
Nu har din bil en tjänstevikt på 1577kg så inget av dessa är uppfyllda => du kan köra i 80.

Matti_75 har således fel.
 
  • Gilla
305 och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar alla! Förhoppningsvis hjälper detta fler i framtiden som har liknande frågor och myten om 40 km/h kanske kan försvinna?

/G
 
  • Gilla
Leif Johansson2 och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Du får alltid dra ett 750kg släp (om inte släpets tjänstevikt överstiger max släpvagnsvikt för bilen förstås), men precis som du säger får du inte överstiga bilens begränsningar - i ditt fall 700kg om släpet är bromsat.

Vad gäller farten så blir det 40kph om:

  • obromsad släp- eller husvagn (totalvikt högst 750 kg)
    a) om totalvikten överstiger bilens halva tjänstevikt eller
    b) om släp- eller husvagnen är olastad och tjänstevikten överstiger bilens halva tjänstevikt.
Nu har din bil en tjänstevikt på 1577kg så inget av dessa är uppfyllda => du kan köra i 80.

Matti_75 har således fel.
Där fick jag lära mig nå nytt. Tackar
 
  • Gilla
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
J Jensa86 skrev:
Jag köpte precis en själv och fick själv undersöka samma sak. Det jag kom fram till var precis det som du tror. Då rakt motsatt mot andra kommentarer här. Som jag förstod det så är den enda gången de 750kg spelar roll är ifall du närmar dig maxgränsen för ditt körkort, dvs har du B-körkort och din bil väger 3000kg så får ditt släp bara vara registrerat för 500kg ifall du ska få dra det.

För mig med liten bil som bara får dra 550 obromsat så blev det då ändå en 750 vagn men jag får ju då inte lasta så mycket som själva vagnen klarar utan 200kg mindre.
NEJ, du kan ha en totalvikt på 3.500kg på bilen, man får alltid dra en 750 kärra. Där är utökade b-kortet ett skämt och onödigt = nollförbättring då tågvikten hamnar på 4.250kg lagligt UTAN de extra körkortet...
 
J Jensa86 skrev:
jag kan i alla fall konstatera att jag får dra mitt 750 släp med min lilla toyota yaris som får dra 550kg obromsat med mitt B-körkort! Dock då bara lasta släpet med 368kg istället för de 568kg som är max för just mit 750 släp.
Men du får bara köra 40 km/h om jag förstått saken rätt? (Om inte släpet helt olastat)
 
I fallet när släpvagnen har en totalvikt om högst 750kg ger utökat B inget mervärde, men i andra fall kan det ju göra det.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
I fallet när släpvagnen har en totalvikt om högst 750kg ger utökat B inget mervärde, men i andra fall kan det ju göra det.
Därför jag skev "Där är utökade b-kortet ett skämt och onödigt" ;)
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
A
Jag trodde också den där 40km/h begränsningen fanns så fort släpet skulle kunna lastas så att total vikt blev mer än halva bilens vikt. Det verkar ju inte så.

Tjänstevikt: 1492 kg
Totalvikt: 1939 kg
Max släpvagnsvikt bromsad släpvagn: 1500 kg
Max släpvagnsvikt obromsad släpvagn: 690 kg
Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp: 3439 kg

Skärmavbild av släpvagnskalkylator som visar att bilen får dra släp men med begränsad lastvikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.