Byggahus.se
Hej!

Har en gräsklippare där hemma som har några år på nacken, ni vet den där klassiska "röd gula" gräsklipparen :).

Den har alltid startat på andra rycket men inte igår när jag skulle starta den. Har provat att starta utan luftfilter, har provat att starta med startgas etc, men inget hjälper.

Inför sommaren bytte jag olja och tändstift. Hur vet man om tändstiftet inte fungerar?

Gräsklipparen står ute och har gjort under stora perioder till och från, dock inte under vintern.

Ibland kan jag köra lite "off-road" så att säga på ställen som den kanske egeeeeentligen, inte är konstruerad för.


Var ska jag börja felsökningen? Jag har väl tummen mitt i näven egentligen, men vill göra ett försök ändå. Det blir tippen annars med den.

Tack för att ni läste!
 
Skruva bort tändstiftet, lägg det mot motorns gods och dra runt med startsnöret. då ska det gnistra med ett nytt tändstift om inte är det fel på tändsystemet. Gnistrar det som det ska bör felsökningen fortsätta med bränslesystemet: en rengöring av förgasare och luftfilter klarar de flesta att göra själv.
Ger den inte ett liv ifrån sig ens med startgas är det nog närmare till hands att det är gnistan som saknas.
Tändningen kortsluts uppe i gashandtaget så när gistan provas måste gasen vara uppdragen lite. Felsökning gällade utebliven gnista börjar också lämligast med kortslutningskabeln så att den inte fått jordkontakt för jämnan oavsett läge på gasreglaget.
 
Redigerat:
Huvudbrytaren Huvudbrytaren skrev:
Skruva bort tändstiftet, lägg det mot motorns gods och dra runt med startsnöret. då ska det gnistra med ett nytt tändstift. Om inte är det fel på tändsystemet. Gnistrar det som det ska bör felsökningen fortsätta med bränslesystemet: en rengöring av förgasare och luftfilter klarar de flesta att göra själv.
Ger den inte ett liv ifrån sig ens med startgas är det nog närmare till hands att det är gnistan som saknas.
Sorry för dumma frågor.
Men ska jag först skruva av tändhatten från tändstiftet, sen skruva loss tändstiftet och placera det mot motorns gods??

Du skriver att nya tändstift ska ge ifrån sig gnista... det kan alltså vara så att det ändå fungerar även fast det inte blir gnista?
 
Skruva bort stiftet, montera tillbaka tändkabeln, se till att stoppreglaget på gasen inte är aktiverat.
 
Har du choke på den? Om inte är det mest troligt membranet i förgasaren som gett upp.
 
  • Gilla
Stefflo
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
Sorry för dumma frågor.
Men ska jag först skruva av tändhatten från tändstiftet, sen skruva loss tändstiftet och placera det mot motorns gods??

Du skriver att nya tändstift ska ge ifrån sig gnista... det kan alltså vara så att det ändå fungerar även fast det inte blir gnista?
Vad menar du med att ”skruva loss tändhatten” ?
Den skruvar man inte loss, skall bara dras rakt ut så lossnar den från tändstiftet.
Låter som om du kluddat till något vid ditt byte av tändstift.
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Vad menar du med att ”skruva loss tändhatten” ?
Den skruvar man inte loss, skall bara dras rakt ut så lossnar den från tändstiftet.
Låter som om du kluddat till något vid ditt byte av tändstift.
Hej!

Ja, jag menar dra bort så klart, dum formulering av mig.

EDIT: Nej, jag har inte klyddat till något vid bytet av tändstiftet. Den har ändå gått en del timmar sedan dess.

Huvudbrytaren Huvudbrytaren skrev:
Skruva bort stiftet, montera tillbaka tändkabeln, se till att stoppreglaget på gasen inte är aktiverat.
Vad menar du med att jag ska montera tillbaka tändkabeln? Att skruva bort stiftet är jag helt med på :).
 
I ibrakadabra skrev:
Hej!

Ja, jag menar dra bort så klart, dum formulering av mig.

EDIT: Nej, jag har inte klyddat till något vid bytet av tändstiftet. Den har ändå gått en del timmar sedan dess.



Vad menar du med att jag ska montera tillbaka tändkabeln? Att skruva bort stiftet är jag helt med på :).
Sätt på tändhatten på det lösa tändstiftet. Lägg någon del av tändstiftets metall, t.ek gängorna. mot metallen på motorn. Drag i snöret, med lite gas eller ”dödmansgrepp” intryckt. Gnistrar tändstiftet så är det inger fel på det, inte så är det ett fel som härrör till tändstift/tändkabel el.dyl. Dom där små mössen brukar ha en förkärlek för att äta tändkablar mm.
 
B Bosch skrev:
Har du choke på den? Om inte är det mest troligt membranet i förgasaren som gett upp.
Håller med, finns massor av trådar om liknande fel.
Dessa maskiner startar alltid i vanliga fall.
 
GoC GoC skrev:
Sätt på tändhatten på det lösa tändstiftet. Lägg någon del av tändstiftets metall, t.ek gängorna. mot metallen på motorn. Drag i snöret, med lite gas eller ”dödmansgrepp” intryckt. Gnistrar tändstiftet så är det inger fel på det, inte så är det ett fel som härrör till tändstift/tändkabel el.dyl. Dom där små mössen brukar ha en förkärlek för att äta tändkablar mm.
Tack för bra beskrivning.

Tack alla andra också för svar. Jag börjar med det citerade och sen får jag väl ge mig på förgasaren. Om det är som Bosch skriver att membranet har gett upp, hur går man vidare då?
 
Jag har en Klippo som reserv till Stiga Park och Klippon motioneras några ggr om året. Senast startade den inte, ingen gnista.
Jag skruvade av tändspolen och det var skit och rost på spolens magneter. Putsade rent sen startade den. Jag har för mig att avståndet mellan spolen och svänghjulet ska vara 0,3 mm
 
Kloge Kloge skrev:
Jag har en Klippo som reserv till Stiga Park och Klippon motioneras några ggr om året. Senast startade den inte, ingen gnista.
Jag skruvade av tändspolen och det var skit och rost på spolens magneter. Putsade rent sen startade den. Jag har för mig att avståndet mellan spolen och svänghjulet ska vara 0,3 mm
0,3 mm säger du, hur f*n mäter man det med ögat? :D eller det finns kanske något specialsätt att göra det på . . .
 
Om jag börjar montera ned motorn så att jag kan rensa förgasaren etc. Finns det risk att jag orsakar bränsleläckage då? Jag har nyss fyllt på tanken med bensin.

EDIT: Det var dåligt väder igår, så hann inte felsöka.
 
  • Gilla
Amarok3
  • Laddar…
Eftersom den inte tänder till på startas så hade jag börjat titta på det som är relaterat till tändning.
Eller tänder den till på startgas men startar inte?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.