Byggahus.se
Jag har ju till och med slitit ut anslutningen till hjulet på min Automower för att det lagt sig kvartsdamm från sand där. Aluminiumaxeln slits ned snabbare än plasten i däcket av dammet. Ett litet tips från coachen...
 
Handgjord träprototyp för trädgårdsarbete på gräsmatta med sprucket virke och röd lina.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slängde ihop en snabb prototyp på hur den såg ut ifjol våras, nu var virket lite för torrt så det sprack...
...men ni förstår hur den fungerar.

Den går bra i den vanliga gräsmattan.
 
  • Gilla
Helena_Gavle och 5 till
  • Laddar…
Skulle en tigersåg från Jula för 250 spänn funka att såga upp spåret i gräsmattan med?
 
T tommyb skrev:
Skulle en tigersåg från Jula för 250 spänn funka att såga upp spåret i gräsmattan med?
Tror inte det. Det skulle nog slå en hel del då den hakar i stenar och annat som kan finnas där. Men det är klart, har du inga hårda saker i gräsmattan så fungerar det säkert. Jag har å andra sidan både stenhård lera, packat grus, rötter, stenar samt berg, så för min del så skulle det inte alls fungera.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Med ett år gammal installation tänker jag såhär:
Begränsningskabel sätts med märlor för att lätt kunna justeras (nyanlagd tomt så hela livet är ett projekt)
Guidekablar ska jag lägga om och lägga 5-10cm ner för att kunna köra vertikalskärare osv utan oro.
 
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
Låter vettigt!
 
Låter inte vettigt att lägga ner så mycket tid för slippa en 30 minuters promenad på tomten en gång i veckan ;)
 
  • Gilla
thadanne
  • Laddar…
Tog baksidan av en vanlig hammare och drog den genom gräset efter det hade regnat en dag.
Gick riktigt fort, sen när man är klar bara hoppa ett varv där man grävde..
Går även bra med yxa, men lite bökigare med att dra ner kabeln då eftersom de inte blir så stor springa.
Testa även att ta en spade och det var pain in ass
 
Hej
Vart i Malmö / Skåne finns bensindriven kabelläggare att hyra?
 
T tommyb skrev:
Skulle en tigersåg från Jula för 250 spänn funka att såga upp spåret i gräsmattan med?
Absolut, jag har precis lagt ner 300+m kabel med en tigersåg (från Jula faktiskt)
fick byta blad1 gång, sen använde jag slidan från en Morakniv, där jag lät tråden
gå ut ut hålet som fanns i botten, jag tryckte ner knivslidan i skåran jag hade sågat upp
och tryckte ut tråden i jorden, funkade helt över förväntan, sammanlagd tid ca 4 timmar.
Jag kapade även en morakniv till 5 cm längd för de områden där det fanns lite sten och drog
med den att par gånger. Nu ligger hela kabeln på drygt 5 cm djup, ingen risk
att förstöra den med vertikalskärare eller plastmärlor som frosten trycker upp
(hände oss 2 vintrar på raken). Den gula plastbiten hade jag ingen nytta av,
tänkte om kabeln skulle behöva tryckas ner men det behövdes ej.
Verktyg och material på gräsmatta inkluderar en tigersåg, en rulle med grön kabel, en gul plastbit och en blå Morakniv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Öckeröhus och 2 till
  • Laddar…
Det där med slidan till en kniv är ett riktigt lifehack! Funkar så fantastiskt bra
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Tror inte det. Det skulle nog slå en hel del då den hakar i stenar och annat som kan finnas där. Men det är klart, har du inga hårda saker i gräsmattan så fungerar det säkert. Jag har å andra sidan både stenhård lera, packat grus, rötter, stenar samt berg, så för min del så skulle det inte alls fungera.
Fungerade utmärkt för mig trots lite grus i mattan.
 
  • Gilla
BjornSk
  • Laddar…
G ekaa88 skrev:
Det där med slidan till en kniv är ett riktigt lifehack! Funkar så fantastiskt bra
Visst gör det, läste om det på forumet (y)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Varför ska man gräva ned slingan? Totalt onödigt jobb, då tråden är omöjligt att både se och slita upp, vi bygger på tomten, slingan var omöjligt att få upp, gick bara av när man sliter i den, ändå HVA tråd som är tjockare, jag la den ovan jord, samt lättare om man vill ändra nåt första månaderna..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.