Byggahus.se
G
Rolle85 skrev:
kan man inte bygga sin egen altan ska man inte ha hus =)
Har man inte råd att anlita hantverkare ska man inte ha hus =)
 
  • Gilla
oscarwww och 3 till
  • Laddar…
G
gäst skrev:
Om hantverkaren kostar 450kr ink moms
Blir det 360kr - 31,42% i sociala avg =274kr i lön före,inkomst skatt.
Men sen går det ju en del pengar till bokföring firmabil verktyg arbetskäder mm.
Borde ingå i grundskola att lära sig HUR vansinnigt dyrt vårat system är..
. .därefter 25% moms skatt att lägga till nästan allt man köper !!??
 
G
Moms? Eh, ja, för det är ju ofta en kostnad i ett företag ... Eller så kanske momsen (nästan jämt) är ett nollsummespel mellan Skatteverket och företaget, men snyggt försök till vilseledande information. Läs gärna på lite om moms om du (eller nån annan) känner sig osäker ...
 
G
gäst skrev:
Har man inte råd att anlita hantverkare ska man inte ha hus =)
Om man har tummen mitt i handen, saknar kontakter i området och/eller inte har råd med hantverkare ska man inte ha hus.

Jag har haft flera hus men med en tight budget så gör jag i princip allt själv.
 
G
gäst skrev:
Har man inte råd att anlita hantverkare ska man inte ha hus =)
Haha så bra svar på en löjlig kommentar.
 
  • Gilla
Tornhuset
  • Laddar…
Förutom de rent skattemässiga kostnaderna tillkommer ju lite annat, som också lätt glömt bort:

- Pensionsavtal, minst 4.5% om man har kollektivavtal. Upp till 30% av lönen
- Försäkringar för personal
- Försäkringar för inventarier, bilar, lokaler etc
- Utbildning och vidareutveckling
- Ersättning till facket för kollektivavtal eller hängavtal
- Legala funktioner, avtal, revision etc
- Löpande bokföring, redovisning, lönehantering, bokslut
- Arbete som inte går att fakturera - skriva offerter, dötid som uppstår etc
- Reklamationer
- Kontorslokaler, inventarier
- Investeringsutrymme
 
Nu är det dags att bygga altan och vad jag kan se av kommentarerna här så är ni lite oense gällande tiden det tar att bygga en altan. Vi ska försöka bygga (har aldrig byggt en altan) ett trädäck/altan direkt i marknivå, inga räcken eller trapport, runt 80 kvm. Eftersom vi inte är så händiga så lär vi behöva anlita någon. Är 160 timmar (som det står i artikeln) alldeles för mycket?
 
Om ni skall försöka bygga, varför då anlita någon,
Är inte någon raketforskning direkt, gör det själv, så slipper ni gnälla här sen på byggarna/priserna/tiden.
 
P Paulina123 skrev:
Nu är det dags att bygga altan och vad jag kan se av kommentarerna här så är ni lite oense gällande tiden det tar att bygga en altan. Vi ska försöka bygga (har aldrig byggt en altan) ett trädäck/altan direkt i marknivå, inga räcken eller trapport, runt 80 kvm. Eftersom vi inte är så händiga så lär vi behöva anlita någon. Är 160 timmar (som det står i artikeln) alldeles för mycket?

Har ni byggt något förut? I princip vad som helst? Isåfall kan ni bygga en/ett altan/trädäck :)
 
H Holmspel skrev:
Har ni byggt något förut? I princip vad som helst? Isåfall kan ni bygga en/ett altan/trädäck :)

Vi är inte händiga på en fläck. Det "händigaste" vi har gjort är att lägga golv och montera golvister, därför tror vi att ett altanbygge blir för svårt:crysmile:
 
Kan ni lägga golv kan ni bygga altan... tro mig!

Så länge ni inte ska göra konstiga vinklar och vrår så är det nog enklare än att lägga golv.

En bekants granne byggde nyligen en altan. Han har knappt skruvat upp en planka i hela sitt liv och den altanen blev riktigt bra. Visst, det tog lite längre tid än om jag hade gjort den själv åt dom men slutresultatet blev detsamma.

Har ni någon i er närhet som kan hjälpa er med starten så är det ännu enklare, annars har du/ni forumet här :)
 
Ett alternativ kan ju vara att ta in någon som gör grunden, plintar och stomme. Sen kan ni i lugn och ro lägga själva trädäcket.
 
E
I artikelns räkneexempel på kostnad för altanbygget görs avdrag med 50 % ROT, men max avdrag är sedan länge 30 %!
 
Fairlane
Artikeln är ju från 2013, så det är inte så märkligt.
 
  • Gilla
Henkan Sundberg
  • Laddar…
jag själv har byggt nu en 80 kvadrat meters altan vad skulle ni rekommendera för pris
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.