Byggahus.se
Växthuset ska vara byggt i trä med nån form av standardglasrutor och stå på en låg mur. Är det någon som har erfarenhet av detta, vad ska jag tänka på? Bättre att göra fel på ritningen än när man börjat bygga=) OBS! Jag vill inte ha tips om att använda gamla begagnade fönster, tack.

Jag skulle vilja att det hade den här stilen ungefär (se bild).
Växthus med trästomme och standardglas på en låg röd mur, omgiven av en träterrass och en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kasper i Malmö Kasper i Malmö skrev:
Växthuset ska vara byggt i trä med nån form av standardglasrutor och stå på en låg mur.
Kul idé, skall följa detta!
Vårt första hus, en liten fiskarstuga ute i Göteborgs södra skärgård, hade ett litet hemmabygt växthus.
Det stod alldeles vid vägen, och när kommunalt vatten och avlopp skulle läggas, fick vi flytta på växthuset.
Skruvade isär det och ställde väggdelarna lutade mot stugans vägg.
Så en blåsig natt hördes ett rejält brak. Morgonen därpå var tomten (bara 234 kvm) fylld av glasflisor, för glasväggarna hade blåst omkull och kraschat ner i cementen.
Växthuset var byggt i 2"x2" tryckimpregnerade träreglar med frästa spår i för glasen.
Bra idé för ett enkelt och smart bygge, men nästa gång, om jag bygger något själv, skall jag nog välja härdat eller laminerat glas.
Vet du skillnaden i pris på olika glassorter?
Och jag kanske skulle gå upp till 70x70 mm tryckimpregnerat virke.

Men det känns verkligen lockande att börja bygga :)
Här finns kanske lite tips:
https://gds.se/byggnader/vaxthus
https://www.viivilla.se/tradgard/vaxthus/billigaste-vaxthuset-bygger-du-sjalv/
 
Hej, ursäkta sent svar, har varit på jobb. Trist att ert växthus pajade av flytten! Jag vet inte nåt om priser på olika glassorter tyvärr men är också nyfiken. Du skriver att du vill använda 70x70 nästa gång, hur kommer det sig?
 
Pris härdat ca 700-1200:-/m2
Laminerat 1000-1500:-/m2

Kraftigare virke är vridstyvare och stadigare.


Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
Kasper i Malmö
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.