Byggahus.se
Vet inte riktigt vilken forumavdelning som jag ska lägga denna i, men vi börjar här :).

Upptäckte idag att Trafikverket byggt en gångbro till sitt instängslade banvallsområde som slutar precis i tomtgräns. De kan inte använda den utan att passera över vår tomt/parkering.

Vän av ordning som man är funderar ju på hur de tänkte den här gången :thinking:.

Frågan är nu hur den här slipstenen bäst ska dras? Ska man ringa och fråga vilken ersättning de vill betala för att kunna använda sin fina lilla bro eller ska vi kanske bara smälla upp ett plank.... :)

Att vi skulle tillåta att de får traska in på tomten utan lov när de inte ens frågat innan de byggde bron finns ju inte på kartan.

Nybyggd gångbro som leder till en tomtgräns omgiven av grönska under en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
August_Helmer och 13 till
  • Laddar…
Kan det inte vara så att det "bara" är en utrymningsväg.

Men jag håller med, det borde kommunicerats oavsett.
 
  • Gilla
leffe-e och 2 till
  • Laddar…
Jag antar att det finns andra sätt att komma in på området? Kan det vara någon sorts evakueringsväg?
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
Dom kanske vill att du åker mer kollektivt?
 
  • Gilla
  • Haha
kulle och 30 till
  • Laddar…
Har du kollat så det inte finns något servitut med koppling till järnvägen som belastar din fastighet?
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Hm, en gångbro behöver väl bygglov? Fick du möjlighet att yttra dig i frågan. Den ligger väl närmare än 4,5 meter?

Eller finns det undantag i PBL för underhållsbyggnationer?
 
  • Gilla
KriZomb
  • Laddar…
Ja mycket ska man se innan man sett allt. Kanske dags att bygga ett staket i tomtgräns, kommer bli en fånig bro då...

Skämt och sido; kolla som sagt servitut - om inte gör om gör rätt. Känns faktiskt som du borde ha ett bullerplank där oavsett?
 
  • Gilla
  • Haha
garvin och 3 till
  • Laddar…
Se möjligheter! Bygg en järnvägsstation där med Cafe, cykeluthyrning, klädkedja och bordell. Bättre kan det inte bli.
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 49 till
  • Laddar…
Btw: överliggaren på ditt räcke borde vara kupad. ;-)
 
  • Gilla
Håkanen67 och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Btw: överliggaren på ditt räcke borde vara kupad. ;-)
Den lutar ju utåt...
 
Finns inga servitut och inget annat sätt att nå denna bro än via tomten. De har inte kontaktat oss innan detta utfördes.

Kan också tycka det verkar rätt onödigt med en utrymmningsväg där, det finns en vägkorsning c:a 100 meter bort.... Och även om det är en utrymmningsväg så vill vi inte ha kanske flera hundra personer från ett evakuerat tåg traskandes över vår tomt.

Mitt emot bron på andra sidan rälsen finns en teknikbod så det ligger väl nära till hands att det är den de vill kunna komma åt lätt.

För övrigt är det ju bannlyst med kupade överliggare i det här forumet eftersom man tydligen måste kunna ställa ölen där :D
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Chreo och 36 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Mitt emot bron på andra sidan rälsen finns en teknikbod så det ligger väl nära till hands att det är den de vill kunna komma åt lätt.
Du kan ju söka jobbet som tekniker för den teknikboden! :crysmile:
 
  • Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
Ser ut att vara ett soligare läge på bron än på din altan. Ställ dit en mysig cafe-grupp och häng upp några blomlådor på broräcket :)

Synd bara att den inte var lite bredare så hade den funkat som bra soldäck
 
  • Gilla
Peter Åberg och 8 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
För övrigt är det ju bannlyst med kupade överliggare i det här forumet eftersom man tydligen måste kunna ställa ölen där :D
Det tänkte jag inte på! Men man kan ju tillverka en burkhållare i kupad överliggare med en dosfräs. Glöm inte dräneringshålet i botten.
 
  • Gilla
  • Haha
TrallaE och 8 till
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Du kan ju söka jobbet som tekniker för den teknikboden! :crysmile:
En modern banvaktarstuga? Ja, kanske det. Hur som helst så har hyresgästerna som flyttar in snart en rottweiler så bangubbarna får vi hoppas har lite självbevarelsedrift....

Ringde till trafikverket men det var tydligen så många som ringde nu att de inte orkade svara längre :thinking:
 
  • Haha
  • Gilla
Puhnallen och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.