Byggahus.se
Mac_attack
Hej!

Vilket verktyg och tillvägagångssätt är bäst lämpat för att göra spår för rör-i-rör och eldragning i ett badrums betongvägg? (lätthanterligt men starkt nog)

Hur djupa och breda behöver spåren för rör-i-rör vara?

Tack på förhand!
 
Lättaste är vinkelslip med diamantklinga och andningsmask och skyddsglasögon mot dammet då det kommer att damma en hel del. Annars kan man hyra kap med vattenkylning på ramirent eller Cramo. Spåren bör vara några millimetrar större än vad slangen är så att du kan dölja den i väggen
 
Det finns ju speciella spårfärsar, med utsug. Dels säljer Jula sådana för typ 7 - 800 kr. Dels finns det att hyra, men jag misstänker att breakeven mellan köp eller hyra ligger på 2 - 3 dagar.

Spårfräsen är i princip en vinkelslip med två skivor som skär två spår, sedan får man knacka bort betongen mellan spåren.

Tänk på att en vinkelslip inomhus, ger en helt osannolik massa damm, och ännu mera. Även om du tejpar igen dörren till utrymmet, så kommer du att hitta betongdamm längst in i byrålådan två våningar upp om 5 år. Du måste ha en maskin med utsug, det tar inte bort allt damm, men nästan. Utan utsug så blir sikten i rummet noll inom 20 sekunder, du ser inte längre var maskinen spårar.
 
  • Gilla
Exostor och 3 till
  • Laddar…
Allt @hempularen skrev ovan samt undertryck i rummet. Då går det att slippa dammet i byrålådan.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
MrJay
Betongspårfräs med bra diamantklingor. Går att hyra på Cramo och liknande. Har själv gjort samma sak som du och spårat i badrum för Pex rör-i-rör lösning. Kostade 250kr över helgen, ny kostar nog den Bosch maskinen jag använde minst 6000kr. Börja med 2cm djup och känn dig fram hur djupa spår du behöver.
 
  • Gilla
Mac_attack
  • Laddar…
Mac_attack
H hempularen skrev:
Det finns ju speciella spårfärsar, med utsug. Dels säljer Jula sådana för typ 7 - 800 kr. Dels finns det att hyra, men jag misstänker att breakeven mellan köp eller hyra ligger på 2 - 3 dagar.

Spårfräsen är i princip en vinkelslip med två skivor som skär två spår, sedan får man knacka bort betongen mellan spåren.

Tänk på att en vinkelslip inomhus, ger en helt osannolik massa damm, och ännu mera. Även om du tejpar igen dörren till utrymmet, så kommer du att hitta betongdamm längst in i byrålådan två våningar upp om 5 år. Du måste ha en maskin med utsug, det tar inte bort allt damm, men nästan. Utan utsug så blir sikten i rummet noll inom 20 sekunder, du ser inte längre var maskinen spårar.
Super. Tack! Vet ni någon firma som hyr ut vinkelslip eller spårfräs med utsug?
Bor i Göteborgstrakten (Torslanda) så det mesta finns väl i krokarna.
 
Mac_attack Misacsson skrev:
Super. Tack! Vet ni någon firma som hyr ut vinkelslip eller spårfräs med utsug?
Bor i Göteborgstrakten (Torslanda) så det mesta finns väl i krokarna.
I princip alla. De ligger ju uppradade vid Ringön, så bara att välja.
Ett tips är en dammfälla också. Som nämns tidigare så är dammet ett helvete. Vet inte hur mycket jobb du har framför dig, men är det mycket så hade jag övervägt en med joniseringsaggregat.
 
  • Gilla
Mac_attack
  • Laddar…
Mac_attack
C C.Lundin skrev:
I princip alla. De ligger ju uppradade vid Ringön, så bara att välja.
Ett tips är en dammfälla också. Som nämns tidigare så är dammet ett helvete. Vet inte hur mycket jobb du har framför dig, men är det mycket så hade jag övervägt en med joniseringsaggregat.
Ett mindre badrum på cirka 5 kvm. Men blir säkert en del damm och elände av det med! Hittills är det inte mycket inköpt för den biten mer än en "dammdörr" i plast med dragkedja
 
Undertryck kan man skapa genom att montera en fläkt i en ”fönsterbåge” av plywood. Om det finns ett fönster i rummet förstås. Jag kanske har en bild.
Fläkt monterad i en hemmagjord plywoodbåge fäst vid en vägg för att skapa undertryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fläkt monterad i plywoodram i ett urtaget fönsterområde under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Vardagsrum och 4 till
  • Laddar…
J
Angående hur djupt du ska fräsa.
Bockfixturen till vattenrören kräver ca 70mm djupt spår. Alltså där rören ska gå ut genom väggen till blandare m.m. så till dom sista 40cm fungerar det inte med betongfräs.
Vad är det för typ av betong? Är det lättbetong kan man hugga ut det sista med stämjärn om det inte är för tunna väggar.
 
  • Gilla
Mac_attack
  • Laddar…
Mac_attack
J JeLö skrev:
Angående hur djupt du ska fräsa.
Bockfixturen till vattenrören kräver ca 70mm djupt spår. Alltså där rören ska gå ut genom väggen till blandare m.m. så till dom sista 40cm fungerar det inte med betongfräs.
Vad är det för typ av betong? Är det lättbetong kan man hugga ut det sista med stämjärn om det inte är för tunna väggar.
Bärande betongvägg mellan radhus. Om vi inte genomför spåren så är alternativet att ha utanpåliggande rör. Är lite kluven till hur vi ska göra. Hur bör/ska spåren åtgärdas i efterhand för appliceringen av tätskikt och kakel?

Tanken är även att bila upp rören och flytta läget för golvbrunn. Två betongeländen att ta hand om :)

Bilden är från områdets förening och ett tidigare renoveringsprojekt.
Betongvägg och golv i radhus med spår och rör för renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J JeLö skrev:
Angående hur djupt du ska fräsa.
Bockfixturen till vattenrören kräver ca 70mm djupt spår. Alltså där rören ska gå ut genom väggen till blandare m.m. så till dom sista 40cm fungerar det inte med betongfräs.
Vad är det för typ av betong? Är det lättbetong kan man hugga ut det sista med stämjärn om det inte är för tunna väggar.
Bland annat uponor har sin M7a dosa som endast kräver 45 mm inbyggnadsdjup. LK har säkerligen motsvarande.
 
  • Gilla
Mac_attack och 1 till
  • Laddar…
J
Då kommer du nog få köra det sista med vinkelslip utrustad med diamantklinga.

Långt ifrån någon expert på området då jag bara har en badrumsrenovering bakom mig, så där är andra som har bättre kol på hur spåren sen ska åtgärdas.
Hos mig var putsen så dålig att den revs ner, sen var tanken att spåren med rör skulle muras igen, därefter putsnät och ny puts utanpå. Dock visade det sig att mina lättbetongväggar var i så dåligt skick att vi rev ner allt istället och byggde nya väggar.

När det sen gäller golvbrunnen, jag fick tipset att låta den gamla vara kvar om den inte var i vägen för den nya. Bara slå sönder det som stack upp ifall det är i vägen och sen fylla den med något lämpligt innan flytspackel.
Detta för att den oftast är så djup att man riskerar hamna hos grannen om man försöker ta bort den.

Ett hett tips när du ska renovera badrum i betong är att direkt investera i en bra grovdammsugare!
 
J
N NoOne2k skrev:
Bland annat uponor har sin M7a dosa som endast kräver 45 mm inbyggnadsdjup. LK har säkerligen motsvarande.
Då är ju det att föredra! Var min rörmokare som sa att det var Aqua plus som gällde när man skulle fräsa in i betongväggar i efterhand.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.