Byggahus.se
Priserna vet jag inte riktigt varför de existerar. Kör alltid mitt pris x 1,5 vilket gör att jag får in moms samt 20-25% påslag. Här väldigt bra priser, med mitt påslag blir det oftast samma pris som om kunden handlar för själv.
 
  • Gilla
matgus och 4 till
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Tror hemligheten ligger i att de du jämförde med är nätbutiker och det tar ett par dagar att få hem en pryl. Alshell ligger ofta nära i alla lite medelstora småstäder och det tar inte många sekunder för hantverkaren att hämta något han glömt eller behöver för sitt småjobb.

Sen ger han dessutom kunden 30% rabatt på listpriset oc kunden blir glad..
Rinkaby har butiker, de är där ganska hjälpsamma tillika kunniga dessutom.
 
  • Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
På jobbet köper vi skruv och fästelement med runt 95% rabatt.

Med de rabatterna är det iaf mycket billigare än vad man kan hitta som privatperson. Med det sagt är systemet riktigt dåligt.
 
Alla vet redan via tidigare inlägg i tråden att ahlsell har konstig prissättning, men om man tänker sig att som byggare/anläggare/el/vvs skall åka runt till ett par olika grossister bara för att jaga priser så kostar det i tid. Vem vill slänga ut 500kr/h eller mer på att din elektriker åker och köper en kabel där och en flexslang där för att jaga 100lappar när det tar han 1h att göra det. Försvarar inte ahlsell då det är fler som har stora rabatter och konstiga system. Men att göra en beställning hos en grossist med alla saker blir ofta samma pris som att jaga runt..
jag handlar ogärna på ahlsell, men är det nåt speciellt jag behöver så har dom det ofta hemma till dagen efter.
 
  • Gilla
janusz_w
  • Laddar…
Den här modellen är det rätt många grossister i byggbranschen som kör med.
Dock upptäckte jag att alla grossister och deras kunder inte har den modellen. Grossisten Solar verkar vara en av dem

Elfirman som gjorde lite jobb åt mig i vintras hade villkoren: priset de betalar på material + 10%
Jag räknade kallt med att få en Ahlsell faktura och en lätt hjärtattack, men jag vart glatt överraskad.

Givetvis varierade rabatterna och priserna från produkt till produkt, men överlag så låg priset på materialet(jag gjorde några stickprov) i samma nivå som nätbutikerna.

Ps Sen har säkert Solar någon form av bonussystem som inte syns på fakturan ds
 
IdalaJocke IdalaJocke skrev:
Alla vet redan via tidigare inlägg i tråden att ahlsell har konstig prissättning, men om man tänker sig att som byggare/anläggare/el/vvs skall åka runt till ett par olika grossister bara för att jaga priser så kostar det i tid. Vem vill slänga ut 500kr/h eller mer på att din elektriker åker och köper en kabel där och en flexslang där för att jaga 100lappar när det tar han 1h att göra det. Försvarar inte ahlsell då det är fler som har stora rabatter och konstiga system. Men att göra en beställning hos en grossist med alla saker blir ofta samma pris som att jaga runt..
jag handlar ogärna på ahlsell, men är det nåt speciellt jag behöver så har dom det ofta hemma till dagen efter.
Service, snabba leveranser mm kostar oxå pengar
 
kulle
useless useless skrev:
I vilket land kostar ett sånt här rör motsvarande 3250 kronor?

[bild]

Kan ni inte inse/erkänna att prismodellen är till för att blåsa kunderna?
Det här är mitt pris på samma rör hos Ahlsell
Skärmdump från Ahlsell med bild och pris för orange markavloppsrör i PVC, pris 361,82 SEK och produktspecifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Problemet är att det inte finns något incitament hos hantverkaren att välja en annan leverantör, ej heller att ha någon större lagerhållning själv.

Kan man debitera tiden när man kör och handlar, och lite för bilen på samma gång, och så passar man på att ta en fika av varierande längd på plats.

Eftersom kunden oftast får betala enligt prislista minus lite rabatt eller hantverkarens pris plus påslag finns inget incitament till att hitta billigare material någon annanstans.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Mitt pris på samma rör.
I många fall är mitt avtal via LRF bättre än avtalet som det stora företaget jag jobbar på.
 
  • Skärmdump av en produkt från Ahlsell, ett orange PVC markavloppsrör med specifikation och pris.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mniku och 4 till
  • Laddar…
Jag liksom många andra här har konstaterat att Ahlsells prislista är hittepå. Efter att har varit ned om entreprenörer som vill ha ersättning för material till priser som ligger 70 % över marknadspris så ställer jag numera som krav att inget skall köpas från Ahlsells för de hantverkare som gör arbeten åt mej.

De som säger att Ahlsell är den enda leverantör de har avtal med får inte jobbet.
 
  • Gilla
camaro1969 och 1 till
  • Laddar…
F
N noone70 skrev:
Den här modellen är det rätt många grossister i byggbranschen som kör med.
Dock upptäckte jag att alla grossister och deras kunder inte har den modellen. Grossisten Solar verkar vara en av dem

Elfirman som gjorde lite jobb åt mig i vintras hade villkoren: priset de betalar på material + 10%
Jag räknade kallt med att få en Ahlsell faktura och en lätt hjärtattack, men jag vart glatt överraskad.

Givetvis varierade rabatterna och priserna från produkt till produkt, men överlag så låg priset på materialet(jag gjorde några stickprov) i samma nivå som nätbutikerna.

Ps Sen har säkert Solar någon form av bonussystem som inte syns på fakturan ds
Förstår inte vad du menar med att Solar inte har samma modell? Det är ju liknande rabatter på 80-90% där med.

Du fick väl helt enkelt tag i en hantverkare som ansåg att han levde bra på sin timdebitering.
 
Och om man jobbar med hissar får man ett annat pris
Skärmdump från Ahlsell-appen som visar prisinformation för en PVC-rörprodukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad ahsell har för tanke med sina listpriser kan vi bara spekulera om.
 
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
Mattias00 och 6 till
  • Laddar…
Fortfarande är grossistprislistan inte till för prissättning mot slutkund. Välj hantverkare som kör med påslag på sitt netto och slipp oroa er.
Ta en titt på de svenska grossisternas bokslut. Jag anser att de gör en rimlig vinst för den service de håller i branschen.

Utan grossisterna så skulle byggandet bli vansinnigt mycket dyrare och ta betydligt längre tid.
Den logistikapparat/lagerhållning som grossisterna har går inte att ersätta, många har försökt och misslyckats.

Hur tror ni att näthandlarnas material kommer till er? Har de egna lager? Nej, det är i princip ren drop shipping.

Det är ju tragiskt att somliga tycks tro att en bransch som omsätter hundratals miljarder varje år går ut på att lura en konsument.
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Jag förstår inte klagande om att blåsa kunder. Om man nu är så kritisk mot hantverkare borde man begära pris på arbetet innan. Om det nu är ett löpande mot redovisat så står faktiskt pris inklusive rabatter på fakturan från ahlsell.
Vi har bra priser på de produkter vi brukar,
Dom finns i storsätt i hela sverige är väl sorterade om man gå in i rätt nischad butik då en del riktar sig åt olika håll.
Sen har dom en service som är kanon.
Beställer du före 18:30 finns den för avhemtning 07:00 dagen efter i vald butik.
Alternativt utkörning någon under dagen utan extra kostnad åt minstånde för oss
 
Problemet är inte de priser hantverkarna de facto betalar. Problemet är att man har en prislista där alla måste ha minst 85% rabatt för att det över huvud taget ska gå att sälja något

Att en del hantverkare använder grossisternas prislistor som pris till kund är ett känt faktum.
https://www.svd.se/han-vagrar-betala-el-firmans-skyhoga-paslag
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.