Byggahus.se
Hela källaren faller :D
Jag har tänkt att reparera så här:
Ta bort all lösa delar.
Sen cement på golvet 5cm (och låta torka)
ovan på cementet 10-15cm höga stenar och sen fylla på cement/bruk
så att det blir jämnt.
Sen väggarna. Jag har några hundra tegelsten som kan användas att bygga pelare upp till taket och sen
resten av väggarna använda sten från naturen med bruk/cement. Gamla och nya väggen tomhål fyllas med cement.

Jag har tänkt att göra så billigt som möjligt. Stenar får man gratis. Bruk/cement måste köpas.

Råd tas emot, Tack


xQFA0Ng.jpg

xhKp8nc.jpg

vnggZGB.jpg
CJd2Gqq.jpg

0JrU17L.jpg

ExITwzh.jpg
 
När dränerades grunden senast?
 
  • Gilla
vintersolen
  • Laddar…
K
Vad skoj, ett rejält projekt att sätta tänderna i ;)
 
  • Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vet inte om dränering. Huset har byggts 1940. Det behöver inte vara fint, bara så att hela huset inte faller ner.
Jag har tänkt att först renovera källaren inuti.
 
Är det fuktigt? Isf (som tidigare nämnt) kolla dränering.
Tråkigt att börja i fel ände.
 
  • Gilla
Qwerty952
  • Laddar…
Q
Är huset så gammalt och du vet inte när det dränerades senast, då är de nog dags att göra det innan du gör något alls i källaren.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 2 till
  • Laddar…
Det syns på dina väggar att det är problem med fukt, elementet är väldigt rostigt, har det varit någon värme på alls?
 
Med tanke på hur det ser ut så borde nog du dränerat för länge sen..
Har ni låst källaren och kastat nyckeln :sweat:
 
Såvitt jag kan se så rasar det inte, det är bara putsen på väggarna som faller ner. Putsen är bara där för att det ska se snyggt ut.
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Om dränering känns mycke just nu, så kontrollera att vattnet från stuprören kommer bort på ett bra sätt. Inte ovanligt att vad som tolkas som dräneringsbehov egentligen är dåliga dagvatten ledningar.
 
Det kanske räcker med ny puts bara?
 
Tag en titt på dörrfodret på första bilden.
 
Tittar man noga på bilderna så tycker jag att det är putsade träullitskivor som har släppt från väggen. Såna användes för att få lite isolering i källare och har ingen bärande funktion. Jag har det på mina källarväggar från 1951. Som de flesta redan sagt, innan man kan använda källaren så behöver man åtgärda fukten utifrån först.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Som de andra säger:
Dränera FÖRST, renovera SEDAN, annars kommer det du gör att förstöras.

Sedan låter din idé om ett tunt lager cement, sedan ett lager natursten och därefter cement igen väldigt knepigt. Det är dessutom inte tillåtet att plocka sten i naturen.
 
  • Gilla
Cancerman_777 och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Lånar tråden lite då jag har ett liknande problem min entrétrapp:

Söndersprucken och skadad betongtrapp vid entrén till ett hus, behov av reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite spackel och färg från byggmini så är den som ny sen, eller?
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.