Byggahus.se
hej ,

Jag ska bygga en trä däck och behöver skruva bärlina till hus grunden som är betong,jag har en vanligt borr skruvdragare med ingen slagsfunktion ,jag undrar om jag behöver att satsa på en slag skruvdragare också eller det behövs inte för infästning i betongen?

Mvh,
Farhad
 
Prova att borra ett hål med den du har, men troligtvis så kommer du att behöva en borrhammare med SDS-chuck.
 
  • Gilla
fered
  • Laddar…
Är det för att göra hål i betongen behöver du en borrhammare (eller slagborr= sämre än borrhammare). Tänker du på montaget av infästningen så klarar du dig med en vanlig skrivdragare om det är fasadplugg eller vanlig plug med skruv. Skall du använda betongskruv kan du behöva en knackande skruvdragare till dessa.
 
  • Gilla
fered
  • Laddar…
Beror helt på kvaliteten på betongen i fråga, så vi kan inte ge dig ett 100%-igt svar.
Ofta så kommer du inte komma någon vart med en vanlig borrskruvdragare utan slagfunktion, men om du har "tur" så kan det gå utmärkt. Å andra sidan, i så fall har du en lite porösare betong som kommer kräva mer av infästningen av bärlinan än en hårdare betong.

Om det här är det enda du ska göra som kräver att du borrar i betong och din skruvdragare inte klarar arbetet är det bästa nog att hyra en kraftig maskin i några timmar och få arbetet snabbt avklarat.
Men, om du räknar med att borra lite hål då och då så är det helt rätt tillfälle att köpa en kraftigare maskin.
 
  • Gilla
fered
  • Laddar…
Är du säker på att det är armerad betong i grundmuren? Det var vanligt 1920-1940 ca, men därefter är det nästan alltid betonghålsten som är lite lättare att borra i. I betonghålstenen är det bättre att göra många infästningar med kortare skruvar (spikplugg är enklast).
 
  • Gilla
fered
  • Laddar…
Hej,

Tack för alla svaret,jag tycker att jag vill hyra en med slagsfunktionen.Istället jag vill köpa en smål vanligt skruvdragare som är lätt och handy och inte tung ,kan ni tipsa mig en bra modell?


Mvh,
Farhad
 
Har du ingen granne, arbetskamrat eller släkting som kan låna ut sin maskin? Fråga runt!
 
  • Gilla
fered
  • Laddar…
F fered skrev:
hej ,

Jag ska bygga en trä däck och behöver skruva bärlina till hus grunden som är betong,jag har en vanligt borr skruvdragare med ingen slagsfunktion ,jag undrar om jag behöver att satsa på en slag skruvdragare också eller det behövs inte för infästning i betongen?

Mvh,
Farhad
Hyr en maskin för detta på närmaste byggvaruhus typ Bauhaus... Du kommer ångra dig senare annars... Var inte dumsnål nu då maskinhyran kommer vara en väldigt liten del i kostnaden.
 
  • Gilla
fered
  • Laddar…
P petererlandsson1194 skrev:
Hyr en maskin för detta på närmaste byggvaruhus typ Bauhaus... Du kommer ångra dig senare annars... Var inte dumsnål nu då maskinhyran kommer vara en väldigt liten del i kostnaden.
Sen är det såklart viktigt hur du fäster bärlinan beroende på vad det är för betong vi pratar om... Nytt och platsgjutet? Då räcker 8mm, brun plugg och fransk träskruv... är det betonghålsten eller betong från 30-tal så behöver du expanderande plugg av hyfsad längd... oavsett vad så behöver du en ordentlig maskin. som någon skrev... fråga runt bland grannar eller bekanta.. Om någon jobbar i ett "hantverksyrke" så har de maskinen du behöver.
 
  • Gilla
fered
  • Laddar…
F fered skrev:
Hej,

Tack för alla svaret,jag tycker att jag vill hyra en med slagsfunktionen.Istället jag vill köpa en smål vanligt skruvdragare som är lätt och handy och inte tung ,kan ni tipsa mig en bra modell?


Mvh,
Farhad
Det duger bra med Biltema eller Jula om du ska köpa en borrhammare.. Men köp en Borrhammare då och inte en "slagborrmaskin". Om det var en riktig "skruvdragare" du undrade om så skulle jag nog rekommendera en "proffs"-maskin beroende på hur mycket du kommer att skruva... Jag byggde 60m2 altan med en sladddriven maskin från Jula (typ 300:). Skruvade alla bjälkar och trall.. Behövde aldrig byta batteri eftersom den var på el.. Maskinen brann två gånger men tbx till Jula och fick ny på garanti som är två år.. Finns inga garantivillkor på hur du kör maskinen... min var varm så man brände sig emellanåt men när den dog... hämta ut en ny.. Så summan är att jag byggde 60m2 altan med maskin för 300:- och två resor till Jula
 
  • Gilla
fered
  • Laddar…
hsd
Hyr en bultpistol, skjuter fast reglarna med stålspik, snabbt och effektivt
 
  • Gilla
fered
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Hyr en bultpistol, skjuter fast reglarna med stålspik, snabbt och effektivt
Fast det beror väl på underlaget? Kexig betong från 30-tal funkar det ju lite si å så med... eller betonghålsten som man gjutit själv på plats... brukar ju innehålla "sand med en spottloska och spår av cement" så ev infästningar bör vara rejält expanderande eller kemiska.
 
  • Gilla
fered och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.