Byggahus.se
Hejsan jag har en liten tomt som ligger invid en badsjö i Lerums kommun som har strandskydd vilket normalt är 100 meter men just vid här sjön är det utökat strandskydd. Vid möte med kommunens bygglovschef så framkom att på andra sidan om sjön så är strandskyddet ej gällande då det blev detaljplanerat för ett antal år sedan. Sjön är 500 meter ca på diagonalen så en liten sjö. Bygglov o förhandsbesked har nekats. Kommunen gav först preliminärt bygglov på grannens tomt som liggen invid min tomt men detta drogs tillbaka av kommunen och exakta orsaken är okänd idag för mig. Kan ha att göra med att 2 fåglar häckade i sjön o en annan granne ville ej ha bebyggelse här. Lerums kommun köpte tomten av ägaren och äger den nu. Ang. detaljplan så skulle det ej kunna gå att be om detta, jag har ej kunskap heller om dylika ting, för det skulle ta minst 10 år o kosta stora summor uppgav bygglovschefen. Min fråga är om någon har lyckats få dispens vid utökat strandskydd ? Hur i så fall? Dessutom skall man gå via Länsstyrelsen o söka dispens om just strandskydd för att få lov samt därefter söka förhandsbesked från kommunen om preliminärt bygglov.
Det är intressant om någon vet hur man skall rent konkret skriva eller ansöka och vilka skäl som kan anses vara berättigande för en dispans. Man ser inte ens sjön från tomten ifråga, både på grund av avstånd samt på grund av att det är skog emellan och även sommarstugebyggnation emellan. Det ligger permanentbostäder emellan o runt om tomterna. vänligen Lenalo
 
Det vanligaste skälet för dispens är att marken redan är ianspråkstagen. Att där alltså funnits (och finns) en byggnad som stod där innan strandskyddslagen trädde ikraft (1973 ??).
 
  • Gilla
lenalo
  • Laddar…
windestal
Jag förstår det som att fastigheten i fråga ligger mer än 100, men mindre än 300 meter från sjön, dvs hade det bara varit "vanligt" strandskydd hade det inte omfattat fastigheten?

Mitt första tips är nog att du försöker ta reda på varför strandskyddet är utökat för just den här sjön/sidan. Sedan kan man fundera vidare när man vet vad det är man har att argumentera mot.
 
  • Gilla
lenalo
  • Laddar…
Nej finns ingen byggnation på marken. Har ej heller funnits byggnader. Lerums kommun har försökt få bort det utökade strandskyddet men bara lyckats vid vissa av sjöarna. Vi har totalt 8 tomter och vi är ju olika ägare av dem, dessutom köpte kommunen in en tomterna så det fanns väl 9 stycken då. Jag skall försöka få reda på detta om just varför det är utökat. Tror det handlade om naturskyddande intressen, att allmänheten skulle kunna ha tillträde till stränder o naturen men det går hur som helst en liten väg emellan alla tomterna och sjön. Tack för gensavar på frågorna.
 
Som sagt försök gräva fram all dokumentation om beslutet att utöka strandskyddet. Om du har detaljkunskap om beslutet, så blir det lättare att konstruera en argumentation.

Hur kommer det sig att tomterna blivit avstyckade? Normalt kan man inte stycka av en tomt om det inte går att få bygga på den. Hur gamla är tomterna?
 
  • Gilla
lenalo
  • Laddar…
Vägen skulle kunna ge hjälp vid dispensansökan om målet varit att ge människor tillträde till stranden/vattnet. Men är det utökat strandskydd lär det vara för faunans skull, och då lär ingen dispens ges med vägen som grund.

Beklagar.
 
  • Gilla
lenalo
  • Laddar…
Om det inte redan finns något byggt på tomten och Lst lagt 300 meter får det anses som kört. Det blir inget byggnadslov på denna tomt.
Lst har blivit strängare och strängare och även om kommunen säger ja är sannolikheten 99.99 % att Lst säger nej.
 
  • Gilla
lenalo
  • Laddar…
Ja det ser ut som du har rätt där EvaMag och tomterna tillkom ju1945 ungefär. Det är ju även som vi tänker att varför stycka av om det ej någonsin går att bebygga dem? Så är vi dessvärre tvungna att betala avgift till vägeföreningen trots att ingen väg finns.
Finns många aspekter som måste beaktas men jag skall försöka att få reda på när strandskyddet beslutats gälla från och varför. Tack alla snälla för svar!
 
Ibland kan det bli förödande konsekvenser att inte agera.
Bonden i vårt närområde har samma problem. Kan inte stycka av fler tomter än dem som redan är styckade eftersom ingen längre får något byggnadslov då Lst lagt 300 m på hela området.
Det som är byggt kom till före nuvarande lagstiftning.
 
  • Gilla
lenalo
  • Laddar…
L lenalo skrev:
Så är vi dessvärre tvungna att betala avgift till vägeföreningen trots att ingen väg finns.
Hmm, tidigare skrev du att det fanns en liten väg, tillhör den inte vägföreningen?
Om det inte finns någon väg borde vägföreningen inte heller ha några kostnader, så vad betalar ni för?
Om det är så att det *finns* en väg, men ingen möjlighet för er att nyttja den kanske det går att ansöka hos lantmäteriet om nya fördelningstal, där ni med tomter som inte *går* att ansluta till vägföreningen på grund av det utökade strandskyddet antingen kan få utträda eller ett rejält reducerat fördelningstal?
 
Lantmäteriet har precis gjort en ny vägförrättning på området som slutade på en avgift på 499.000 kr eller strax däröver, kommer ej ihåg exakt siffra. Då togs frågan upp om tomterna och ägarna skall betala förrättningsavgift för dem. Det hade ingen betydelse alls att man inte får bygglov eller att det inte finns väg till tomterna. Det skall betalas oavsett. Jag har betalat en rejäl summa nu. Men fortsättningsvis skall det betalas vägavgift inom gemensamhetsområdet oavsett väg eller ej eftersom de hävdar att till exempel brandkår behöver komma fram, hur det nu skall gå till utan väg? Det är trist om det aldrig blir bygglov där och om ägarna skall betala oavsett om väg upprättas dit, vilket ägarna får betala givetsvis och det finns ingen anledning om man ej skall bygga. Hela situationen är tråkig och jobbig att lösa känner jag.
 
Förtydligande där, det finns en liten väg som ligger emellan tomterna och sjön. Till tomterna finns det ingen väg alls. Vägen som finns går längs sjön fram tills sista huset och slutar där. Ovanför den vägen finns det tomter och bakom dessa tomter finns det ytterligare tomter. Ingen har väg.
 
E Evamag skrev:
En bra länk till om strandskydd


[länk]
Tack för länken jag har läst den nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.