Byggahus.se
Hej!

Kort fråga: omfattas tvättstuga av tillgänglighetskravet vid nybyggnation?

Om ja, är måttet 120 eller 130 cm (alt nåt annat)?

Vet att vårt nybygge håller måttet i originalutförande men jag har just beställt en garderobsvägg som kommer minska ner "gången" till 125 cm. Och yes, garderoben kommer att vara ditsatt när slutbesiktning/kommunens koll görs.
 
windestal
Ja, det omfattas av tillgänglighetskrav.
Är tvättstugan gjord med en eller två dörrar?
I exempelritningar med minimimått för tillgängliga badrum och tvättstuga hittade jag denna, som är 180*180, vilket väl tyder på att 120 cm räcker, men det är ju dörr i "båda ändar" i det exemplet...
Exempelritningar på tillgängliga badrum och tvättstugor med måttangivelser och utrymmen för maskiner och tork.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Täppan22
  • Laddar…
windestal
Men räknas garderoben som en fast installation då, eller kan man säga att det bara är att ta bort den den dag det behövs mer utrymme?
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Den har två dörrar (eller egentligen tre, men den tredje går till garaget). Exemplet med 180 cm borde ju tyda på att 120 cm är tillräckligt. Det är det måttet jag haft i bakhuvudet, men nu läste jag 130 cm på olika håll.

Garderoben är ju möjlig att ta bort med lite jobb, men är mer fastmonterad (typ platsbygd) än lösa moduler i stil med Ikeas Pax.
 
windestal
Det finns ju tvättmaskiner som är grundare än 60cm också, så kanske kan man säga att man byter ut tvättmaskinen den dagen, om de gnäller på avståndet och garderoberna är fast inredning?
Men med fler vägar ut borde du kunna hänvisa till exempelirtningarna, som säger att 180cm bredd är tillräckligt. Tror inte du får problem med detta.
 
Tack för svar :)

På andra sidan garderobsväggen kommer det vara fast bänkskiva med diverse skåp/lådor så jag tror tyvärr inte en grundare tvättmaskin kan rädda oss. Men i värsta fall får vi väl säga att garderoben är en enklare modell än vad den egentligen är. Bara att hiva ut om så verkligen behövs.

Tack för ritningen, ska spara den utifall att det blir diskussioner :)
 
BirgitS
Jag gissar att skillnaden beror på om en rullstolsburen person måste kunna vända med rullstolen eller inte. 120 cm räcker för att vrida rullstolen tillräckligt för att kunna öppna t.ex. tvättmaskinsluckan för att stoppa in tvätt och kan man sen fortsätta framåt för att vända i t.ex. garaget så räcker det med 120 cm men om man behöver kunna vända inne i tvättstugan behövs rullstolscirkeln.

T Täppan22 skrev:
Garderoben är ju möjlig att ta bort med lite jobb, men är mer fastmonterad (typ platsbygd) än lösa moduler i stil med Ikeas Pax.
Det borde räcka men olika kommuner kan tolka reglerna lite olika. Hör med en handläggare och i värsta fall får ni ta några garderober som är lättare att ta bort.
Eller gäller det garderob utan tröskel/sockel? För i så fall kanske det räcker med att det går att ha en garderobsdörr öppen och använda de yttersta 5 cm för att vända rullstolen.
 
  • Gilla
Täppan22
  • Laddar…
BirgitS
Redigerat:
windestal
Inga problem om man kommer vidare till andra rum där man kan vända, vilket väl måste gå om ni har tre dörrar in i tvättstugan, 120cm är tillräckligt för att uppfylla kraven för att man ska kunna använda maskinen.
 
Ställ garderoben i ett annat rum tillfälligt
 
windestal windestal skrev:
Inga problem om man kommer vidare till andra rum där man kan vända, vilket väl måste gå om ni har tre dörrar in i tvättstugan, 120cm är tillräckligt för att uppfylla kraven för att man ska kunna använda maskinen.
Dörren till garaget innefattar tyvärr en trappa, så där går vi bet på tillgängligheten. Den andra dörren är en ytterdörr, så där kan man väl heller inte räkna med att man ska kunna köra ut och vända.

Så 125 cm är liksom vad vi har att röra oss på. Om det är 130 cm som är rullstolscirkeln så kommer vår linje behöva vara att vi kan demontera garderoben. Den är redan beställd och kommer att platsbyggas med flera andra förvaringslösningar, så tyvärr kan vi inte ställa den någon annanstans tillfälligt heller. Enda alternativet skulle isf vara att låta bli att montera den när den kommer och göra jobbet själv istället.

Men å andra sidan: när det kommer till sovrum på nedervåningen brukar de ju nöja sig med att se att alternativ planlösning finns, att det går att smälla upp en vägg/dörr. Då borde väl borttagandet av en garderob också kunna slinka igenom? Eller är jag för optimistisk nu kanske...?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag gissar att skillnaden beror på om en rullstolsburen person måste kunna vända med rullstolen eller inte. 120 cm räcker för att vrida rullstolen tillräckligt för att kunna öppna t.ex. tvättmaskinsluckan för att stoppa in tvätt och kan man sen fortsätta framåt för att vända i t.ex. garaget så räcker det med 120 cm men om man behöver kunna vända inne i tvättstugan behövs rullstolscirkeln.


Det borde räcka men olika kommuner kan tolka reglerna lite olika. Hör med en handläggare och i värsta fall får ni ta några garderober som är lättare att ta bort.
Eller gäller det garderob utan tröskel/sockel? För i så fall kanske det räcker med att det går att ha en garderobsdörr öppen och använda de yttersta 5 cm för att vända rullstolen.
Det finns ingen smidig access för rullstol in till ett angränsade rum, det är några trappsteg till garaget och den andra dörren leder ut. Dock är det en garderob med skjutpartier så det finns kanske en liten möjlighet att det kan finnas några cm att ta där om man har dem öppna. Bra tips :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.