Byggahus.se
Har du kollat möjligheten att koppla in vänervatten? Om befintlig ledning ligger långt bort kanske grannarna vill gå ihop och bilda en vattenförening, särskilt om flera andra också är drabbade kanske man redan börjat fundera på det i trakten.
 
K Karlars skrev:
Tack för nyttig info.
Lutar nog åt ett mindre diskbänkssystem tills jag fått utrett ordentligt mina förutsättningar. Så man kan få sitt kaffe! Ska i vilket fall göra en ordentlig vattenanalys, något labb och analyspaket som rekommenderas?
Ja, börja med en ackrediterad vattenanalys från antingen Alcontrol och eurofins. Posta sedan analysen här så kan vi alla slå våra kloka huvuden ihop. Vänta med filter tills du har analysen, dumt att lägga pengar i onödan.
 
S Stefan1972 skrev:
Är inte 33 m väl lite egentligen? Då är ju risken avsevärt mycket större att hamna i gamla sjölager än om man borrar en bra bit ner i berget.
När man får saltvatten är det inte från sjön. Det är relikt vatten. Allra helst så långt in i landet nära större sjöar är det vanligare.
 
Sjöar innebär oftast att man är på låga geologiska områden. Det innebär att man har närmare till resterna från inlandsisen (relikt saltvatten).
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
En fördel med ett litet RO-paket (jämfört med ett stort) som bara avsaltar dricksvattnet är (förutom att det är billigare än ett stort) att du gör av med mindre rejektvatten. Man har en genomströmning av vatten genom filtret, säg 50/50, så att du får hälften av inkommande vatten avsaltat till ditt system och hälften går ut igen, dubbelt så salt. Ofta är det mindre än hälften som utnyttjas, så man spolar ut mer än hälften. Om du gör det med allt vatten till huset kommer du ju pumpa ut minst dubbelt så mycket ur brunnen och det ökade uttaget riskerar att påskynda inträngningen av saltvatten.
Jag tror inte att någon utrustning mår speciellt dåligt av lite salt, det är nog mest för kaffets skull du vill få bort det (men jag har inte benkoll på det, kanske nån här inne vet om t.ex. tvättmaskiner tar stryk av bräckt vatten).
 
Skadan från bräckt vatten eller främst klorid, är på ledningsnätet, VVB, kranar och dyl. Tvättmaskiner, diskmaskiner är oftast anpassade för just korrosion i form av mycket plast. Allt vatten är i grunden korrosivt, frågan är bara hur mycket. Det var längesedan man slutade att gräva ner galvade järnrör i marken, idag är det PEM-slang, och i hus blir det allt vanligare med PEX vilka båda består av plast.

Stora RO enheter har oftast högre kapacitet och bättre teknik som ger mindre rejektvatten. 30-40% är inte ovanligt. Men absolut stora vattenuttag kan ibland öka inträngningen av vatten, främst då vid kusten och havsvatten.
Har man borrat ner till relikt saltvatten så kommer det inte att förändra sig nämnvärt på sikt.

Över 100 i klorid får man en teknisk anmärkning med risk för vattenläcka och reducerad livslängd på ledningsnätet som följd.
Sen är det frågan om vad som är billigast, att åtgärda vattnet eller åtgärda skadorna.

Smakförändringar (bräckt) får man oftast runt 250-300 och då skulle jag våga säga att smaken är inte det största problemet.
 
Ok, där ser man...
 
M mogge_73 skrev:
Skadan från bräckt vatten eller främst klorid, är på ledningsnätet, VVB, kranar och dyl. Tvättmaskiner, diskmaskiner är oftast anpassade för just korrosion i form av mycket plast. Allt vatten är i grunden korrosivt, frågan är bara hur mycket. Det var längesedan man slutade att gräva ner galvade järnrör i marken, idag är det PEM-slang, och i hus blir det allt vanligare med PEX vilka båda består av plast.

Stora RO enheter har oftast högre kapacitet och bättre teknik som ger mindre rejektvatten. 30-40% är inte ovanligt. Men absolut stora vattenuttag kan ibland öka inträngningen av vatten, främst då vid kusten och havsvatten.
Har man borrat ner till relikt saltvatten så kommer det inte att förändra sig nämnvärt på sikt.

Över 100 i klorid får man en teknisk anmärkning med risk för vattenläcka och reducerad livslängd på ledningsnätet som följd.
Sen är det frågan om vad som är billigast, att åtgärda vattnet eller åtgärda skadorna.

Smakförändringar (bräckt) får man oftast runt 250-300 och då skulle jag våga säga att smaken är inte det största problemet.
Har vart mycket att stå i när man flyttar till ett gammalt hus men har äntligen fått en vattenanalys +offert på lösning.
Anmärknigarna är på:
Flourid 2.8mg/l
Ammonium 1.4mg/l
Kalium 16mg/l
Klorid 590mg/l
Natrium 540mg/l
Vattnet var ändå tjänligt.

Lösningen är R-Osmos system 300l/h med 500l bufferttank (så det ska räcka att vattna trädgården och) avhärdare innan osmosen +pumpautomat.
Ca 40% spill på RO systemet behöver spolas ut.
Kostnad för reningen + div tillbehör och installation och igångkörning ligger på 80k vilket jag tror är rimligt. Eller?

Vart gör man bäst av spillvattnet? Har en golvbrunn i källaren men kan inte svära på att den skulle klara svälja 120l/h när systemet går för fulla muggar. Kanske borde leda det till dagvattnet istället, har en brunn nära källaren med pump i som pumpar bort dagvatten från dränering+stuprör. Men har ingen aning om vart det tar vägen sen...
 
Låter väldigt billigt rent spontant. Är det återmineralisering efter RO enheten?

Det är nog bra att leda spillvattnet till dagvattnet.
 
M mogge_73 skrev:
Låter väldigt billigt rent spontant. Är det återmineralisering efter RO enheten?

Det är nog bra att leda spillvattnet till dagvattnet.
Tack för input!
Extra material vid installation skulle tillkomma löpande men kan inte tänka mig att det blir så mycket då offerten verkade ganska komplett vad gäller reningssystemet och dess installation, så det handlar väl mest om rörskarvning och likande detaljer när man kopplar in det på det gamla.

I det priset ingick inte återmineralisering och det vill jag gärna ha, helst bara till kökskranen om det nu skulle göra någon skillnad i det stora hela (känns onödigt att mineralisera vatten till dusch/wc/trädgård) Men det kanske inte är så systemen fungerar.

Men med en rördragning till dagvattnet och återmineralisering så kan jag tänka mig att det drar iväg till en slutsumma på 100k iallafall.
Mvh K
 
RO rening gör att vattnet blir korrosivt och man bör då inte föra det tillbaka i huset utan att man justerat pH-värdet.
Därför justerar man alltid vattnet efter en fullhouse anläggning. Det måste du kolla upp, du bör nog ha fått den informationen kan jag tycka.
5 liter i min på produceringsidan är ju fantastiskt högt, och bara 40% spill det är galet bra.
 
M mogge_73 skrev:
RO rening gör att vattnet blir korrosivt och man bör då inte föra det tillbaka i huset utan att man justerat pH-värdet.
Därför justerar man alltid vattnet efter en fullhouse anläggning. Det måste du kolla upp, du bör nog ha fått den informationen kan jag tycka.
5 liter i min på produceringsidan är ju fantastiskt högt, och bara 40% spill det är galet bra.
Ok tack för info!
Jag vet inte hur erfarna firman är på dessa system så det är bra att få lite info. Billigast är ju inte alltid bäst. Men återmineralisering är då ett krav även ur teknisk synpunkt, jag tänkte mest på hälsosynpunkt att få i sig lite mineraler osv..
 
Ja, det är ur teknisk synpunkt, mineraler får man i sig tillräckligt av genom fast föda, det är väldigt lite salter och mineraler som kommer från vattenkonsumtion.

Lycka till!
 
Jag skulle först och främst kolla med brunnsborrarn om det inte finns möjlighet till att gjuta och höja upp pumpen i hålet för att se om man kommer ifrån saltskiktet...En anläggning i diskbänken blir ni bara besviken på och jag skulle ha det som sista alternativ
 
Men det är väl inte mineraltillskottet som kroppen behöver från vattnet utan att avmineraliserat vatten drar salt och mineral ur cellerna genom osmos? Därför det kan vara farligt att dricka destillerat vatten tex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.