Byggahus.se
För det första, ingen av er har RÄTT till deras tillgångar, dom gör som dom vill. Om jag var gammal och oförmögen skulle jag nog också hellre ge mina pengar till det barn som ställde upp och hjälpte mig.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
A Adam F skrev:
För det första, ingen av er har RÄTT till deras tillgångar, dom gör som dom vill. Om jag var gammal och oförmögen skulle jag nog också hellre ge mina pengar till det barn som ställde upp och hjälpte mig.
Jag håller med här. Om det barn som är där och hjälper och finns till får pengarna och de som inte är där inte får några så är det väl rätt.
Hellre närvaro och omtanke än milimeterrättvisa och att de som är giriga (men inte har tid) får "sin rätt".

Det är så skönt att man kan skänka bort pengar som man vill utan skatt nuförtiden :)

Edit: hade en kusin som fick mycket mer pengar "än han borde fått" av vår farmor. Han var dock alltid snäll och omtänksam mot henne. Så om det gav henne glädje att visa honom lite omtanke så är det värt mer än att jag får pengar som jag ändå har nog av. Och det är värt oändligt mycket att bara kunna släppa det med ett leende :)
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Inge konstigt att de kanske vill ge mer till någon släkting/barn/kompis (oavsett skäl). Men det gör man längs vägen (pengar, tavlor, smycket osv) innan man dör eller via testamentet.

Så länge de är klara i huvudet och sköter ’sig själva’ är det deras pengar och deras tillgångar.. att göra precis vad de vill med! Barn och/el barnbarn ska inte förvänta sig en krona.. (föräldrarna ska kunna leva loppan sista tiden om de vill)

Men det är inte (i min mer el mindre snurriga värld) enligt mig samma sak som att ”låna ut en miljon till en lgh”.

Allt man lånar ska betalas tillbaka, annars är det inget lån! Och är det en gåva på en miljon, ja då bör den iaf registreras..

I detta fallet är det ju dessutom barnbarnet som ”lånat” pengarna, inte det barnet som faktiskt hjälpt föräldrarna. Och med tanke på hur låg räntan varit senaste åren för bostadslån.. så hade jag också blivit misstänksam över ”låneaspekten”.

Vilket i sin tur hade lett mig in på misstänksamhetens väg.. om de blir/blev utnyttjade.. och om det numer finns ett problem att de själva inte kommer klara sig.. och om alla ”försöker ta pengarna” från dem!

Alla dör inte med klar hjärna tyvärr, ibland behöver de hjälp! Och ibland är inte familjen rätt hjälp.. (en utomstående god man brukar vara ett bra alternativ att se över det ekonomiska)

I första hand ska DE ha det bra..
 
Redigerat:
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.