Byggahus.se
Hej!

Jag ska installera en badrumsfläkt, Fresh Intellivent 2.0, i mitt badrum i källaren. Jag har en ventilationskanal men den sitter _i_ duschutrymmet och jag hade satt upp en fläkt där men elinstallatören ville inte installera den där. Sitter ganska lågt på väggen tyvärr.

Nu består källarväggarna av stora ingjutna stenar vilket gör dem till ett helvete att komma igenom, säkert 30-40 cm djupa också, särskilt med en kanal på ca 100 mm.

Så nu funderar jag på att sätta fläkten i fönstret på något sätt. Går det att fixa ”enkelt” på egen hand på något sätt eller är enda lösningen att lämna in till en glasmästare (om det ens går att fixa)?

Eller några andra djärva idéer?

Bifogar bilder på fönstret.


Ett källarfönster med tjocka omgivande väggar och utsikt till en trädgård, potentiell plats för badrumsfläktinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett dubbelfönster i ett källarbadrum med utsikt över träd och en trädgård, potentiell plats för badrumsfläktinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Plocka ut en av rutorna och ersätt den med en lämplig träskiva typ plywood
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Sätt i en plexiglas skiva med hål i
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Plocka ut en av rutorna och ersätt den med en lämplig träskiva typ plywood
Tack för svaret!

Hur plockar jag ut rutan? =)
 
Fulkemisten
Skär försiktigt bort fönsterkittet med en vass och tunn rakbladskniv.
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Beroende på hur hårt kittet är så kan man värma upp det med en varmluftspistol och skrapa med kniv eller stämjärn
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
F frihopper skrev:
Jag har en ventilationskanal men den sitter _i_ duschutrymmet och jag hade satt upp en fläkt där men elinstallatören ville inte installera den där. Sitter ganska lågt på väggen tyvärr.
Det går inte att flytta upp fläkten till takhöjd?
Det vore kanske det bästa att ha fläkten över duschen, bara den kom upp lite.
Vad är takhöjden där i källaren?
Kanske det går att dra ventilationsröret upp genom bjälklaget och ut under en garderob eller något på markvåningen.
 
Magnus E K
Min spontana reflektion är att det känns synd att förstöra det fina fönstret. Jag skulle nog bita i det sura äpplet och betala en håltagare för att ta upp ett riktigt hål i monsterväggen, eller som föregående inlägg föreslog upp genom bjälklaget ifall det är enklare.
 
D Daniel 109 skrev:
Det finns ju relativt platta kanaler så att du kan nyttja det befintliga hålet med flytta fläkten. Tex biltema har den typen av kanaler.

[länk]
Tack för förslaget! Hur skulle jag fästa fläkten i andra änden då?
 
D Daniel 109 skrev:
Det finns ju relativt platta kanaler så att du kan nyttja det befintliga hålet med flytta fläkten. Tex biltema har den typen av kanaler.

[länk]
Nu fick jag en annan idé när du tog upp de platta ventilationsrören. Nu är jag inte hemma så kan inte mäta men det kanske går att fästa den platta kanalen precis vid sidan av fönstret, det är nog en träram som _kanske_ är under 55 mm som den platta kanalen verkar vara. Då slipper jag också "fula" rördragningar till det befintliga hålet då jag kan sätta fläkten ganska nära fönstret.
 
Det blir ändå fula kabeldragningar....

Det känns som att det är lättast att sätta i fönstret ändå, ta bort en av två rutor. Det går ju dessutom att återställa om jag skulle ångra mig.

Men frågan är då, om jag sätter fläkten där ena fönsterrutan suttit, hur blir det med elkabeln när jag öppnar fönstret, eftersom fläkten då "följer med" fönstret i öppnandet? Strunta i att öppna fönstret? =)
 
Montera en flexibel anslutningssladd sista biten.
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
S
F frihopper skrev:
Hej!

Jag ska installera en badrumsfläkt, Fresh Intellivent 2.0, i mitt badrum i källaren. Jag har en ventilationskanal men den sitter _i_ duschutrymmet och jag hade satt upp en fläkt där men elinstallatören ville inte installera den där. Sitter ganska lågt på väggen tyvärr.

Nu består källarväggarna av stora ingjutna stenar vilket gör dem till ett helvete att komma igenom, säkert 30-40 cm djupa också, särskilt med en kanal på ca 100 mm.

Så nu funderar jag på att sätta fläkten i fönstret på något sätt. Går det att fixa ”enkelt” på egen hand på något sätt eller är enda lösningen att lämna in till en glasmästare (om det ens går att fixa)?

Eller några andra djärva idéer?

Bifogar bilder på fönstret.


[bild] [bild]
Försök sätta en sugfläkt på taket där befintlig kanal kommer upp. då slipper du blåsa ut fuktig luft i gamla kanaler.
 
S SNf skrev:
Försök sätta en sugfläkt på taket där befintlig kanal kommer upp. då slipper du blåsa ut fuktig luft i gamla kanaler.
Denna kanal går dock genom väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.