Byggahus.se
Nu är det dags för att olja fasaden , problemet jag har att husleverantören har oljat panelen innan montering men bara en strykning och nu har det gått två år sen dess, och det ser inte så bra ut , så det behöver slipas först ordentligt och olja flera strykningar så nästa år eller året därpå behöver man inte slipa bara olja på , Frågan i den här tråden vilken märke ska man använda?
Jag har hemma följande Cuprinol, Jotun, Flugger, Sigma, alla de här märke är specifika för just ceder,
Är det någon som har några synpunkter eller mer information eller erfarenhet får gärna dela med sig
Tack
 
Jag hade för mig att just cederträ inte behöver oljas in?
 
Atom skrev:
Jag hade för mig att just cederträ inte behöver oljas in?
Man behöver inte, men då blir det grått med tiden, men oljar du det så behåller det den fina brun orange färgen
 
Puffar på denna tråden. Har cederträfasad på tillbyggnad och den har börjat flagna rejält, se bilder.
Hur skulle ni gjort? Vilken olja? Skrapa/slipa innan oljning?
 
  • Cederträfasad med flagnande yta som behöver underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rostagroup
  • Laddar…
Jag skulle ha tvättat, slipat och oljat.

Gjorde detta själv på en cederträfasad och det var herrans slit men resultatet blev mycket bra. Efter tvätt såg fasaden ut ungefär som din. Jag körde sedan med en excenterslip först med grövre och sedan med finare slippapper. (Glöm inte mask och/eller dammsugare).

Om man inte är noga med slipningen så kommer oljan enligt mina erfarenheter suga ojämnt och det blir mörkare där träet inte är ordentligt slipat. Jag har oljat med cuprinols ädelträolja. Först ett varv cederträpigmenterad och efter det 1-2 varv med färglös ädelträolja. Det tyckte jag blev bra.

Har det varit oljat tidigare?
 
Skulle göra tvärtom. Första färglös och andra med pigment. Eller också halva receptet 2 gånger.
 
J joob skrev:
Har det varit oljat tidigare?
Tack för ditt svar @joob! Säljarna sa att den var behandlad med pigmentlös, men jag har mina aningar om att det var pigment pga torkade droppar med mer brunt i.

Mycket jobb sa du? Kanske man skulle leja någon ist... :)
 
  • Närbild av träpanel med torkade droppar i mörkare brun nyans och synliga skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
garvin garvin skrev:
Skulle göra tvärtom. Första färglös och andra med pigment. Eller också halva receptet 2 gånger.
Färglöst först för att träet ska mättas lite innan man börjar på med pigment, är det så du menar?
 
T treman skrev:
Färglöst först för att träet ska mättas lite innan man börjar på med pigment, är det så du menar?
Ja sen är det bra att ha pigment i yttersta lagret. Skyddar mer mot solen.
 
garvin garvin skrev:
Ja sen är det bra att ha pigment i yttersta lagret. Skyddar mer mot solen.
Tack @garvin!
 
Tittade på din nya bild och där ser det ut som att det är färg/olja som bildat film som sedan flagat. Riktigt så har inte min olja betett sig. Snarare så att träet blivit uttorkat, smutsigt och börjat gråna. Hursomhelst tror jag det behöver bort och bli slätt för att det ska bli riktigt snyggt.

Vilken ordning man ska lägga pigmenterad resp opigmenterad olja har jag ingen uppfattning om. Att den pigmenterade ger mer skydd är dock säkert. Första gången jag oljade fasaden körde jag bara opigmenterad och det höll inte lika bra som det gjort nu sista gången jag oljade för två år sedan.
 
J joob skrev:
[...] Snarare så att träet blivit uttorkat, smutsigt och börjat gråna. [...]
Ja jag har funderat en del på det där. Detta är södersida där hela väggen är lika exponerad. Vissa plankor är hur fina som helst medan andra flagnar. Undrar om det är olika kvalitet på virket? Det kan också vara så enkelt att man strukit på olika tjockt såklart. :)
 
  • Trävägg med horisontella plankor, vissa släta och andra med flagande färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej jag är lite nyfiken på ert resultat. Vad kom ni fram till? Har ni bilder så man kan se resultatet?
Jag har nämligen samma problem men min fasad.
Hur fick ni bort de svarta prickar-streck ?
 
S Shad skrev:
Hej jag är lite nyfiken på ert resultat. Vad kom ni fram till? Har ni bilder så man kan se resultatet?
Jag har nämligen samma problem men min fasad.
Hur fick ni bort de svarta prickar-streck ?
Hej Shad, kul att det finns intresse för denna tråd!
Just vår fasad inga svarta prickar, men jag har förstått att många har det problemet. Däremot har delar av fasaden flagnat rejält.
Vi testade först att skrapa trärent på de ställen som gick och sedan stryka ett lager Cuprinol Cederträolja. Resultatet blev dåligt eftersom skillnaden mellan trärena och färgpartier blev mycket stor, och oljan lägger sig som en film utanpå färgen.

Nu håller vi på och slipar hela fasaden med slipmaskin. Jobbigt men förhoppningsvis något vi inte behöver göra igen om vi underhåller på rätt sätt.
Vi misstänker att fasaden tidigare målats eller lackats eftersom olja inte flagnar på detta sätt. De partier som varit väderskyddade har varit superhårda och det har tagit lång tid att slipa ner, vilket också tyder på något annat än vanlig oljefärg.
Jag uppdaterar gärna med bilder vid senare tillfälle om intresse finns!
 
Hej jag håller på också slipa en del i taget, men vad har ni tänkt olja den med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.