Byggahus.se
Hej!

Jag och min sambo ska stycka av en tomt för att på den bygga ett hus och ett garage.

Marken som ska styckas av är nu skogsmark med många träd, så det är inte helt enkelt att på egen hand stega upp tomten för att få fram dess mått och area.

Därför undrar jag om någon här känner till något tekniskt hjälpmedel som med bra precision kan mäta upp tomtens sidlängder och area, som t ex en mobilapp eller en sida/tjänst på internet?

/Jonas L
 
Hur långa är de olika sidorna på tomten? Hur noga är det?
Ett 50-meters måttband borde väl fungera någorlunda att dra mellan träden.

Sedan kommer lantmäteriet med sin differentiella GPS,
och ni får punkter ± 25 mm var gränserna går.
 
  • Gilla
Bostad1 och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur långa är de olika sidorna på tomten? Hur noga är det?
Ett 50-meters måttband borde väl fungera någorlunda att dra mellan träden.

Sedan kommer lantmäteriet med sin differentiella GPS,
och ni får punkter ± 25 mm var gränserna går.

Hej!

Tack för svaret!

Tomten är på ca 2500 kvm, men hörnen är inte rätvinkliga och vi har ännu inte fastställt dess slutliga utseende.
Jag tänkte därför att det kanske finns något GPS-styrt hjälpmedel där man t ex kan stega upp ett tomtförslag och sen få det uppritat på en karta?
T ex att tomtens hörnkoordinater anges, så kan sen tomtens sidmått och arean beräknas och tomten ritas upp digitalt?

/Jonas
 
T
Hitta.se har en tomtgränsfunktion som man tidigare iaf kunde mäta i men vet inte om den är kvar. Den skulle ju kunna användas och printscreenas till paint. Men det blir ju lite grövre och måtten är nog inte så exakta.

Men det är väl lantmätarn som sköter en avstyckning bara ni visar var ni vill ha tomten.
 
Börja med att mäta upp hörnen med GPS. Resten är nedförsbacke.
 
  • Gilla
Bostad1
  • Laddar…
Hej!
Tack för tipset!
Hur exakt kan man mäta med mobilens GPS? Eller kan man mäta på annat sätt?

Jag vill ha felmarginal på högst ca +- 50 cm.

/Jonas

Nyfniken Nyfniken skrev:
Börja med att mäta upp hörnen med GPS. Resten är nedförsbacke.
 
  • Gilla
erland79
  • Laddar…
Tanka ner en app som ger dig GPS-koordinater. Gör sen flera mätningar och räkna ut ett medelvärde.
 
  • Gilla
Bostad1
  • Laddar…
Mobilens GPS är ganska bra för att få lite koll på läget men inget att gå vidare med i juridiska dokument.

Lite beroende hur vegetationen så kan man få ett mått på under 1m noggrannhet. Men förslagsvis låter man sin GPS ligga o mäta medelvärde under några minuter.

Ska du ha koordinater med bättre noggrannhet så kolla med kommunens mätare eller lantmäteriet.
 
  • Gilla
Bostad1
  • Laddar…
Kolla med kommunens mätavdelning (obs inte lantmäteriet) om de kan hjälpa till. Här tar de 1000 kr timmen inkl. moms. Skulle tro det är väl investerade pengar.

Då får du noggranna mätpunkter som du kan gå vidare med, de har även utrustning som löser problemet med skuggande träd.
 
  • Gilla
Bostad1
  • Laddar…
Nu kanske det är sent svar i diskussionen men telefonens GPS har en noggrannhet på 5 meter eller så.
För att uppnå högre noggrannhet så behövs rätt verktyg som kan ta emot korrektioner, sådant köps inte av privatpersoner.

Ett enkelt måttband som KOW rekommenderade och sedan använda telefonen till att inom 5 meter med att senare mäta med måttbandet mer noggrant..
 
  • Gilla
Bostad1
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Tanka ner en app som ger dig GPS-koordinater. Gör sen flera mätningar och räkna ut ett medelvärde.
Det funkar inte så, inom tiden du mäter så är större delen av mätningarna konsekventa, se det som en darttavla de flesta pilar hamnar på samma område, dvs. inte utspritt på tavlan.

För att få noggrannhet så krävs det ett abonnemang som ger korrektioner från fasta GPS punkter som kallas Nätverks RTK.
 
  • Gilla
Bostad1
  • Laddar…
Banvaktarn Banvaktarn skrev:
Det funkar inte så, inom tiden du mäter så är större delen av mätningarna konsekventa
Nu är jag inne på djupt vatten, men förutsatt att felen är konsekventa så kommer det ju att fungera. TS vill veta hur stor tomten är, inte var den ligger någonstans.
 
  • Gilla
Bostad1
  • Laddar…
Tack för svar!

hitta.se tycks inte längre ha den tjänsten.

Jag har nu köpt ett 50 m måttband och mäter upp tomten med det och markerar dess hörn med pinnar.
Arean kan jag nog beräkna ok, trots att hörnen inte är rätvinkliga.


T tobiast skrev:
Hitta.se har en tomtgränsfunktion som man tidigare iaf kunde mäta i men vet inte om den är kvar. Den skulle ju kunna användas och printscreenas till paint. Men det blir ju lite grövre och måtten är nog inte så exakta.

Men det är väl lantmätarn som sköter en avstyckning bara ni visar var ni vill ha tomten.
 
Det du behöver för att beräkna arean, om du har sidornas längder med god precision är Herons formel.
Formel för beräkning av en triangels area med Herons formel där a, b och c är sidornas längder.
där
Matematisk formel för halva omkretsen (s) i Herons formel för att beräkna triangelns area.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Herons_formel

Dela upp ytan du vill beräkna i trianglar. Det spelar ingen roll om de är rätvinkliga. Med ett bra måttband och tungan rätt i munnen när du räknar så bör det bli rätt på några kvadratmeter när på en normalstor tomt.
 
  • Gilla
Bostad1
  • Laddar…
Tack för utmärkt tips!

De gamla grekerna kommer till god användning än idag


PNO PNO skrev:
Det du behöver för att beräkna arean, om du har sidornas längder med god precision är Herons formel.
[bild]
där
[bild]

[länk]

Dela upp ytan du vill beräkna i trianglar. Det spelar ingen roll om de är rätvinkliga. Med ett bra måttband och tungan rätt i munnen när du räknar så bör det bli rätt på några kvadratmeter när på en normalstor tomt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.