Byggahus.se
Fick dit 70reglarna på balkarna med hjälp av en vän. Både limmade och skruvade. Kunde inte hålla mig så fick upp 3st bjälkar med :) Ska utgå ifrån mitten och gå ut mot sidorna. De 2 yttersta är skruvade i alla stående i regelverket så de sitter som berget.
 
  • Ofärdigt rum med isolerade betongväggar, trästommar, träplank och byggmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhus byggarbetsplats, träbjälkar, isolering, oupplyst, oavslutad konstruktion, några föremål och verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Wirre740 och 1 till
  • Laddar…
Ska bara få upp de sista vinklarna så är bjälklaget klart. Golvspånet ligger och väntar :)
 
  • Nybyggd garageinteriör med isolering, träbjälkar och en stängd garageport. Stege och föremål förvaras inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Wirre740
  • Laddar…
Fått fast alla bjälkarna, porten hänger i bjälkarna så allt är klart under. Så idag fick jag dit första vändan med golvspån :)
 
  • Isolerad vinden under konstruktion, träbjälkar, plasttak, byggmaterial synligt, oupplyst, oavslutad inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Wirre740
  • Laddar…
Nu är golvspånet uppe!
 
  • Obyggd vind, isolering, träreglar, byggplast, brunt pappgolv, verktyg och byggmaterial utspridda. Arbetsplats med pågående arbeten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
RmK_71 och 4 till
  • Laddar…
Haft fullt upp med lite andra saker så gått lite trögt.
Men ikväll fick jag några timmar över. Gick till att tejpa lite skarvar och början på installationsskiktet.
 
  • Under konstruktion, isolering, träreglar, plastsvepning, fönsteröppningar, byggråte, kvällshimmel, arbetsmaterial, oinreddt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Antar att du ska upp med ett lager isolering till också? Brukar man inte regla upp liggande för att minimera köldbryggorna då?

/Mats
 
Ska isolera med 45mm till sen ja.
Jo hade det var ett bostadshus så hade jag gjort så. Dock har väl alla jag pratat med sagt att det bör bli minimalt iom jag har folien mellan och att det är ett garage.. Då gjorde jag på enklaste sätt, reglarna är köpta med 3900 och det är vad det är upp.
Men ja du tänker rätt! Detta är inte enligt handboken - men det funkar.

Mvh Jonas
 
En fördel led liggande installationsskikt är att du slipper borra igenom alla reglar när du drar slang till elen eller andra rör och slangar. Sedan är det en fördel när man sätter skivmaterialet då man kan dra fast det mot översta och nedersta regeln så det inte sviktar mellan reglarna. Då kan man lägga OSB-skiva och sedan skruva stående gips mot det så är slipper man fundera på regelträff eller att sätta skruv i skruv eller liknande så jag skulle nog ta mig en funderare om du inte hunnit för långt med installationsskiktet.
 
Sviktar det inte på andra ledden istället då ? Jag tänker att med ett lager gips på OSB:n som läggs med skarvarna omlott så blir sviktandet inget större problem. Och oavsett blir det väl cc 600 mellan reglarna.

Jonas: jag ser att du installerat ångspärr i ditt garage. Jag lyckas inte komma fram till något beslut hur jag ska göra med det. En del tycks mena att det inte behövs eller ens är önskvärt om man inte ska värma upp mer än till 10 grader konstant. Detta på grund av risken för omvänd konvektion. Andra menar att det alltid ska vara ångspärr men det tycks inte finnas någon konsensus en bland experter. Jag antar även att fuktproblem är lite beroende av var i landet man bor. Här i Norrland är det nog mindre problem än t. ex p Västkusten.

Hur har du tänkt? Men du kanske tänker ha varmare i ditt garage. Det hade jag också haft om jag haft någon vettigare/billigare uppvärmning. Nu blir det elpatron och golvvärme.

/Mats
 
Tomture61
Du kan lägga reglar längs uppe , nere och där skivorna ska skarvas på mitten , men nu får all el dras från taket . Du går däremot miste om att bryta köldbryggor.
 
S senmathal skrev:
Sviktar det inte på andra ledden istället då ? Jag tänker att med ett lager gips på OSB:n som läggs med skarvarna omlott så blir sviktandet inget större problem. Och oavsett blir det väl cc 600 mellan reglarna.

/Mats
Jag tänker mest på svikten mellan reglarna eftersom det inte finns något som håller emot uppe vid taket eller nere vid golvet om man inte kortlar där.Jag är rätt så säker på att jag satte installationsskiktet med cc45 och med OSB+gips så sviktar det inget.

Men fördelarna med liggande är väll då:
- slipper kortla
-lättare dra el i vägg
- mindre köldbrygga
 
Tänkte köra på liggande takgips på väggarna, så då bör ju reglerna sitta så som de gör nu? Eller tänker jag fel?
Pallar iiinte gå runt och spackla och slipa, så jag lägger dem omlott.
Sen iom att jag ska ha osb så trodde jag inte att jag behövde ha reglar längs med alla gipsskivor?

Som jag gjort med folie m.m. är så jag snackat mig fram med snickarna och de tyckte det lät bra.

Uppvärmningen är tänkt att hållas strax under rumstemperatur, alltså 16-18 grader konstant. Jag har börjat fundera på om man skulle haft någon ventilation upp genom innertaket till vinden så att luften inte står helt still?
 
Tomture61
Finns gips utan spackeldike.
Ang din ventilation rekomenderar jag dig att sätta en ventil på högsta stället i lokalen , som vädrar ut luften ute , ej till vinden.
Ventilation behövs även till ditt täta garage.
 
Redigerat:
Tomture61 Tomture61 skrev:
Finns gips utan spackeldike.
Ang din ventilation rekomenderar jag dig att sätta en ventil på högsta stället i lokalen , som vädrar ut luften ute , ej till vinden.
Ventilation behövs även till ditt täta garage.
Tänkte såna med en lätt 45graders fasning. Tror de kallas tskgips?
Ok, ventilera ut och inte upp..
 
B Beppo skrev:
Jag tänker mest på svikten mellan reglarna eftersom det inte finns något som håller emot uppe vid taket eller nere vid golvet om man inte kortlar där.Jag är rätt så säker på att jag satte installationsskiktet med cc45 och med OSB+gips så sviktar det inget.

Men fördelarna med liggande är väll då:
- slipper kortla
-lättare dra el i vägg
- mindre köldbrygga
Då får man väl kortla i alla hörn i stället för att det inte ska svikta där. Men om du satte cc 45 fick du kapa all 45 mm isolering på längden då? Det låter lite jobbigt. Har aldrig hört något annat än cc 60 i väggar, inte ens om man har enbart gips i väggarna. Men jag håller med om fördelarna med liggande.

/Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.