Byggahus.se
Vi har köpt ett hus i akut behov av målning av fasaden. Färgen flagnar på hela huset.
Nu känner vi att vi inte har tid och ork att måla huset själva i sommar och inte råd att hyra in en firma som gör jobbet.
Så frågan är: ska vi hyra en ställning och måla så mycket vi hinner i sommar?
Ta ett lån och hyra in en firma?
Eller låta det vara och eventuellt byta panel om nåt år?
Panelen är gammal och börjar bli dålig ändå och kanske behöver bytas, men vilka nackdelar finns med att vänta, bortsett från att det ser fult ut?
Fördelen med att byta panel är ju att då kan man måla den nya med slamfärg och slippa skrapa i fortsättningen!
 
Redigerat:
Lär nog inte bli så mycket sämre på ett år.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
S
"Vi har inte tid och ork". Nej, men då kanske ni inte ska bo i hus heller. Ta inte massa genvägar i livet. Skit i alla andra åtaganden och fokusera på målningen. Skrapa huset och grundmåla och försök få på ett lager med täckfärg. Att måla ett hus går snabbare än man tror och bjuder ni in vänner och bekanta går det riktigt snabbt.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Ni behöver ju inte måla hela huset detta år?
Sprid ut arbetet på fyra år så blir det helt plötsligt lite lättare, en sida per sommar.
 
  • Gilla
Kirre2
  • Laddar…
S Stadsfiskalen skrev:
"Vi har inte tid och ork". Nej, men då kanske ni inte ska bo i hus heller. Ta inte massa genvägar i livet. Skit i alla andra åtaganden och fokusera på målningen. Skrapa huset och grundmåla och försök få på ett lager med täckfärg. Att måla ett hus går snabbare än man tror och bjuder ni in vänner och bekanta går det riktigt snabbt.
Att måla ett hus tar längre tid än man tror. Och det här huset bor vi inte i.
Anade att det skulle dyka upp nån moraltant här... :rofl:
 
H Holmspel skrev:
Ni behöver ju inte måla hela huset detta år?
Sprid ut arbetet på fyra år så blir det helt plötsligt lite lättare, en sida per sommar.
Det var lite så vi tänkte. Frågan är om panelen klarar sig så länge bara.
 
Kan vara ide att fastställa. Hur dålig panelen redan är. Kanske bortkastade pengar att måla.
 
  • Gilla
Kirre2
  • Laddar…
garvin garvin skrev:
Kan vara ide att fastställa. Hur dålig panelen redan är. Kanske bortkastade pengar att måla.
Ja, vi får titta närmare på det när snön försvinner!
 
S Stadsfiskalen skrev:
Moraltant, ja lever man i förnekelse så kan man ju häva ur sig sådana ord. Ta tag i problemet bara.
Definiera förnekelse. Jag har det här huset. Jag visste när jag köpte det att det behöver målas. Jag visste när jag köpte det att det skulle bli svårt att få tid att göra det i sommar. (Angår inte dig vad jag ska göra istället.) Jag frågar vad nackdelarna med att vänta ett år eller så är. Vad är det jag förnekar?
 
  • Gilla
Luc Reiner och 1 till
  • Laddar…
På vårt hus var fasaden skaplig innan vintern nu ser den bedrövlig ut på delar. Så mycket kan hända på några månader. Vi satsar på att hinna måla det värsta iår iallafall så får vi se hur mycket vi hinner.
 
  • Gilla
Kirre2
  • Laddar…
Fasader brukar ha olika bra sidor.
Hos oss är det sydvästsidan som alltid är värst. Den slits typ 4 ggr så fort som nordostsidan.
Så det är förmodligen 1 sida som är värre än de andra. Börja med den.
 
  • Gilla
Fruktsallad
  • Laddar…
Jo, så är det nog. Jag har tittat på huset tidigare och lade märke till att ena gaveln började bli dålig. Så antagligen är det den man ska börja med. Fast jag tycker hela huset ser ganska eländigt ut nu.
 
Hur länge kan man räkna med att en fasad håller innan den behöver bytas, om den målas som den ska?
 
Trä tål vatten tro det eller ej. Färg är i begynnelsen bara en estetisk detalj. Det är nog få hus som är i "akut" behov av ommålning på det viset. Om man nu inte har konstant solpåslag eller konstant slagregn då förstås..........
 
  • Gilla
Kirre2
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Hur länge kan man räkna med att en fasad håller innan den behöver bytas, om den målas som den ska?
I oändlig tid. Men det är ytterst få fasader som under hela sin livstid verkligen målas vid exakt rätt tid.

Jag föreslår att du hyr en skylift. Jag har tidigare målat huset med hyrd ställning. En mindre ställning där jag kommer åt 2 - 3 m åt gången, får flytta den och nästa 2 -3 m osv. Tog 2 v för en sida av huset.

Sedan hyrde jag skylift, för en gavelsida (nästan 10m till nock). Då kunde jag ta en hel sida på 2 dagar. Året efter hyrde jag igen och tog två sidor på 3 dagar. Då passade jag dessutom på att spruta mossborttagning på taket från skyliften.

Det kostade bara lite mer att hyra en skylift i 2 dagar, än ställning i två veckor.
 
  • Gilla
Kirre2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.