Byggahus.se
Hej,
Vi ska få vårt hus putsat med tunnputs i vår och firman som ska putsa sa att antingen kunde vi stå för materialet eller så kunde dom göra det, så nu håller vi på att kolla upp lite olika tillverkare osv. Mest för att se så firmans offert på material ligger förhållandevis rätt.
Vi får lite olika bud från olika tillverkare och skulle vilja få er input i frågan.

Vi har pratat med Caparol, STO, Weber och H+H.
Sto rekommenderar deras system StoNordic (StoPrim och StoLevell Cote F).
Caparol rekommenderar deras system Alsitopp F
Weber ville vi skulle prata med deras ÅF och ville inte säga så mycket mer än så.
H+H har vi inte riktigt hunnit få offert ifrån.

Jag undrar nu om det skiljer mycket mellan de olika systemen, det finns säkert en mängd olika sorters tunnputs, men vilka ska man lita på, för alla pratar ju för sina produkter.
Tex så pratade jag med Caparol och förklarade att Nordsjö hade en färg som hette Murtex Siloxane, som knappt inte släppte in något vatten, men utåt släppte den vatten/ånga. Det tyckte personen jag pratade med lät magiskt och ifrågasatte trovärdigheten hos Nordsjö. Medans i deras offert hade de en färg som heter AmphiSilan NQG som verkar vara en exakt likadan färg (bindemedel silkonemulsion) men som verkar vara ganska mycket dyrare.

Som jag har förstått det så appliceras sakerna i denna ordningen:
  1. Lättbetongen primas
  2. Grundputs appliceras med tandad spackel eller spruta (ca 7mm)
  3. Armeringsväv appliceras i yttersta skiktet av grundputsen
  4. Ytterligare ett lager (3-4mm) av grundputsen appliceras utanpå armeringen
  5. Putsen primas när den torkat ut
  6. Färg appliceras i två omgångar för att få total täckning
Vilken puts och färg har ni använt er av och vad var era åsikter om produkterna?
 
Det ska väl vara en ytputs också? Inte säkert det ser så kul ut att måla direkt på grundputsen.
Edit: Sto skriver så här "På lättbetong används StoLevell Cote F lågalkalisk och det rekommenderas användning av ytputs"

Vi har StoNordic (StoPrim Micro + StoLevell Cote F + glasfiberväv + StoLotusan). Lotusanen är infärgad så vi slapp måla fasaden.
Materialkostnaden blev 380:-/kvm inkl allt smått runt om (plast för fönster etc). Firman som putsade stod för materialet så jag vet inte om det var ett bra eller dåligt pris (vi fick fast pris på hela jobbet inkl material)

Vi har haft fasaden färdigputsad ett år nu, med ett gäng tallar bara några meter från huset. Taket/plåten har på sina ställen fått lite påväxt av alla barr, men fasaden ser fortfarande helt ny ut. För kort tid för säga nåt säkert, men inget att klaga på än så länge!
 
Nja, Sto själva säger att om man kan slätfärga fasaden med enbart StoLevell Cote F puts (lite tjockare dock).
För våran del så försöker vi spara så mycket pengar som möjligt genom att göra så mycket vi kan själva.
Så frågan är om man vinner något ekonomiskt på att slå på en färgad ytputs. Rent logiskt tycker jag det borde gå åt mer färg om det blandas med ytputsen mot om man skulle tex rolla på den i efterhand.

Är StoLevell Cote F deras bästa puts för ändamålet eller är det någon som har koll på deras övriga putsprodukter?

Bild 1 - Slätfärg på grundputs
Bild 2 - K15 med primer på grundputs
 
  • Hörna av en provyta med StoLevell Cote F puts i två finishar; slät på ena sidan och texturerad på den andra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Jämförelse av grundputsade ytor, en slät och en med textureffekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Priset vi fått på material (primer, grundputs och väv) ligger på 130:-/m2 exkl. moms.
 
Det måste ju vara ett lågalkaliskt bruk om det är lättbetong, annars blir det skit när fasaden blir fuktig. Jag tror Cote F är stos enda lågalkalisk bruk (men jag är inte insatt i alla deras produkter).

Lotusanen stod för halva vår materialkostnad, så jämfört med att måla med en silikatfärg är den klart dyrare, men de flesta verkar överrens om att det är den bästa produkten för en putsfasad i Sverige. I rena pengar räknat blev det inte ens 20.000 dyrare än de billigaste alternativen, så vi tyckte absolut det var värt de pengarna.
 
Jag har för mig Mapei har ett putssystem för lättbetong som är betydligt billigare än Stos, men jag har ingen mer info om det. Var nån putsfirma vi pratade med som hade det som budgetalternativ om man inte ville gå på Stos produkter, och då rörde det sig om halva materialkostnaden ca.
 
B Byggmarodören skrev:
Det måste ju vara ett lågalkaliskt bruk om det är lättbetong, annars blir det skit när fasaden blir fuktig. Jag tror Cote F är stos enda lågalkalisk bruk (men jag är inte insatt i alla deras produkter).

Lotusanen stod för halva vår materialkostnad, så jämfört med att måla med en silikatfärg är den klart dyrare, men de flesta verkar överrens om att det är den bästa produkten för en putsfasad i Sverige. I rena pengar räknat blev det inte ens 20.000 dyrare än de billigaste alternativen, så vi tyckte absolut det var värt de pengarna.
StoLotusan skulle kosta 56:-/m2 för våra ytor.
Men det är ju bara färg som för vår del eventuellt ska rollas på då.
Vet inte riktigt hur de räknat, men jag misstänker att mängden färg bara är för en strykning, så priset är nog lite missvisande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.