Byggahus.se
Vad är egentligen rimligt att betala för att en röris tinar upp vattenledningarna genom spolning?
Vi fick hjälp med just detta och fick nu en (i mitt tycke) löjligt dyr faktura.. Dels 450 kr/timme i tre timmar (rimligt) men även 4500 kr för "etablering is-tining"?? Dom spolade m högtryck och det visade sig att ledningen inte frusit. Jag tycker det känns helt orimligt dyrt?? Är jag ute och cyklar??
 
S
Kanske är hyra eller extradebitering för specialutrustning?
 
S sinuslinus skrev:
Kanske är hyra eller extradebitering för specialutrustning?
Det är iaf inget dom är specificerat i så fall.
Det enda specifikationer som står är dom jag skrev..
 
Väldigt låg timkostnad ?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
L Lisa Aurell skrev:
Vad är egentligen rimligt att betala för att en röris tinar upp vattenledningarna genom spolning?
Vi fick hjälp med just detta och fick nu en (i mitt tycke) löjligt dyr faktura.. Dels 450 kr/timme i tre timmar (rimligt) men även 4500 kr för "etablering is-tining"?? Dom spolade m högtryck och det visade sig att ledningen inte frusit. Jag tycker det känns helt orimligt dyrt?? Är jag ute och cyklar??
4500 låter lite dyrt, men det är vanligt att man tar betalt för specialmaskiner. Timkostnaden var låg däremot. Men varför behövdes detta om ledningen nu inte frusit?
 
R RoBo skrev:
Väldigt låg timkostnad ?
Normal väl? Typ 450-550 ligger den väl ofta på?
 
L lordi skrev:
4500 låter lite dyrt, men det är vanligt att man tar betalt för specialmaskiner. Men varför behövdes detta om ledningen nu inte frusit?
Vet inte, jag tror dom körde med "vanlig" högtryck men det vet jag ju egentligen inget om. Dom provspolade en gång och då gick ju vattnet igenom som det skulle.dom hittade en frusen koppling, men den bytte dom inte, det gjorde ett annat företag.
 
L Lisa Aurell skrev:
Normal väl? Typ 450-550 ligger den väl ofta på?
Ja, fast plus moms.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Det är exkl moms. Totalt gick fakturan på 7313 kr.
 
Dessutom har rörfirman lagt på ytterligare 585 kr för "underentreprenör".
 
Låter lite som ni inte har en aning om vad som gjorts eller om det var fruset.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Jo då. Dom spolade vattenledningen, mellan brunn och hus. Det visade sig att det som frusit var en rörkoppling uppe i krypgrunden och inte vattenledningarna. Jag vet bara inte vilken maskin som använde för att spola, eftersom den stod i deras bil.
 
Tycker nog det låter rimligt. Är ju inte bara att kunna spola tina vattenledningar.
 
Okej, men vad är det som de faktiskt tar betalt för då? De har ju redan fakturerat en Timpenning. Vad är resten? Tex: en plattsättare tar ju inte först en timkostnad och sedan dessutom en kostnad för arbetet? Arbetet ÄR ju timkostnaden.. Hur kommer det sig att dom här kan det? Att spola en ledning som det är ett vanligt stopp i går ju på 1500-4000. Totalt. Inkl timkostnad.
 
kulle
Troligtvis vill dom inte ha fler såna jobb :thinking:
 
  • Haha
RoBo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.