Byggahus.se
R
FreQa FreQa skrev:
Haha, ja jo det borde jag snart kunna!
Håller den tunna plåten så den inte bucklar sig? Blir den inte för tunn att banka bort slaggen även om man förstärker under?
Du får ha en liten jobb plåt, typ 4 mm 30x30 cm som du kan flytta runt med. När du har svetsat ett tag kommer du att märka att slaggen kommer lossa i sjok dvs. det blir inte mycket hackande alls utan mest borstande.
Fördelen med hel plåt är att man slipper stänk på benen.
 
R
En magnetisk svetsvinkel kan vara bra att ha.
Orange magnetisk svetsvinkel mot vit bakgrund.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
En fråga till er som svarat tidigare i tråden : hur ser era svetsbord ut? Önskar lite idéer. En rejäl plåt så man kan svetsa småsaker på vore det bästa som man kanske kunde ställa på ett par bockar.
Man tager vad man haver ... ;)
 
  • Verkstadsbänk med diverse verktyg och byggmaterial, inklusive skyddshjälm och elektriska verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
En fråga till er som svarat tidigare i tråden : hur ser era svetsbord ut? Önskar lite idéer. En rejäl plåt så man kan svetsa småsaker på vore det bästa som man kanske kunde ställa på ett par bockar.
Baskravet är en yta och omgivning som inte kan fatta eld men utöver det finns många avvägningar. Det är fint med en plan yta som referens när du svetsar ihop saker. Vanliga lösningar på det är som du säkert sett endera en plåt tjock nog att inte slå sig, eller ett ribbverk av grova profiler. Båda har sina för och nackdelar.
Efter några iterationer ser min uppställning ut så här med en 10 cm tjock gjutjärnsskiva (90*60 cm) som står på ett lyftbord. För mig med litet utrymme och lågt i tak är det viktigt med ett höj- och sänkbart bord som jag även kan ha till annat än svetsning. Loppor fasnar inte så lätt på gjutjärn och jag har en en ekparkett jag lägger på när jag behöver det till snickeri (limningar och montering).
Höj- och sänkbart svetsbord med tjock gjutjärnsskiva i ett rörigt verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Baskravet är en yta och omgivning som inte kan fatta eld men utöver det finns många avvägningar. Det är fint med en plan yta som referens när du svetsar ihop saker. Vanliga lösningar på det är som du säkert sett endera en plåt tjock nog att inte slå sig, eller ett ribbverk av grova profiler. Båda har sina för och nackdelar.
Efter några iterationer ser min uppställning ut så här med en 10 cm tjock gjutjärnsskiva (90*60 cm) som står på ett lyftbord. För mig med litet utrymme och lågt i tak är det viktigt med ett höj- och sänkbart bord som jag även kan ha till annat än svetsning. Loppor fasnar inte så lätt på gjutjärn och jag har en en ekparkett jag lägger på när jag behöver det till snickeri (limningar och montering).
[bild]
Har du en planskiva som svetsbord?........ en sån där stor planskiva kostar ju en förmögenhet.
 
H heimlaga skrev:
Har du en planskiva som svetsbord?........ en sån där stor planskiva kostar ju en förmögenhet.
Du känner mig nog tillräckligt bra för att inse att inga förmögenheter är inblandade ;) Fick tag i den när jag hämtade mina saker från Kohlsva bruks konkursauktion. Personen som vunnit den hade lämnat den då de inte orkade bära ut den. Det var i slutet av dagen och jag skulle få den för 200 kr bara jag klarade att bära med mig den. Jag kände mig motiverad :strong:
 
  • Gilla
  • Wow
VidarH och 3 till
  • Laddar…
Det här är ett svetsbord. Kostar en förmögenhet.
Svetsbord i verkstad med hålmönster, verktyg och svetstillbehör på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nanowire nanowire skrev:
Baskravet är en yta och omgivning som inte kan fatta eld men utöver det finns många avvägningar. Det är fint med en plan yta som referens när du svetsar ihop saker. Vanliga lösningar på det är som du säkert sett endera en plåt tjock nog att inte slå sig, eller ett ribbverk av grova profiler. Båda har sina för och nackdelar.
Efter några iterationer ser min uppställning ut så här med en 10 cm tjock gjutjärnsskiva (90*60 cm) som står på ett lyftbord. För mig med litet utrymme och lågt i tak är det viktigt med ett höj- och sänkbart bord som jag även kan ha till annat än svetsning. Loppor fasnar inte så lätt på gjutjärn och jag har en en ekparkett jag lägger på när jag behöver det till snickeri (limningar och montering).
Motiverad var ordet! 10 cm planskiva väger nästan ett halvt ton. :) Eller blev det decimalfel? ;-)
 
nanowire nanowire skrev:
Du känner mig nog tillräckligt bra för att inse att inga förmögenheter är inblandade ;) Fick tag i den när jag hämtade mina saker från Kohlsva bruks konkursauktion. Personen som vunnit den hade lämnat den då de inte orkade bära ut den. Det var i slutet av dagen och jag skulle få den för 200 kr bara jag klarade att bära med mig den. Jag kände mig motiverad :strong:
Ja jag känner dig så pass bra.....men jag tänker på återanskaffningsvärdet.
Jag har nämligen tittat på att skaffa en sån där att ha som referens då jag skall renovera kipphyveln. Det handlar om en väldig massa pengar..... som jag får tillfället inte har råd med.

Fast å andra sidan vet vi ju inte vad planskivan var i för skick då du köpte den. Den kan ju ha varit sliten och i behov av omskavning och det är omöjligt för en amatör att skava om en sliten planskiva utan att ha tillgång till en större planskiva som referens. Nogrannheten skall ju vara kring 0,03 mm eller någonting ditåt då man har skavat färdigt.
 
mattiasp mattiasp skrev:
Det här är ett svetsbord. Kostar en förmögenhet.
Hög "vill ha" nivå på ett sånt där! 10' är lite på gränsen, men inte direkt en förmögenhet. Sugen på att köpa ett "riktigt" för att kunna utnyttja jiggar, det jag byggde av lite U-balk från skroten och lite fyrkantsrör är inte vinkelrätt (nära, men kraven har ökat) någonstans. Skönt att kunna spänna fast saker lite hur som helst åtminstone!
 
  • Hemmagjord svetsad metallkonstruktion med U-balk och fyrkantsrör, med spännverktyg och klämmor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nanowire och 5 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Ja jag känner dig så pass bra.....men jag tänker på återanskaffningsvärdet.
Jag har nämligen tittat på att skaffa en sån där att ha som referens då jag skall renovera kipphyveln. Det handlar om en väldig massa pengar..... som jag får tillfället inte har råd med.

Fast å andra sidan vet vi ju inte vad planskivan var i för skick då du köpte den. Den kan ju ha varit sliten och i behov av omskavning och det är omöjligt för en amatör att skava om en sliten planskiva utan att ha tillgång till en större planskiva som referens. Nogrannheten skall ju vara kring 0,03 mm eller någonting ditåt då man har skavat färdigt.
Jag vet inte vad för budget eller behov du har, men jag har som billigast, hittat en 400x630x100mm planskiva i granit för 260 euro + frakt från en finsk webbaffär, det är ett framtida inköp jag tänkt mig:

https://www.konecon.fi/product/1405/graniitti-mittataso-630-x-400-x-100-mm
 
G Guson skrev:
Motiverad var ordet! 10 cm planskiva väger nästan ett halvt ton. :) Eller blev det decimalfel? ;-)
Den är inte solid som tur är, 1” top med ribbstruktur på undersidan :)
 
D DennisCA skrev:
Jag vet inte vad för budget eller behov du har, men jag har som billigast, hittat en 400x630x100mm planskiva i granit för 260 euro + frakt från en finsk webbaffär, det är ett framtida inköp jag tänkt mig:

[länk]
Tack för tipset!
Det är för mycket pengar för mig just nu men det är inte helt oöverkomligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.