Byggahus.se
J justusandersson skrev:
Om du vet taklutningen och husets invändiga bredd kan jag räkna ut högbenens längd själv. Jag måste veta (på ett ungefär) var huset ligger för att bedöma snözon.
Jag vet inte exakt men skulle tro att den är 45grader. Huset är, från innervägg till innervägg, ca.7,8meter. Det ligger i Tranemo Kommun, Västra Götalands län :)
 
J Jarlsgård skrev:
Det är inte omöjligt att det inte är byggt som ritningen säger.

Tittar jag på mina ritningar (byggt 1964) så är det flera saker som inte stämmer. Tex har jag ingen matkällare under trappan som ritningen säger, inte 3 takfönster och sektionsritningen luras. Står att ena väggen i alla sovrum är bärande vilket man ser om man tittar på planlösningen inte stämmer utan det är bara 2 bärande balkar... Sånt kan vara svårt att hitta men ibland stämmer som sagt inte allt
Haha ja det är en överraskning vad man än ska göra i gamla hus :seenoevil:
 
Taket klarar sig utan stödben. Det är tack vare den rejäla taklutningen. Snölasten reduceras och en del av taklasterna hamnar som normalkrafter i högbenens längdriktning. Men du får inte flytta upp hanbjälkarna. Då krävs det stödben.

Det är väldigt ovanligt med ramtakstolar från den tiden utan stödben, i varje fall enligt min erfarenhet.
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Taket klarar sig utan stödben. Det är tack vare den rejäla taklutningen. Snölasten reduceras och en del av taklasterna hamnar som normalkrafter i högbenens längdriktning. Men du får inte flytta upp hanbjälkarna. Då krävs det stödben.

Det är väldigt ovanligt med ramtakstolar från den tiden utan stödben, i varje fall enligt min erfarenhet.

Hanbjälken finns ingen mening med att göra mågot med då den utgör tak på övervåning och golv i vinden som också är helt klätt i spontat virke.

Jag tackar ödmjukast för hjälpen! Nu ska här rivas :D
 
J justusandersson skrev:
Taket klarar sig utan stödben. Det är tack vare den rejäla taklutningen. Snölasten reduceras och en del av taklasterna hamnar som normalkrafter i högbenens längdriktning. Men du får inte flytta upp hanbjälkarna. Då krävs det stödben.

Det är väldigt ovanligt med ramtakstolar från den tiden utan stödben, i varje fall enligt min erfarenhet.
Alltså att det oftast endast har en praktisk funktion på en ok takhöjd för att utgöra ”yttervägg”? Intressant att veta
 
Semiproffset Thiger skrev:
Alltså att det oftast endast har en praktisk funktion på en ok takhöjd för att utgöra ”yttervägg”? Intressant att veta
Som jag tolkar det är det helt beroende på hur övriga delen av taket är konstruerat. Typ al takstol, lutning osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.