Byggahus.se
mattiasp mattiasp skrev:
Jag har tagit hand om biledaren på EQLQ i Hagercentral ned snabbkoppling på noll- och jordskenor just med hjälp av Wago 222. Inte så lätt att få in biledarna i snabbplintarna.

Om det nu visar sig vara otillåtet får jag svår ångest.
Hur har du gjort?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har inte heller hittat några förbud i vare sig lag, föreskrifter eller standarder mot att ha en skarv i en centralkapsling, oavsett hur skarven är utförd.

Man kan ju alltid falla ner på "god elsäkerhetsmässig praxis", en fin slaskparagraf som kan få agera regel till precis vad som helst man vill tycka. :) :cool:
God elsäkerhetsteknisk praxis är ett utmärkt uttryck. Man får väl säga att det är praxis att inte skarva med t.ex. Wago inom ett kopplingsutrymme. Sen får man bedöma hur det påverkar elsäkerheten. Anläggningen blir ju inte speciellt överskådlig om många kopplingar förekommer och jag skulle aldrig acceptera det vid nyinstallation. Att det däremot sitter en Wago eller två i en gammal central ser jag inte som ett problem.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Det finns ju DIN-sken hållare för wagosar, blir överskådligare.
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Det finns även kopplingsplintar för DIN-montage? Centralen till vår LTA-anläggning har sådana från fabrik för inkoppling.
 
A
Hur gör man med en för liten jordplint om det inte finns plats för en extra i centralen?
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det finns även kopplingsplintar för DIN-montage? Centralen till vår LTA-anläggning har sådana från fabrik för inkoppling.
Ja, det är plintar, det är inte samma sak och att de är ok är nog alla elektriker rörande överens om.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
richardtenggren
J Johan456 skrev:
Ja, det är plintar, det är inte samma sak och att de är ok är nog alla elektriker rörande överens om.
Vad blir då skillnaden med en Wago i DIN-hållare?
 
Erik_Hansson skrev:
Hur gör man med en för liten jordplint om det inte finns plats för en extra i centralen?
Man tänker till innan. Hårt men sant, div lösningar finns men att använda Wago för det är inte ok. Hur tänker du?
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Vad blir då skillnaden med en Wago i DIN-hållare?
Det blir att likställa med en plint=ok. Lösa kopplingar bör undvikas.
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 1 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Hur har du gjort?
Jag uttrycker mig tydligen oklart. Biledare från EQLQ in i Wago 222, från Wagon g/g EK in i jordskena med snabbanslutning. Ty, biledaren skall jordas i matande ände.
 
mattiasp mattiasp skrev:
Jag uttrycker mig tydligen oklart. Biledare från EQLQ in i Wago 222, från Wagon g/g EK in i jordskena med snabbanslutning. Ty, biledaren skall jordas i matande ände.
Ska och ska, biledaren KAN (bör företrädesvis) anslutas i matande ände. Det blir ju sådär med en skarv per biledare men förstår ditt dilemma. Et tips är att tvinna alla biledare och ansluta dessa under en av de större skruvanslutningarna. Det anser jag är den bästa lösningen för biledare när det gäller Hagers snabbanslutningar.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Ja, så kan jag göra nästa gång. I mitt fall tvinnade jag ihop de tre eller fyra biledare det rörde sig om och anslöt i samma Wago 222.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Ja, så kan jag göra nästa gång. I mitt fall tvinnade jag ihop de tre eller fyra biledare det rörde sig om och anslöt i samma Wago 222.
Det var därför jag frågade hur du gjort förut. Nu har du plötsligt kopplat biledaren från 4 kablar till en EQ och sen till jordskenan, i princip har du gått ner i area. Det bör du rätta till. Dessutom har du tvinnat ihop dem, sitter det 3-4 st i samma hål? Det var inte heller särskilt bra, en ledare per ”hål”.
 
Tack, det kan jag ändra på när jag kommer till centralen nästa gång. Men bara för att nämna det, den riktiga jorden är givetvis korrekt ansluten, och biledaren har ingalunda några 1,5 kvmm i area. Jag kan svårligen föreställa mig en situation när detta skulle kunna vara underdimensionerat.
 
Mikael_L
J Johan456 skrev:
Det var därför jag frågade hur du gjort förut. Nu har du plötsligt kopplat biledaren från 4 kablar till en EQ och sen till jordskenan, i princip har du gått ner i area. Det bör du rätta till. Dessutom har du tvinnat ihop dem, sitter det 3-4 st i samma hål? Det var inte heller särskilt bra, en ledare per ”hål”.
Biledaren kommer normalt aldrig aldrig aldrig föra någon ström.

Men den dagen någon råkar sätta spaden eller tigersågsbladet i en kabel och kortsluta
fas->biledare så kommer ju kortslutningsströmmen komma från max en grupp, dvs det räcker med en enda 1,5mm2 som ansluter hur många som helst biledare.
I alla fall för korrekt funktion, vad sen regler och praxis säger kan vara något annat, men det kommer ovillkorligen fungera utmärkt i praktiken.
 
  • Gilla
Jotsat och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.