Byggahus.se
hej!
har en gammal banvaktarstuga från 1886 som jag håller på och renoverar. (tegel hus)
på 60-t sattes där papp, isolering och sedan tretex-skivor på väggarna.
nu funderar jag på att sätta 45 stålreglar, isolera och sedan gips på det.
något man bör tänka på? tar ytterväggarna skada av att isoleras invändigt?
luftspalt eller inte?

tacksam för alla tips!
Med vänlig hälsning Filip
 
Hej Filip och välkommen till Byggahus forum!

Din yttervägg är med säkerhet en helstens tegelvägg. Den tar inte skada av en invändig isolering. När man ska sätta träpanel på insidan av en murad yttervägg brukar man rekommendera en liten luftspalt. Det är inte lika viktigt när man använder oorganiska material som stål och gips, men jag tycker ändå att det är bra med en liten distans mellan isolering och tegel. Tegelväggens isoleringsvärde motsvarar någonting mellan 15 och 30 mm mineralull, beroende på vilken sorts tegel som använts. En tilläggsisolering om 45 mm är inte försumbar. Sedan har teglet en del andra bra egenskaper som har betydelse för inomhusklimatet som t.ex. förmågan att lagra värme. Det skapar en tröghet som bidrar till att spara energi.
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
så ditt råd är att skippa isoleringen helt?
 
Det beror naturligtvis lite på hur du ska använda huset, men mitt råd var inte att skippa isoleringen. Som tillägg till tegelväggen kan 45 mm betyda en hel del. Ska du bara använda huset som sommarstuga är det kanske inte så viktigt. Hur du placerar isoleringen i förhållande till teglet är däremot viktigt men också beroende på vilken typ av isolering du använder.
 
Huset ska jag bo i på heltid, hur hade du själv isolerat/reglat upp väggen? vill gärna inte att väggarna bygger för mycket... hur mycket luftspalt skall man ha? tänkte mig luftspalt 20mm(?) 45mm stålreglar, stenull och sedan 12mm gips på det. är det en god ide´och frästa ut luftkaneler i golvlisterna?

tacksam för hjälpen!:D
 
I det fallet tror jag inte det är nödvändigt. Mineralullen är ju inte hygroskopisk.
 
Tror inte det är nödvändigt med luftspalt eller med frästa lister?
 
Frästa lister.
 
  • Gilla
filipjpersson
  • Laddar…
Isolera! Om utrymmet tillåter så sätt ännu tjockare isolering
 
  • Gilla
RoffeN och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.