Byggahus.se
Tänkte dela med mig av kostnaderna som uppstod i samband med att vi bilade bort hela nedervåningen i vårt hus då vi ville installera vattenburet golvvärme samt byta ut avloppsstammar osv

Huset är byggt 64, sutteräng och man grävde bort 60cm (ner till sand) på 100kvm.

Därefter så la vi markduk, dräneringslager av makadam, 20cm isolering, golvvärme, armering och till slut gjöt vi 10cm betong. Genom detta fick vi även 20cm extra takhöjd på nedervåningen.

Det tog ungefär 1 månad och 4 man att bila och forsla bort allt ut till containern. Och det blev måååånga container.

Kostnader som uppstod:

Container: 120000kr
Maskiner(bilningsmaskiner, transportband):30000kr
Markduk: 6000kr
Makadam: 4000kr
Isolering: 20000kr
Golvvärme material från LK: 90000
Betong(bil+pump): 43000kr
Arbete: 250000

Totalt: 563000kr

Så här i efterhand så hade det nog blivit billigare att byta ut de fula elementen samt nöja sig med ”endast” 220cm i takhöjd
 
  • Nedgrävd källargolv i hus, med synliga rör och makadam, under arbete för installation av golvvärme och ny avloppsstam.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilade bortgolv i hus ger hög av rivningsmaterial, isolering och sten för golvvärmeinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedervåning under renovering med bortbilat golv, en skottkärra full med grus, och en arbetslampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedbrytning av betonggolv med bilningsmaskiner och högar av rivningsmaterial i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett avbilat nedervåningsutrymme i ett hus med synlig jordgolv, kablar och en hink, före installation av golvvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedervåning under renovering med isolering och nylagda rör för golvvärme före betonggjutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad källare med nylagt grått betonggolv, väggar med synliga konstruktionsteckningar och en trätrappa i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Baskavoda
  • Laddar…
B
Jättebra att det kommer en tråd ibland med lite avskräckande info. Jag har själv funderat på liknande men blir mindre sugen nu när jag läst det här att det var dyrt och kräver mkt arbete viste jag. Men inte så mycket!
 
  • Gilla
Dino84
  • Laddar…
Staffans2000
Femtusensexhundratrettio kronor/m2! + allt jobb. Ditt efterhandsalternativ är mitt förstahandsdito. Men fint blir det säkert.

Rubriken var lite rolig eftersom det står att du bilat bort nedervåningen. Jag tänkte för mig själv -jösses, varför vill man göra det?
 
  • Gilla
  • Haha
ponper och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Femtusensexhundratrettio kronor/m2! + allt jobb. Ditt efterhandsalternativ är mitt förstahandsdito. Men fint blir det säkert.

Rubriken var lite rolig eftersom det står att du bilat bort nedervåningen. Jag tänkte för mig själv -jösses, varför vill man göra det?
Såg det nu, ändrat tack
 
B Baskavoda skrev:
Jättebra att det kommer en tråd ibland med lite avskräckande info. Jag har själv funderat på liknande men blir mindre sugen nu när jag läst det här att det var dyrt och kräver mkt arbete viste jag. Men inte så mycket!
Hej, tänkte också att det kunde vara till hjälp för många att kunna förstå magnituden på kostnaderna och tiden det tar
 
  • Gilla
Baskavoda och 1 till
  • Laddar…
Hur tjock var plattan, var den armerad ?
Behöll ni samtliga innerväggar ? eller behöll ni endast bärande innerväggar ?
 
Det kostar att ligga på topp!

Mitt lilla GDS-projekt kostade 1500kr per kvm eller cirka 65kkr för 42 kvm. Knappt hälften är betong och relaterat arbete, övrigt är isolering, maskinhyra, gvslang, armering etc, transport av schaktmassor. Bara eget arbete förutom betongen.
 
B
MathiasS MathiasS skrev:
Det kostar att ligga på topp!

Mitt lilla GDS-projekt kostade 1500kr per kvm eller cirka 65kkr för 42 kvm. Knappt hälften är betong och relaterat arbete, övrigt är isolering, maskinhyra, gvslang, armering etc, transport av schaktmassor. Bara eget arbete förutom betongen.
Men då har du kört betongrester till återvinningen i bakluckan på din Volvo va?
 
B Baskavoda skrev:
Men då har du kört betongrester till återvinningen i bakluckan på din Volvo va?
Nej, Jag körde ut det på uppfarten med en minidumper och la det i en stor hög. Denna hämtade sedan någon med en frontlastare+lastbil. Blev två vändor med skapligt överlass, cirka 28ton totalt. Denna del var relativt dyr, hade blivit billigare om jag hittat rätt gubbe från början - då hade jag lastat direkt i containrar. Har för detta projekt inte prioriterat låg kostnad utan har gjort det enkelt för mig i planering etc.

Om din egentliga fråga är om jag betalat tippavgifter på just betongen så är svaret nej, det finns många som kör till egen tipp även i Stockholmstrakten, det verkar som att man sedan gör sig av med detta på andra projekt där oklassade fyllnadsmassor kan användas.
 
  • Gilla
Baskavoda
  • Laddar…
B
MathiasS MathiasS skrev:
Nej, Jag körde ut det på uppfarten med en minidumper och la det i en stor hög. Denna hämtade sedan någon med en frontlastare+lastbil. Blev två vändor med skapligt överlass, cirka 28ton totalt. Denna del var relativt dyr, hade blivit billigare om jag hittat rätt gubbe från början - då hade jag lastat direkt i containrar. Har för detta projekt inte prioriterat låg kostnad utan har gjort det enkelt för mig i planering etc.

Om din egentliga fråga är om jag betalat tippavgifter på just betongen så är svaret nej, det finns många som kör till egen tipp även i Stockholmstrakten, det verkar som att man sedan gör sig av med detta på andra projekt där oklassade fyllnadsmassor kan användas.
Ok förstår. Har du tips på någon i Stockholmstrakten?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Nej, Jag körde ut det på uppfarten med en minidumper och la det i en stor hög. Denna hämtade sedan någon med en frontlastare+lastbil. Blev två vändor med skapligt överlass, cirka 28ton totalt. Denna del var relativt dyr, hade blivit billigare om jag hittat rätt gubbe från början - då hade jag lastat direkt i containrar. Har för detta projekt inte prioriterat låg kostnad utan har gjort det enkelt för mig i planering etc.

Om din egentliga fråga är om jag betalat tippavgifter på just betongen så är svaret nej, det finns många som kör till egen tipp även i Stockholmstrakten, det verkar som att man sedan gör sig av med detta på andra projekt där oklassade fyllnadsmassor kan användas.
Använda som fyllnadsmassa eller till vad ?
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Använda som fyllnadsmassa eller till vad ?
Inte vet jag, inte mitt problem....:)
 
B Baskavoda skrev:
Ok förstår. Har du tips på någon i Stockholmstrakten?
Japp, skickar ett PM.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Hur tjock var plattan, var den armerad ?
Behöll ni samtliga innerväggar ? eller behöll ni endast bärande innerväggar ?
Hej, de grävde ungefär 60cm, någon slags betongmassa på 20cm och ungefär 20cm hårdbetong oarmerad under samt dräneringsgrus och sant, totalt 60cm x 100 kvm.
All bärande väggar behölls
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det kostar att ligga på topp!

Mitt lilla GDS-projekt kostade 1500kr per kvm eller cirka 65kkr för 42 kvm. Knappt hälften är betong och relaterat arbete, övrigt är isolering, maskinhyra, gvslang, armering etc, transport av schaktmassor. Bara eget arbete förutom betongen.
Hmmm att gräva ut 60kubik schaktmassor som satt som berg, avlägsna och återvinna dessa på ett korrekt sätt, helt nytt avloppssystem, golvvärmen med separata termostat och separata slingor i varje rum från känd leverantör, Leverans och bära in nytt dräneringslager på 15kubik, Armering, isolering samt 2 betongbilar inom 4 veckor för 100”kr enligt din kalkyl. Skulle ha anlitat dig för dubbla pengarna du föreslår här ovan alla dagar i veckan!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.