Byggahus.se
1. Helpdesk är ingen "tung instans". Det är en snabb och gratis första indikering. Givetvis helruttet att du fått så felaktig info. Men de kommer bara beklaga och så får du själv rätta till felet.
2. Som någon skriver längre upp, även en vagn räknas som byggnad om den står längre tid. Så det hjälper inte att sätta hjul på containern.
 
Faast. Jag köper att ett svar från "help desk" inte är bindande, så att man kan fortsätta bryta mot Plan o bygglagen, bara för att de ger felaktigt besked. Men kommunen borde kunna vara skadeståndsskyldig för de kostnader som uppstår pga, deras felaktiga svar.

Sedan är väl lite frågan hur man skall argumentera för att just det felaktiga svaret orsakat xxx kronor i kostnader. Det felaktiga svaret för 7 år sedan kan dels vara svårare att bevisa, dels kanske det är preskriberat.
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
Man kanske borde fundera lite över varför kommunen "upptäcker" containern just nu? Framförallt om den storleksmässigt kan vara en friggebod. Är det någon som anmält?
 
Som andra påpekat så tror jag inte att det är värt tiden och kraften att börja slå huvudet blodigt mot den kommunala väggen …
Har du redan friggebod och Attefallshus på tomten som omöjliggör en bygglovsbefriad uppställning?

Annars, så länge den kvalar in på reglerna om storlek så är mitt förslag att du meddelar kommunen att det är en friggebod och lämnar deras påbud utan åtgärd.

Alternativt att du gör en bygganmälan och kallar den ett Attefallshus. Så länge det ska användas som förråd är det väldigt enkla regler som ska uppfyllas.
 
  • Gilla
NovisNisse
  • Laddar…
Du kan inte på allvar tänka att service-desk ska sitta på all detaljkunskap? Speciellt inte i för så komplicerade frågor som bygglov. Du måste väl ändå inse att du måste införskaffa informationen från pudelns kärna. Att service desk sedan besvarar dig är kanske fel men är det någorlunda korrekt så har de ändå bett dig söka svar på frågan på ett djupare sätt och uppmanat dig att prata med en bygglovshandläggare. Ungefär som att få en sjukdom diagnostiserad av kassapersonalen.
 
Jag hatar att de har en kundtjänst där man kan ställa frågor, men får man felaktiga svar tar de inget ansvar för det! Vad är då meningen?
Det är samma sak med skattemyndigheterna.
 
  • Gilla
word och 2 till
  • Laddar…
Nu vet jag inte hur det är upplagt i Järfälla, men i flera kommuner så har man numera i princip spärrat alla möjligheter att komma i kontakt med kommunens avdelningar, annat än via "help desk". Man får alltså kontakta dem, och antingen få ett korrekt svar, om frågan var enkel, eller få en vidare förbindelse med relevant avdelning. Så OM du drabbas av en självsäker handläggare vid help desk, så är det enda svar du kan få.

I en kommun jag känner till, så roterar uppdraget att bemanna help desk, ena dagen kan du få prata med en bygglovshandläggare, när din fråga gäller kötiden till förskola, andra dagar får du diskutera bygglov med en bidragshandläggare från socialen.
 
  • Haha
  • Gilla
dicliff och 3 till
  • Laddar…
Börjar likna kundtjänst hos vissa företag...
 
  • Gilla
2 loud
  • Laddar…
Man är bra aningslös om man tänker att man ska förlita sig på service-desk. Omvänt; om service-desk nu skulle vara så kompetenta att de kan allt; varför har vi då övriga tjänstemän? Service-desk är skitbra för det tar udden för de mesta triviala frågorna som tjänstemännen/kvinnorna annars måste ta.
 
Fabrikör Stava Fabrikör Stava skrev:
Du kan inte på allvar tänka att service-desk ska sitta på all detaljkunskap? Speciellt inte i för så komplicerade frågor som bygglov. Du måste väl ändå inse att du måste införskaffa informationen från pudelns kärna. Att service desk sedan besvarar dig är kanske fel men är det någorlunda korrekt så har de ändå bett dig söka svar på frågan på ett djupare sätt och uppmanat dig att prata med en bygglovshandläggare. Ungefär som att få en sjukdom diagnostiserad av kassapersonalen.
Fat om inte servicedesken har ett säkert svar så ska dom väl hänvisa till någon som vet? Inte svara säkert men felaktigt...
Vad är annars poängen med servicedesken?
 
  • Gilla
tveksamt och 4 till
  • Laddar…
jag förstår mig inte på folk som gör det lätt för sig. Det är ungefär som att säga till lapplisan att jag visste inte att man inte får parkera i korsningen, det var ingen skylt som sade annorlunda. det finns ändå något som heter självinsikt, har man inte det ska man heller inte skylla ifrån sig på andra. Service-desk ska som redan ovan nämnts besvara de mest triviala frågorna så tjänstemän/kvinnor kan fokusera på tyngre frågor. Därtill vet väl alla att det snurrar runt mycket personal på den typen av jobb så risken är stor att man stöter på en vikarie eller rookie. Eller rent av en outsourcad verksamhet utlokaliserad i skogen.
useless useless skrev:
Fat om inte servicedesken har ett säkert svar så ska dom väl hänvisa till någon som vet? Inte svara säkert men felaktigt...
Vad är annars poängen med servicedesken?
 
Ok. Men om du är osäker och ringer till P-bolaget och den som svarar säger att det går bra att parkera på en viss plats. Sen får du böter på grund av en regel du borde ha känt till. Vem har gjort fel då?

Fabrikör Stava Fabrikör Stava skrev:
Service-desk ska som redan ovan nämnts besvara de mest triviala frågorna så tjänstemän/kvinnor kan fokusera på tyngre frågor.
Precis. Därför ska dom inte ge ett svar i en fråga dom inte behärskar.
 
  • Gilla
2 loud och 2 till
  • Laddar…
Alla, o då menar jag alla vet väl att service-desk inte kan vara experter på allt. Vad skulle vi då med övriga tjänstemän/kvinnor till? Så med det i handen, då fattar man att service-desks svar inte ska litas på till 100%. Den som tror annat är så aningslös att det är bedrövligt. Men visst, det ligger i dagens samhälle att snabbt skylla på någon annan och inte själv ta ansvar.
useless useless skrev:
Ok. Men om du är osäker och ringer till P-bolaget och den som svarar säger att det går bra att parkera på en viss plats. Sen får du böter på grund av en regel du borde ha känt till. Vem har gjort fel då?



Precis. Därför ska dom inte ge ett svar i en fråga dom inte behärskar.
 
Vad skulle syftet med servicedesken vara då om man ändå måste dubbelkolla svaren man får?
 
Redigerat:
  • Gilla
2 loud och 2 till
  • Laddar…
Du vet nog att service-desk eller kundservice etc måste finnas? Du vet nog också att de är bra på de allmänna frågorna? Du vet nog att det hjälper övriga på företaget att fokusera på annat? Du vet nog att även de i kundservice är människor och kan göra fel? Du vet nog att när man ringer om en så komplicerad fråga som bygglov så ska man nog ha i beräkning att svaret kan bli fel om man inte ställer den till rätt person? Tycker du på allvar att ex läkare ska svara på alla frågor, även för en fråga om nageltrång? Tänker du att om du misstänker ha cancer så nöjer du dig med vad de svarar vid tidsbokningen? Tänker du att den du frågar sitter på ett 100% korrekt svar? Tänk om i så fall.
useless useless skrev:
Vad skulle syftet med servicedesken vara då om man ändå måste dubbelkolla svaren man får?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.