Byggahus.se
Pumpen till vårt badkar (inomhus) har lagt av, den snurrar inte men man hör att den brummar.
Ena tipset jag fick var att kolla om fläkthjulet kärvat och därmed motorn, men det snurrar även om det är ett visst motstånd men det är säkert normalt pga. magnet osv.
Det andra var att kolla kondensatorn, och den ser aningen svälld ut på mitten men inga missfärgningar.

Värdet är 12uF och såna finns hos Elfa även om frakten är lika dyr som själva delen. På Clas Ohlson finns 10uF och 14uF men inte 12. De blir ju billigare om man beställer till en butik.

Fråga: kan man mäta kapacitans på en sån motorkondensator med en enklare multimeter och se om
den är trasig? Finns det någon fara med att ta en mindre eller större än den 12uF jag har nu?
 
5
G gluecifer skrev:
Pumpen till vårt badkar (inomhus) har lagt av, den snurrar inte men man hör att den brummar.
Ena tipset jag fick var att kolla om fläkthjulet kärvat och därmed motorn, men det snurrar även om det är ett visst motstånd men det är säkert normalt pga. magnet osv.
Det andra var att kolla kondensatorn, och den ser aningen svälld ut på mitten men inga missfärgningar.

Värdet är 12uF och såna finns hos Elfa även om frakten är lika dyr som själva delen. På Clas Ohlson finns 10uF och 14uF men inte 12. De blir ju billigare om man beställer till en butik.

Fråga: kan man mäta kapacitans på en sån motorkondensator med en enklare multimeter och se om
den är trasig? Finns det någon fara med att ta en mindre eller större än den 12uF jag har nu?
Kapicstansen kan du mäta med en multimeter om den har den funktionen, de billigare varianterna saknar detta.
Sätter du en för liten kondensator så är det inte säkert att motorn orkar igång. Å en för står gör att motorn kommer att gå onödigt varm.
Du kan ju parallellkoppla flera mindre om det är så att du inte kommer upp i rätt värde, men det blir ingen snygg lösning om du inte får plats med dem
 
Toleransen på dessa komponenter är inte särskilt hög. Det lär fungera med en på 10 uF också.
Är den som sitter där defekt lär en mätning inte tillföra så mycket.

Tillse att den nya kondensatorn har korrekt spänningstålighet.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
5
Går motorn att putta igång när den står still?
Gör den det å den går som den ska sen så har du troligtvis en defekt kondning.
 
Tack för era svar. Om jag skulle koppla den till en sockerbit och en apparatsladd och ansluta till 230V under högst någon sekund, och sedan kortsluta ändarna, skulle det säga nåt om funktionen om det smäller till eller inte i kondensatorn?

Såg förresten nyss att det också satt en jätteliten kondensator (som till små elektronik) i lådan på motorn, den luktar lite "elektronik" men ser hel ut..
 
5 AlmostDwarf skrev:
Går motorn att putta igång när den står still?
Gör den det å den går som den ska sen så har du troligtvis en defekt kondning.
Hann skriva nytt inlägg innan jag såg detta, ska absolut kolla. Bara dra till fläkten när motorn brummar?
 
Som sagt, två mikrofarad mer eller mindre spelar inte så stor roll. Testen att ladda upp den och se om det kommer en gnista sedan hjälper inte. Dels så är den troligen inte helt trasig, kondensatorer av den typen är ofta självläkande det bränns bort lite vid fel, kapacitansen minskar. När det hänt några gånger så är värdet för litet för att den skall fungera, men den håller ändå kanske 5 uF.
 
Det är ett ganska dåligt test, som i värsta fall förstör kondensatorn för gott. Det ger hur som helst inget mätvärde. Utan prova du den på 10 uF från Clas, bara den tål 230 V.

Den lilla kondensatorn är troligen för avstörning.
 
5
G gluecifer skrev:
Hann skriva nytt inlägg innan jag såg detta, ska absolut kolla. Bara dra till fläkten när motorn brummar?
Japp, men peta till med nåt , en mejsel eller en penna.
 
Av de två du har att välja mellan och sett till originalet skulle jag hellre välja den större. Båda bör gå bra men sett till vad som kan vara negativt vid de båda valen är det minst risk att lida av det om du tar den större 14 uF.

Men först kanske du kan mäta lindningen(arna) så du får något att jämföra med åtminstone sett som resistens. Och testet att hjälpa igång den är också bra innan du skaffar ny konding.
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
5
Som sagt ta en kondning i närheten av den du har, de gånger jag har beställt och monterat på jobbet så har jag tagit en med ett värde så nära som möjligt,om jag inte hittar en med rätt värde, som tidigare sagt så spelar inte nån uF nån roll och toleransen brukar ligga på5 eller 10% ,du kan välja vilken tolerans du vill ha men ju snävare tolerans desto dyrare. De flesta motorkondensatorer brukar har en spänningstålighet på 400 v. Notera eller fota på vilka plintar den gamla sätt på då din pump kanske inte tål fel rotationsriktning.
 
Redigerat:
5
Och jag skriver för övrigt som en kratta:rofl:
 
Då kan jag berätta att pumpen startar om jag puttar till fläkthjulet, borde tyda på kondingen alltså?
Det skumma är att den verkar kunna gå åt båda hållen beroende på åt vilket håll jag puttar fläkten.....ska det vara så?
Man ser att det rycker en gång i fläkthjulet men inget mer, och den verkar vilja snurra åt det håll jag sist petade åt.
 
5
Det är kondensatorn som har gått.
Det den gör i motorn är att skapa en extra "fas" så att den får ett roterande fält och en rotationsriktning.
Dvs den extra polen snurrar rotorn åt ena eller andra hållet beroende på var du kopplar in kondensatorn.
 
Redigerat:
  • Gilla
gluecifer
  • Laddar…
5 AlmostDwarf skrev:
Det är kondensatorn som har gått.
Det den gör i motorn är att skapa en extra "fas" så att den får ett roterande fält och en rotationsriktning.
Dvs den extra polen snurrar rotorn åt ena eller andra hållet beroende på var du kopplar in kondensatorn.
Tack för utförlig info! Anslutningarna på kondensatorn var omärkta, samma färg på båda. Men jag märkte ändå upp vilken tråd som gick till vilken anslutning i sockerbiten.
Beställer en ny!
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.