Byggahus.se
Jag håller på att riva ut övervåningen i mitt gamla timmerhus. Tanken är att öppna till nock.

Två av rummen på mitten har dock en balk rakt genom rummen till mitten av väggen som skiljer rummen åt och går i linje med nocken typ n1 i figuren nedan . På denna balk går en regel (nr 2 i bild)) ifrån fot till nock som ger stöd åt regel (nr 3) som går i samma linje som nock och yttervägg. Det sitter även en liten stump nr 4 i bild ner till stocken för att ge bättre stöd åt regel 2.

Rummet spänner 4.6m och r och har alltså denna stock på mitten av rummet. Regel nr 2 är typ 125x55, likaså regel nr 3. fast dennna är två ihopspikade reglar av 125x55. Taklutet är kanske 15-20 g

Jag vill givetvis ta bort balk nr 1 och frågan är vad som är tillräckligt. som ersättning. Känns ju lite vekt som det är nu minst sagt så det borde inte vara så svårt... men ja ser 2 alternativ

1. Reglar upp cc 60 med A taktstolar (vilket jag ändå kommer göra från fot till nock där foten får vila på en regel som sitter skruvad i timmret samt ligga på timmret.. Jag hade gärna nöjt mig med 145or här dock men kan ju gå på grövre om det behövs...

2. (gör 1 iaf med 145or men det kanske är för klent...) sättter en Limträbaök brevid balk nr 3 som får spänna över hela rummet. Dimension på denna högst oklar.... A takstolarna jag bygger från innertaken kan ju även vara denna till stöd.

(Jag kommer förövrigt isolera med Cellulosa skivor utan luftspalt, difföppet tal)

Det jag är ute efter är att dimensionera tillräckligt överdimensionerat för att vara säker... Detta tak har stått pall sedan 1940 (då man gjorde ett taklyft på denna del, huset är iövrigt från 1826... ) så konstruktionen håller som den är så det enda jag vill ersätta är det som 1 och 4 bidrar med. Jag kommer inte ta in någon ingenjör att räkna på nått utan sunt förnuft och lagom överdrift kommer råda
 
  • Enkel skiss av takkonstruktion med markerade balkar och reglar benämnda 1, 2, 3 och 4 för att illustrera en planerad renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusbild av en takkonstruktion med synliga timmerbjälkar och reglar numrerade 1 till 4 som beskriver en renoveringsprocess.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
mmmm, din inställning till detta är kanske inte den rätta, att det har hållit sedan 1900 talets början så då håller det om jag plockar bort den balk som håller ihop allt...njee.

Det är svårt att veta exakt hur de byggt detta men en sak som är 100% klart är att underbjälken håller ytterväggen på plats.

Vi fortsätter med skisser i paint för att de är så övertydliga och inte kan missuppfattas. :)
Enkel Paint-skiss av en hussektion som visar lastfördelning med pilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kraften kommer ner i takstolen och fördelas över till yttervägg och underramen.
en kraft som tas upp snett kan delas upp i komposanterna, det betyder att du bör ha löst infästningen av ytterväggen och planera för att underramen håller in ytterväggarna för att inte tak + väggar ska göra en Bambi på hal is, dvs lägga sig ner.
möjligen har du en murstock som håller lite men ska du ta upp lasten från taket utan att trycka ut väggen bör du få in en balk i nederkanten och sen fästa in den till den underram som du inte tar bort. så denna last har någon stans att ta vägen.

Lycka till !
 
Det går inte riktigt att förstå hur hela takkonstruktionen ser ut och fungerar map på bilden och dina beskrivningar. Bifoga gärna fler bilder och skisser.
 
Jag har svårt att få överblick över problemet. Av fotot kan man ändå dra vissa slutsatser. Eftersom takbrädorna ligger i takfallets riktning fungerar ju bjälke nr 3 som en ås. Hur är det på andra sidan? Som @pjapen påpekar fungerar bjälke nr 1 som en hanbjälke, dvs håller ihop långsidorna.fast det är skumt att den verkar skarvad på mitten.

Lite generellt kan man säga att en lösning med nockbalk och åsar fungerar bäst om du vill öppna upp till nock. Utan att veta husets mått går det inte att säga något om lämpliga dimensioner. Bjälke nr 1 skulle kunna ersättas med ett dragstag i stål. Med en nockbalk kanske den kan uteslutas om långsidorna är tillräckligt styva upptill. Detta ska man dock helst bedöma på plats.
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Oerhört tacksam för alla svar! JAg ska fota lite mer idag när jag röjt lite till då det va svårt att få till en bra bild igår.. Skissat på¨en en ritning som ger ett bättre humm om husets uppbyggnad.. Taket har lyfts på mitten nång gång på 40-talet och innefattar hela mittendelen av huset. Mellanväggarna till sovrummen bör ju hålla även ihop huset. Sedan är jag inte alls ute efter att ta bort denna balk utan att ersätta med något

Det handlar alltså om att ta bort EN av dessa balkar genom huset. Om jag sätter nya takstolar enlig min andra fina skiss... där 1 är en godtyclig lägsgående 45x145 eller liknade som är skruvad i timmret och 2 är en lägsgående 45x45 limskrivad i 1 och skruvad upp i varje takstol så borde det väll stärka upp ytterväggarna. Om dessa dessutom sätts cc60 genom rummet så är min förhoppning att det ska kunna ersätta nuvarande balk.

Sedan skulle jag iof kunna tänka mig att behålla balken i hallen och bara ta bort den på toan ifall ifall

Värt att tillägga är att yttertaket som för det första består av lockplank från takfot till nock har 45x45 reglar från takfot till nock (för uppriktning av tak och för att kunna lägga Difföppen duk). Som bärläkt har jag 45x70 och sist men inte minst tegel, inte betong.
 
  • Skiss av husplan med markerade takbalkar, rum, väggtyper och mått för byggdiskussion om renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av takkonstruktion med dimensioner och numrerade komponenter som visar uppbyggnaden och stödbalkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Här är en bild till som kanske är lite tydligare.
Sedan är det ju tätare med smådtockar där innertaket satt spikat
 
  • Öppet tak med exponerade träbjälkar och spikar där ett innertak tidigare varit fäst, i en under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsatt takstol och bjälklag med synliga spikar efter borttaget innertak i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tolkar det som att det är vid husets mittparti som du vill öppna upp till nock. Takkonstruktionen kräver ju någon form av åsar för att hålla upp takbrädorna på mitten. De takstolsliknande konstruktionerna har idag funktionen att i sin tur hålla upp åsarna. Om du ersätter åsarna med limträbalkar som kan spänna över hela mittpartiet kan du ta bort dessa konstruktioner. Jag har inte riktigt klart för mig hur det se ut vid nocken. Sannolikt behöver du en limträbalk där också.
 
Jag ska öppna upp allt och har redan gjord det i ena ändan av huset. Där fanns det inget efter jag rivit som hade med bärighet att göra. Nu är.jag på mittendelen av huset där det är 20graders taklut.

Det enda ja vill göra är att ta bort en av balkarna som spänner från långsida till långsida av huset. Att denna skulle bidra med bärighet för väggar och tak motsvarande diverse limträbalkar har jag svårt att förstå. Här är en annan bild.
 
  • Bild på träbjälkar och takkonstruktion under renovering i ett hus med synlig taklutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den här halva takstolens funktion är att stödja åsar och nockbalk. Se de röda pilarna. Tar du bort takstolen rasar taket in. Om du ersätter åsar och nockbalk med limträ av rätt dimension som klarar en längre spännvidd, kan du ta bort en takstol utan att det gör något.
Takstol av trä i ett renoveringsprojekt med röda pilar som visar stödpunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag ska alltså inte ta bort någon takstol utan bara balken som går från yttervägg horisontellt in till mitten av huset, gärna på båda sidor om mittväggen. Jag ska dessutom regla upp med nya " takstolar" cc60 för isolerfacken. Dessa kommer gå upp till nock och ja kan även låta dessa få stöd ner till mittväggen.
 
Som jag tolkar bilderna är takstolen sammanbyggd med den horisontella bjälken. Det finns ju ett stödben i mitten.
 
Om bara takbjälken som består av 2 hopspikade 55x125 kan göras tillräckligt styv så bör det gå utmärkt att ta bort underliggaren.

Om denna enda "takstol" som bär upp åsarnas skarv dessutom kompletteras av fler takstolar/bjälkar som stöder åsen så fördelas lasten så att varje del endast behöver ta en x-del av lasten som den nuvarande konstruktionen tar. (X = antal takstolar/bjälkar.)

Huruvida ytterväggarna är tillräckligt styva för att klara sig utan underliggarens bindning beror ju på. Där behöver man nog veta mer om hela väggsektionens konstruktion. De bjälkarna ser ut att vara original timmerstomme så de kan vara vitala för ytterväggens stabilitet. Om det är ett reellt problem så bör även det gå att lösa med alternativ konstruktion till dagens.

Om bara t ex Justus får klarhet i husets mittsektions konstruktion i sin helhet med mått och dimensioner, samt ytterväggarnas tillstånd så kan han säkert föreslå goda lösningar.
 
Mittväggen består av stående plank. Ytterväggarna i denna del av huset har stående timmer med höjden 1.2m som står på den gamla liggande timmerstommen. Ovanpå dessa ligger en liggande timmerstock och därefter taket.

Min tanke är att sätta nya uppreglade A-takstolar cc60 som kommer skruvas i den översta stocken och ligga under de längsgående ihopspikade 125x55 reglarna och upp under nock. Ja kan även lägga till en stödben ner till mittväggen. Dessa borde väll ge ett större bidrag till att hålla ihop väggarna än vad en liggande stock gör? Tänkte även dimensionera med att skruvlimma 2x145or i varje A-stol för att gardera lite :)

(utanför toans vägg är ett uterum uppsatt med limträbalkar 3.6x7.2m. Den långa limträbalken som sitter mot huset är skruvad i översta orginaltimmerstocken som sitter ca 1.5m ifrån takfoten, kanske är oväsentligt i sammanhanget....)

Skissen på tänkta stolar, se fig. Eftersom jag ska regla upp 45or på innerväggarna tänkte jag sätta en längsgående regel som mina takstolar får vila på (samt att dom ligger på ytterväggens timmerstock. På denna regel skruvlimmar jag även en 45x45 som jag sedan drar en skruv underifrån och rakt upp i min takstolsregel. Detta borde väll hålla ytterväggen på plats ??
 
  • Handritad skiss av A-takstol med måttangivelser och taklutning angiven i grader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Var i Västra Götaland ligger huset?
 
Några km från Lindome
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.